• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of Basic Skills to Be Held for Smooth Connection of Science Learning between Elementary and Sedondary School

Research Project

Project/Area Number 16K04688
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

ISHII TOSHIYUKI  奈良教育大学, 理科教育講座, 准教授 (50636446)

Research Collaborator MINAMIGUCHI arisa  
TANAKA hisayuki  
ISHII mari  
TAKAMATSU Chiemi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords基礎技能 / 小中接続 / 濃度計算 / 電圧 / 電熱線の発熱 / てこ / 百分率 / 小数 / 支点・力点・作用点 / 電熱線 / 発熱 / 濃度 / 粒子概念 / 構造 / 押さえておくべき / 単位当たり量の大きさ / 理科と数学の関連
Outline of Final Research Achievements

Many students feel that the content is difficult as soon as they become junior high school students. What do students learn when they are in elementary school? This point was investigated and analyzed. The following has become clear.1) In the field of electricity, “Introducing voltage to the height of a water flow model” is effective.2)For the heat generation of the heating wire, it is effective to introduce a model that shows heat generation as a collision of marbles with bolts.3)In concentration calculation, it is necessary to acquire basic skills of “convert percentage to decimal”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学生になった途端に理科の内容が難しいと感じる生徒が多いため,小学生のうちに重点的に指導すべき基礎技能として,①電気分野では「電圧は水流モデルでの高さに当たることの導入」が,②電熱線の発熱では「発熱をビー玉のボルトへの衝突で示したモデルの導入」が有効であり,③濃度計算では「百分率を小数に変換する」の基礎技能の習得が最重要であることが明らかになった.他の分野についても調査しなければならないが,これらの技能を小学生に重点的に指導すれば,小・中学校における円滑な接続がなされ,結果的に児童・生徒が理科に対して興味・関心が持て,学業不振や理科嫌いの児童・生徒が減少することが期待できる.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 物体と平面鏡に映る虚像の位置関係を捉えさせる教具の開発~ハーフミラーを導入した光の反射実験~2018

    • Author(s)
      石井俊行・髙井成泰・森本弘一
    • Journal Title

      物理教育、日本物理教育学会

      Volume: Vol.66,No.2 Pages: 87-92

    • NAID

      130007483433

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 水溶液濃度計算におけるつまずきの要因と学習指導法の検討~小学校からのカリキュラムマネジメント~2018

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Journal Title

      科学教育研究、日本科学教育学

      Volume: Vol.42,No.1 Pages: 25-36

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 水溶液濃度計算におけるつまずきの要因と学習指導法の検討~小学校からのカリキュラムマネジメント~2018

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 42(1) Pages: 25-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 電熱線の発熱の学習に粒子概念を導入することの効果~小学生に発熱の仕組みを理解させるために~2017

    • Author(s)
      石井俊行・八朝陸
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41(4) Pages: 438-448

    • NAID

      130006322330

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特異点のある比例グラフの読解に推論スキーマが与える影響2018

    • Author(s)
      石井俊行・大歳愛海
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童に科学の有用性を実感させる理科授業の試み~「てこの利用」につめきりを導入することの効果~2017

    • Author(s)
      石井俊行・桝本有真・南口有砂
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理に繋げる中学校「浮力」指導法の検討 ~アルキメデスの原理の指導の効果~2017

    • Author(s)
      田中智貴・石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 水溶液の濃度計算におけるつまずきの要因~小学校からの教科横断型カリキュラム・マネジメント~2017

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科「てこの利用」に爪切りの学習を導入することの効果~てこの学習の有用性の実感と興味・関心を高めさせるために~2017

    • Author(s)
      石井俊行・桝本有真・南口有砂
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童・生徒の水溶液濃度計算におけるつまずきの要因は?2017

    • Author(s)
      石井俊行・寺窪佑騎
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の電流の考え方の実態とその改善に向けた指導法の検討2016

    • Author(s)
      八朝陸、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科・数学における濃度学習を阻害する要因の究明~小・中連携を意識して~2016

    • Author(s)
      寺窪佑騎、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科「密度」におけるつまずきの要因の究明~小学校算数「人口密度」と比較して~2016

    • Author(s)
      新垣里奈、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学6年「月」の理解を深めるための指導の工夫~地球の自転と地平線に着目させて~2016

    • Author(s)
      野村佳正、石井俊行
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi