• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational practice study of technology education focusing on intellectual property

Research Project

Project/Area Number 16K04694
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

AHAMA Shigeki  山口大学, 教育学部, 准教授 (00361973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鷹岡 亮  山口大学, 教育学部, 教授 (10293135)
村田 育也  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (80322866)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教科教育 / 知的財産 / 学習モデル / 教材開発 / 教育実践 / 知的財産教育 / 学校教育 / 内的状態 / 創造性教育 / ものづくり教育
Outline of Final Research Achievements

It was conducted a survey in order to understand the interest of the learner on intellectual property education. And, it was analyzed for the relevant knowledge and awareness of intellectual property. Based on the results, we proposed a learning model for learning to work on problem solving in collaboration with others. In the development of learning materials, sympathetic to ideas that are familiar intellectual property stationery and daily necessities were born in the process of being developed, along with the use while paying homage, the find new improvements, to create value attitude Incorporating elements to feed.
Then, in order to verify the effect of the educational practice of using the developed teaching materials, it was carried out to create a rubric.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知識基盤社会を生きる児童・生徒にとって,新しい技術や価値を自ら創出しようとするイノベーションマインドを身につける学習は不可欠である。そのためには知的財産を身近なものとしてとらえ,関係する制度を正確に理解し,これらを適切に扱うための知識についての教育が必要である。平成29年・30年改訂の学習指導要領では中学校技術・家庭科をはじめ多くの教科・領域で知的財産について学習する機会が設けられた。
そうした中で,効果的な学習指導を行うために児童・生徒の興味・関心等について理解し,学習方法を検討する必要がある。本研究では,学習者理解を通した学習モデルの提案を試み,教材開発や教育実践を行った。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 形成的評価を用いた知的財産学習における教育実践2019

    • Author(s)
      阿濱 志保里, 阿濱 茂樹
    • Journal Title

      産学連携学

      Volume: 15 Pages: 50-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生徒の知的財産に関する知識と意識の基礎的研究2018

    • Author(s)
      阿濱茂樹,阿濱志保里,平田直樹
    • Journal Title

      テクノロジー教育

      Volume: 第8巻 Pages: 1-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching materials development and educational practice of intellectual property education in teacher training course2017

    • Author(s)
      AHAMA,Shigeki
    • Journal Title

      Conference Proceedings Annual Conference on Management and Social Sciences

      Volume: 2017 Pages: 483-489

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 情報科と総合的な探究の時間との連携2019

    • Author(s)
      阿濱 茂樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 身近な工夫について学ぶ探究型学習の提案 ‐ディジタルポートフォリオを活用した学習を通して‐2019

    • Author(s)
      阿濱 茂樹
    • Organizer
      2019九州PCカンファレンス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造的問題解決能力を育成するための教育実践学的研究2019

    • Author(s)
      阿濱 茂樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会九州中国四国支部
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造的問題解決能力の育成と情報教育2018

    • Author(s)
      阿濱 茂樹
    • Organizer
      情報教育学研究会2018年度フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の知的財産に対する意識の基礎的研究2017

    • Author(s)
      阿濱 茂樹,阿濱 志保里,天満 成志郎
    • Organizer
      日本産業技術教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 山口大学教育学部 阿濱研究室 知的財産教育

    • URL

      http://web.cc.yamaguchi-u.ac.jp/~ahama/chizai/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi