• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on improvement of lesson practice ability in arithmetic education

Research Project

Project/Area Number 16K04695
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

SAKAI TAKESHI  京都女子大学, 発達教育学部, 准教授 (30609342)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣瀬 隆司  名古屋経済大学, 人間生活科学部教育保育学科, 教授 (50452660)
長谷川 勝久  東洋大学, 文学部, 教授 (80321280)
Research Collaborator AKAI Hideyuki  
OKADO Kohei  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords授業実践力 / 授業観察力 / 教員研修 / 児童の学力 / 数学的洞観力 / 授業観察 / クリッカー / 教育学 / 教科教育学 / 算数教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a training system that worked on teachers' mathematical beliefs, and developed an evaluation scale of math lesson observability regarding ability of math lesson practice for evaluating others. In addition, we carried out in-school training using the scale and training system. The following three points were clarified. (1) The developed training system is effective for improving teachers' ability to practice math lessons. (2) Improving teachers' ability of math lesson practice affects the improvement of children's academic ability. (3)Teachers' ability of math lesson practice and math lesson observability improve in relation to the value for mathematics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,開発した研修システムに基づく校内研修をの実施を通して,その実効性と算数授業実践力と算数授業観察力の向上に対する有効性を実証した。したがって,この研修システムを学校現場にフィードバックすることにより,算数を指導する教員の授業実践力と授業観察力の向上と児童の学力の向上が期待できる。また,開発した算数授業実践力に関する尺度の項目は,授業改善のための視点ともなる。こうした意味において,本研究の成果は社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] グローバルな教育経験による教科指導の資質・能力の向上の可能性に関する研究2018

    • Author(s)
      坂井武司,赤井秀行,石坂広樹,田村和之,小澤大成
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 12 Pages: 27-36

    • NAID

      40021858175

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバルな教育経験による教科指導の資質・能力の変容の要因に関する研究2018

    • Author(s)
      赤井秀行,坂井武司,石坂広樹,田村和之,小澤大成
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 12 Pages: 37-44

    • NAID

      40021858180

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] クリッカーを用いた数学的洞観力の育成に関する研究2017

    • Author(s)
      坂井武司、廣瀬隆司、長谷川勝久、齋藤昇
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.58 Pages: 15-27

    • NAID

      130007834237

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数科における授業観察力を評価する尺度開発に関する研究2017

    • Author(s)
      坂井武司、赤井秀行
    • Journal Title

      日本・中国数学教育国際会議論文集

      Volume: なし Pages: 73-76

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数教育における教師の授業実践力に関する研究ー教職経験年数に焦点を当ててー2016

    • Author(s)
      廣瀬隆司、坂井武司、斎藤昇、古谷公一
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol. 57

    • NAID

      130007834226

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学的洞観力を向上させる算数研修プログラムに関する研究2018

    • Author(s)
      坂井武司・赤井秀行
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバルな教育経験による算数・数学科指導の資質・能力の向上に関する研究2018

    • Author(s)
      赤井秀行・坂井武司
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバルな教育経験による教科指導の資質・能力の向上の可能性の検証2018

    • Author(s)
      石坂広樹・坂井武司・小澤大成・田村和之・赤井秀行
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数科における授業観察力を評価する尺度開発に関する研究2017

    • Author(s)
      坂井武司、赤井秀行
    • Organizer
      日本・中国数学教育国際会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] クリッカーを用いた数学的洞観力の育成に関する研究2017

    • Author(s)
      坂井武司、廣瀬隆司
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      首都東京大学南大沢キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シンガポールの算数教育におけるICTの活用と授業構造に関する考察2017

    • Author(s)
      赤井秀行、坂井武司
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      首都東京大学南大沢キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における実証的研究の意義2016

    • Author(s)
      坂井武司
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      四天王寺大学あべのハルカスサテライトキャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 算数教育における教師の授業実践力の改善2016

    • Author(s)
      古谷公一、廣瀬隆司、坂井武司
    • Organizer
      数学教育学会
    • Place of Presentation
      四天王寺大学あべのハルカスサテライトキャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi