• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Integrated development of teaching method and rubric evaluation of creative sentences using visual tools

Research Project

Project/Area Number 16K04696
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

SHIGEKI YAMAMOTO  香川大学, 教育学部, 教授 (00182626)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords創作文指導 / ストーリーマップ / ビジュアル・ツール / 物語論 / パフォーマンス評価 / ルーブリック評価 / ナラティブ・アプローチ / 思考ツール / 創作文 / 自己評価 / ナラティブ / 物語作り
Outline of Final Research Achievements

n this research, a unit plan using story maps developed independently is jointly designed with the teachers of an attached elementary school and an attached junior high school, and research lessons focusing on the creation of a story are repeated, and the learner's reaction and expression, Based on the analysis of the evaluation sheet, we developed a learning and evaluation package for creative writing instruction.
In addition, an evaluation sheet was developed in which the learner "retells" his own "learn" and reflects on it, in the form of modifying the story map and character map, and practiced and analyzed in the attached junior high school and public elementary schools. This viewpoint is the development of research on evaluation methods for creative writing instruction, and embodies narrative evaluation methods as ones that can be used more easily, and bears the center of new evaluation methods after new guidelines There is expected.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ストーリーマップ等のビジュアル・ツールを用いた国語科実践は十全には行われておらず、創作的な表現活動と評価への系統的・包括的な活用となると、未開拓の分野と言ってよい。
新指導要領の告示に伴い新たな指導法の開発が求められている現在、本研究が持つ意義は大きい。「創作的な表現活動」は「思考力・判断力・表現力」が、既有知識の再構成による課題解決として最も発揮される場面であり、ビジュアル・ツールはそれらを格段に賦活することが期待される。特に実証的な検証を踏まえ、パフォーマンス評価とルーブリック評価、さらにナラティブアプローチによる評価法を組み込んだ指導法を開発したことは国語科の改善に貢献する所が大きい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 国語科におけるストーリーマップを活用した「学びのものがたり化」に関する研究2019

    • Author(s)
      山本茂喜・大西小百合
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 38

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語科「深い学び」の三つの視点と思考ツールの活用(下)2018

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Journal Title

      香川大学国文研究

      Volume: 43 Pages: 30-41

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科「深い学び」の三つの視点と思考ツールの活用(上)2017

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Journal Title

      香川大学国文研究

      Volume: 42 Pages: 13-29

    • NAID

      40021515671

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ポートフォリオを使った評価のポイント 成長を自覚し学習の意味を実感できる評価法2017

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 59-3 Pages: 26-29

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 国語科におけるストーリーマップを活用した「学びのものがたり化」に関する研究2019

    • Author(s)
      山本茂喜・大西小百合
    • Organizer
      第19回学部・附属学校園教員合同研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考ツールで情報の森を歩こう!partⅡ2018

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Organizer
      第20回図書館総合展
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングにおける「思考ツール」の活用の研究2017

    • Author(s)
      山本茂喜・大西小百合
    • Organizer
      第17回学部・附属学校園教員合同研究集会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2017-02-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科アクティブ・ラーニングにおける思考ツールの有効性についての研究2017

    • Author(s)
      山本茂喜・藤崎裕子・吉田崇
    • Organizer
      第17回学部・附属学校園教員合同研究集会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2017-02-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 思考ツールを活用した国語科「深い学び」の研究2017

    • Author(s)
      山本茂喜・大西小百合
    • Organizer
      第18回学部・附属学校園教員合同研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 図書館における思考ツールの活用2017

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Organizer
      第19回図書館総合展
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 図書館のためのビジュアル・ツール活用法2016

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Organizer
      第18回図書館総合展
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 小学校 「物語づくり」学習の指導 (ことばの授業づくりハンドブック)2019

    • Author(s)
      山本茂喜他
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      経水社
    • ISBN
      9784863274723
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 思考ツールで国語の「深い学び」2017

    • Author(s)
      山本茂喜
    • Total Pages
      129
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491034409
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi