• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of operating skill training methods for the hand tool

Research Project

Project/Area Number 16K04699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

ARIKAWA MAKOTO  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50325437)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywordsドライバー / 技能 / 巧緻性 / 実践調査 / 技能指導法 / 教科教育学 / 認知心理学
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the "points of the instruction" when teachers instruct junior high school students on screwdriver skills. First, we developed "the skill measurement system for screwdrivers" measuring the various forces that a manipulator gave to a screwdriver. We then let junior high school students practice (tightening a wood screw, or loosening it) using this system. We observed and evaluated their operation and we measured how the dexterous and awkward students operated screwdrivers. Further we considered factors causing differences between them. These results can inform the appropriate instruction for operating screwdrivers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最大の成果は,ドライバーの操作者がドライバーに加える色々な力を測定できる「技能測定ドライバーシステム(特許申請中)」を開発したことである。これまでの技能測定の手立ては,三次元動作分析装置等の「外側からの観察」によるものに頼っていたが,本システムが開発されたことにより,操作(動作)の実態をより詳細に測定・分析できるようになった。
これにより,「カン」や「こつ」といった曖昧な表現によるものではない,客観的・具体的な技能指導法のポイントを得る手段が確立できたことは,大きな社会的(教育的)意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] 技能測定ドライバーシステムの開発と中学生の巧緻性評価2019

    • Author(s)
      有川 誠・野方健治
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 61巻第2号 Pages: 105-113

    • NAID

      130007866166

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学生に対するドライバー技能指導の要点の評価2019

    • Author(s)
      有川 誠・野方健治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 技能測定ドライバーシステムを用いた中学生の巧緻性評価2018

    • Author(s)
      有川 誠・野方健治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 技能測定ドライバーシステムの開発と評価2017

    • Author(s)
      有川 誠・野方健治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 工具技能を評価する評価規準2016

    • Author(s)
      有川 誠・野方健治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会・第59会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドライバー操作技能は何を規準に評価できるか?2016

    • Author(s)
      有川 誠
    • Organizer
      技術教育研究会 第49回全国大会
    • Place of Presentation
      静岡県伊東市 ホテル暖香園
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] ドライバユニット2017

    • Inventor(s)
      有川 誠・高橋 広・松本喜晴
    • Industrial Property Rights Holder
      有川 誠・高橋 広・松本喜晴
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi