• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research to consider the introduction of "plasma" in middle and high school science education in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K04704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

IWAKIRI Hirotomo  琉球大学, 教育学部, 教授 (80325480)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉尾 幸司  琉球大学, 教育学研究科, 教授 (20433089)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプラズマ / 理科教育 / 科学教育 / プログラミング教育 / 真空放電 / 教科書研究 / プログラミング教材 / オーロラ / 教育学 / カリキュラム / 協調学習 / 教材研究 / 核融合 / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

In order to examine whether plasma explanations should be added to Japanese junior high school science textbooks, it is necessary to carry out basic research and various class practices.
For this reason, in this research, acquisition of basic data to be a reference when considering the introduction of "plasma" to junior high school science education, development of various teaching materials, and practical research as an example of "plasma" education at school site Did. In particular, in junior high school science, we improved classes related to vacuum discharge, which is most closely related to plasma. We also conducted analysis of "plasma" described in US textbooks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の取り組みに基づいて関連学会に働きかけていくことで,「プラズマ」という用語を学習指導要領や教科書に取り込むことは可能か?ということを広く検討していく。最終的には学校教育現場で生徒たちがプラズマを学ぶようになり,「いろいろな不思議な現象が科学的に説明可能なんだ!」ということを生徒たちが実感するための一助となることを期待している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] ICT活用と授業形態の組み合わせ効果-映像制作に 関する教材開発と実践-2017

    • Author(s)
      金城満、杉尾幸司
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 38 Pages: 193-204

    • NAID

      130007701831

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会教育施設の科学体験学習と連携した 教職実践演習における学生評価2017

    • Author(s)
      杉尾幸司、宮国泰史、中村元紀
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻 紀要

      Volume: 1 Pages: 81-90

    • NAID

      120006225117

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科教育に「プラズマ」を導入するための基礎的な調査と実践方法の検討2018

    • Author(s)
      岩切宏友、長田寛子、前田姫那、杉尾幸司、比嘉司、宮城将吾、門信一郎
    • Organizer
      応用物理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の進展に伴う理科教育活動の充実に向けて~プラズマ・核融合を理科教育に活かせるか?~2017

    • Author(s)
      岩切宏友、杉尾幸司、前田姫那
    • Organizer
      核融合エネルギーフォーラム 炉工学炉材料モデリングサブクラスター 平成28年度第1回会合
    • Place of Presentation
      量子科学技術研究開発機構 東京事務所第1会議室(東京都港区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi