• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Design of the Program for Children to Perceive Daily Life in a Fresh Viewpoint

Research Project

Project/Area Number 16K04708
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

KITAZAWA Toshiyuki  東洋大学, 文学部, 教授 (70553741)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三澤 一実  武蔵野美術大学, 造形学部, 教授 (10348196)
榎本 淳子  東洋大学, 文学部, 教授 (50408952)
井口 眞美  実践女子大学, 生活科学部, 准教授 (60550796)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsとらえ直し / ユーモア / 造形教育プログラム / 造形的な見方・考え方 / 教育プログラム / 世界のとらえ直し / 造形的な視点 / 面白がるまなざし / 新鮮な視点 / 関係の編み直し / 造形的なものの見方
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this thesis is to try to conceive an elementary and junior high school education program designed to nurture a point of view that tries to reconstruct every day from a fresh perspective. This theme includes the concept of reinterpreting: reviewing or tasting familiar things from a different viewpoint than usual. Our perception tends to become automated by customs, and it is useful to try to regard objects as fresh once again.
As a result of this research, this program designed from the cognitive process and the process of understanding humor and expression is effective to overcome the existing schema, which is the background of the automation of sensitivity, and to "reinterpret" the familiar world. And in that sense, this paper concluded that this program can be one model of visual literacy education that could be required in Japan in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今の急激に情報化が進む社会のなかでは、あふれる視覚情報を批判的に受けとめる感性や知識を子どものうちに育むことは急務といえるが、米国やヨーロッパに比してわが国ではこのことへの対応が未だ不十分である。その意味では、今後わが国の造形教育においてもビジュアルリテラシーに関わる教育が求められることは想像に難くない。
身近な事物の背景にある造形要素のはたらきをとらえたり、それを起点に想像を広げ、自分らしい意味を立ち上げることを楽しんだりしようとする本プログラムは、そのような意味で、これからの造形教育の一つのモデルを示すものと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 身近な事物をとらえ直すためのプログラムの研究 -アートゲームの実践を通して-2019

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 第52号 Pages: 121-130

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの「とらえ直し」についての研究 -ユーモアの発現に着目して-2018

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 第51号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの「とらえ直し」についての研究2018

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育論集

      Volume: 51 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ユーモアを基盤とした造形教育プログラムの構想2017

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 50 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日常をとらえ直すための子どもの造形教育プログラムの構想 -ユーモアを基盤として-2017

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      武蔵野美術大学大学院博士後期課程研究紀要

      Volume: 10 Pages: 21-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 身近な事物をとらえ直すためのプログラムの研究 -アート・ゲームの実践を通して-2018

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      日本美術教育研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの「とらえ直し」についての研究2017

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      公益社団法人 日本美術教育連合
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ユーモアを基盤とした造形教育プログラムの構想2016

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      日本美術教育連合
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 日常をとらえ直すための子どもの造形教育プログラムの構想2020

    • Author(s)
      北澤 俊之
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514289
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi