• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Concept of Language and the Creation of Classes to Support 'Language Activities to Stick to the Unit'

Research Project

Project/Area Number 16K04710
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

WATANABE Tetsuo  立教大学, 文学部, 准教授 (40440086)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山名 淳  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (80240050)
勢力 尚雅  日本大学, 理工学部, 教授 (80459859)
柴山 英樹  日本大学, 理工学部, 准教授 (60439007)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords言語活動 / 中動態 / アート / 詩的な言葉 / 絵画 / 演劇 / 哲学対話 / 記憶論 / 記憶 / 会話 / 偶然性 / 詩人的な言葉 / 単元を貫く言語活動 / 詩的言語 / レトリック / 実験的思考
Outline of Final Research Achievements

In the classroom, language activities, in which students set goals in advance and discuss them in the face of those goals, have to be organized in the direction that teachers expect. The study challenged this view of language activity. By connecting linguistic activities with "Art" in a broad sense, we were able to gain a new understanding of linguistic activities. Specifically, we examined poetic language, the interaction between acting and philosophy, the struggles of teachers talking about art, and the relationship between painting and linguistic activities. We also considered the way of language and education in the AI era. We published a book summarizing these studies in April 2019.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、「主体的・探究的な学び」が重視され、教室における学習者の協働による学習の方法が模索されている。しかしながら、単に学習者の表現活動や話し合い活動を増加させることをもって「主体的、探究的」と捉える実践も少なくない。言語活動を「アート」と結んで理論的、実践的考察を行うと、わかりやすく、まとめることを前提とするのではなく、ある意味で、一方的な、モノローグの連発と、そのモノローグを受容する他者の関係性が、実験的思考を導くという知見を得ることができた。このように、対話活動を重視する実践に欠落していた、どういった言葉が対話を深めるのかという問題に、本研究は一定の貢献を果たしたと言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] What Does AI and Robot Evolution Bring to Education? : Focusing on aibo, Language, and Behavior2019

    • Author(s)
      渡辺哲男
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 62 Pages: 113-132

    • DOI

      10.14992/00017617

    • NAID

      120006606902

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00017617/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プログラミング的思考と授業の方法に関する一考察:小学校段階におけるプログラミング教育導入をめぐる動向に着目して2019

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室 教職研究・実践紀要

      Volume: 2 Pages: 31-43

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育哲学は〈災害と厄災の記憶〉にいかに向き合うのか――『災害と厄災の記憶を伝える』が提起しえたこと/しえなかったこと2018

    • Author(s)
      小野文生、山名淳、矢野智司、岡部美香、平田仁胤、生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117 Pages: 98-104

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] CTを活用した授業における課題とデジタル教材の活用に関する一考察ー『デジタル教科書』の導入をめぐる議論に着目して―2018

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室 教職研究・実践紀要

      Volume: 1 Pages: 36-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Hiroshima als architektonischer Raum der Erinnerung: Zur Problematik der Padagogisierung eines geschichtlichen Ortes.2017

    • Author(s)
      Yamana, J.
    • Journal Title

      Jahrbuch fur Historische Bildungsforschung

      Volume: 22 Pages: 61-79

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 技術者倫理に関する倫理学的考察2017

    • Author(s)
      勢力尚雅
    • Journal Title

      まてりあ(日本金属学会会報)

      Volume: 56(4) Pages: 279-282

    • NAID

      130005529367

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 実験的思考を導くための「詩人的な言葉」によるダイアローグの可能性2017

    • Author(s)
      渡辺哲男
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 60 Pages: 87-104

    • NAID

      120006241671

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 山田顕義の「人間の条件」日本大学の建学の精神のかたちと変遷をたずねて:学祖と建学の精神に関する研修を通じて感じ考えたこと2017

    • Author(s)
      勢力尚雅
    • Journal Title

      女性と文化 下田歌子研究所年報

      Volume: 3 Pages: 26-36

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育活動における言葉とモノ2016

    • Author(s)
      今井康雄・渡辺哲男・柴山英樹・小松佳代子・眞壁宏幹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 113 Pages: 146-152

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] シュタイナーの系統発生史と「教育」の関係:「個体」と「想像力」のあり方に着目して2016

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 62-69

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 言葉とアートをつなぐ教育思想:「詩的な言葉」「想像力」「記憶」を手がかりとして2018

    • Author(s)
      渡辺哲男、山名淳、柴山英樹
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「道徳」と「公共」の目標・指導法・評価・連携をめぐる6つの問い2018

    • Author(s)
      勢力尚雅
    • Organizer
      日本倫理学会69回大会ワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Memory Studies and Teacher Education: Hiroshima City as an Architectural Space of Memory and its Pedagogization2018

    • Author(s)
      Yamana, J.
    • Organizer
      International Conference: Teacher Education in (Trans)Formation: Global Trends, National Processes and Local Factors
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 哲学対話と国語教育:「問いを立てる」授業の学校現場へのインパクト2018

    • Author(s)
      渡辺哲男、土屋陽介、関康平、秋保惠子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第134回大阪大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 近代仏教と教育をめぐる学説史的研究・序説2018

    • Author(s)
      眞壁宏幹、渡辺哲男、田中潤一、山本正身
    • Organizer
      教育思想史学会第28回大会コロキウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 『君の名は。』において、なぜ三葉の〈破局の警告〉は父親に通じたのか?:コミュニケーションを起ち上げるための国語教育の可能性2018

    • Author(s)
      渡辺哲男
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第133回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 対話・学習する組織と制度変化:「規制」にどう向きあうべきか2017

    • Author(s)
      勢力尚雅
    • Organizer
      日本機械学会 講習会「環境規制の実質化と次世代パワートレイン技術」
    • Place of Presentation
      (株)堀場製作所東京セールスオフィスプレミアムホール(東京都千代田区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 広島のアンダース:哲学者の隠れた文化的記憶論と<不安の子ども>2017

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      公開研究会「災害と厄災の記憶は伝えられるか:教育学と哲学の間で考える」
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「単元を貫く言語活動」を支える詩的なダイアローグ:「感じ直す」「考え直す」実験的思考のために2016

    • Author(s)
      渡辺哲男
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第130回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学五十嵐キャンパス(新潟県新潟市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後教育学を哲学する2016

    • Author(s)
      森田伸子・渡辺哲男・森田尚人・山田真由美・小谷由美・桑嶋晋平・藤原敬
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 作品の時代背景の〈文化〉に着目した国語科教材研究:若手の日本文学研究者によるケーススタディ2016

    • Author(s)
      渡辺哲男・渡部裕太・安尾太一・秋保惠子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第131回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      白百合女子大学(東京都調布市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 言葉とアートをつなぐ教育思想2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、山名淳、勢力尚雅、柴山英樹、森田亜紀、田中久文
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771031623
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] <新訂>教職入門―未来の教師に向けて2018

    • Author(s)
      古橋和夫、矢萩恭子、寺田博行、夏秋英房、西智子、塚本美知子、森田司郎、野上遊夏、細戸一佳、吉田佐治子、柴山英樹、田口康明、中村裕・大沢裕
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893472984
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 哲学する道徳―現実社会を捉え直す授業づくりの新提案2017

    • Author(s)
      小笠原喜康、朝倉徹、柴山英樹、前田善仁、渡辺哲男、臼杵龍児
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東海大学出版部
    • ISBN
      9784486021438
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 災害と厄災の記憶を伝える:教育学は何ができるのか2017

    • Author(s)
      山名淳、矢野智司、小野文生、田端健人、阪本真由美、岡部美香、池田華子、諏訪清二、井谷信彦、ローター・ヴィガー
    • Total Pages
      331
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi