• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How can we improve learners' oral communication ability? Focusing on vocabulary learning strategies and flipped class

Research Project

Project/Area Number 16K04721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

Wakamoto Natsumi  同志社女子大学, 表象文化学部, 教授 (50269768)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 由美子  同志社女子大学, 表象文化学部, 准教授 (70450038)
大塚 朝美  大阪女学院短期大学, 英語科, 専任講師 (80450039)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsオーラルコミュニケーション能力 / メタ認知能力 / 学習スタイル / 協働学習 / 語彙学習方略 / 外向性 / 内向性 / 反転授業 / スピーキング力 / 語彙学習 / 自己効力感 / 学習者方略 / OPIc / MBTI / スピ ーキング能力 / SILL / 英語オーラルコミュニケーション能力
Outline of Final Research Achievements

This program confirmed a gradual increase of the oral proficiency of the participants, although English oral communication skills did not dramatically improve: for example, on the OPIc in 2017, a 12% increase of the scores was observed. All the participants were also able to find their best-fit strategies through this project, using metacognitive strategies, in particular through collaborative learning. Although the usefulness of this Strategying Model was partly confirmed, we have also recognized that further improvement of the model is necessary. In the globalized world, strategies and the model to improve oral communication skills in Japan without study abroad are expected to become increasingly important in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語を話す・聞く能力は重要であることは誰もが認めるところだが、一方で留学をすることなく国内でその能力伸張を実現することは国家的課題である。今回のプロジェクトを通してどのように学ぶのかというメタ認知方略(計画・実行・観察・修正)の活用とともに協働学習を通して他者からその方法を学びながら学習意欲を高めることの重要性が確認できた。学習スタイルに関しては内向性特性を持った学習者はこれまで使ってこなかった協働学習の利点を利用できたが、外向特性を持った学習者は個人学習に取り組む方法を発見できなかった。プロジェクトの成果として緩やかだが話す能力の伸張が観察された。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2018 2017

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Revising Language Learner Strategies: Effective listening strategies to support Japanese learners’ of English?2018

    • Author(s)
      若本夏美
    • Organizer
      2018 Research Poster Conference (Department of Education, Oxford University)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自律学習と学習スタイル: 語彙学習をベースとするStrategyingモデル2017

    • Author(s)
      若本夏美
    • Organizer
      第57回外国語教育メディア学会 (LET) 全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] EFL環境におけるスピーキング力向上-語彙学習と反転授業の視点からの提案2017

    • Author(s)
      今井由美子、大塚朝美、若本夏美
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi