• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of mentoring program by elucidating practical knowledge of experienced teachers in music class

Research Project

Project/Area Number 16K04724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

TAKAMI Hitoshi  佛教大学, 教育学部, 教授 (40413439)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords実践知 / 熟練教師 / 新人教師 / 音楽科授業 / メンタリングプログラム / 学校音楽教育 / 教師教育 / 即時の知 / 信念・価値観としての知 / 実践者 / 実践共同体 / 暗黙知 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In this study, I considered the teacher's practical knowledge in music lessons as composed of two layers, and positioned each layer as "immediate knowledge" and "knowledge as beliefs and values". Based on the structural model, the excellent features of the experienced teachers in the music class were presented as three types of practical knowledge: "thinking as grasping current situations ", "thinking as decision making" and "thinking as choosing options".
Based on the characteristics of such experienced teachers' practical knowledge, I have comprehensively extracted "immediate knowledge" and "knowledge as beliefs and values" of novice teacher who teach music courses. Based on the data, I clarified the practical knowledge of novice teachers, including the interaction of knowledge, and tried to make a proposal that is the basis of a mentoring program in the music department.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

音楽科では先行例のなかった,教師の「実践知(practical knowledge)」研究に基づくメンタリングプログラム(新人教師教育プログラム)開発の礎を築くことができた。さらには,「反省的実践家(reflective practitioner)」理論による教師教育への提言として結実したことも,学術的意義と捉えられよう。このように,音楽教育研究に対して実践知という新たな視点を導入した点において,本研究は独自性や意義が認められるものと考えている。今後は,多岐にわたる対象を精査しながら,実践知の全体像をダイナミックに描写することが希求されている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] PCK理論を基盤とした音楽科新人教師の実践知解明からの提言 Proposal from elucidation of novice music teacher's practical knowledge based on PCK theory2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      日本教師学学会第21回大会論文集

      Volume: 28 Pages: 28-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新時代の学校音楽教育2020

    • Author(s)
      高見仁志,齊藤 忠彦,津田 正之,菅 裕
    • Journal Title

      音楽教育学(日本音楽教育学会)

      Volume: 49 Pages: 55-56

    • NAID

      130008012452

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽科における新人教師教育への提言 ─新人教師の実践知解明を手がかりとして─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル(日本音楽教育学会)

      Volume: 17 Pages: 6-15

    • NAID

      130008022001

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽科授業における教師の実践知をいかにして解明するか2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      関西教育年報(関西教育学会)

      Volume: 43 Pages: 111-115

    • NAID

      40022011881

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究(3) ─「知覚」「思考」「行為」─2019

    • Author(s)
      高見 仁志,菅 裕,大澤 智恵,森 薫
    • Journal Title

      音楽教育学 (日本音楽教育学会)

      Volume: 48-2 Pages: 67-68

    • NAID

      130007828216

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究の展望 ─「即時の知」と「信念・価値観としての知」に着目して─2018

    • Author(s)
      高見 仁志, 森 薫, 大澤 智恵, 仙北 瑞帆, 菅 裕
    • Journal Title

      音楽学習研究

      Volume: 13 Pages: 69-78

    • NAID

      40021564615

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究 ─可能性と課題─2018

    • Author(s)
      高見 仁志, 森 薫, 大澤 智恵, 仙北 瑞帆, 菅 裕
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要 芸術・保健体育・家政・技術

      Volume: 90 Pages: 37-48

    • NAID

      120007120868

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵譜の源流をたどる -Grugerドイツ歌曲集“Liederfibel”の日本への受容-2018

    • Author(s)
      臼井奈緒, 高見仁志
    • Journal Title

      音楽学習研究

      Volume: 13 Pages: 11-20

    • NAID

      40021564540

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける絵譜の研究諸相 ─ 音楽と絵を融合させた童謡集Liederfibel を手がかりに─2018

    • Author(s)
      臼井奈緒, 高見仁志
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 17 Pages: 63-74

    • NAID

      40021658691

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究(2)─「即時の知」と「信念・価値観としての知」に着目して─2018

    • Author(s)
      高見 仁志, 森 薫, 大澤 智恵, 仙北 瑞帆, 菅 裕
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 47 Pages: 102-103

    • NAID

      130007621136

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保幼小をつなぐ音楽教育─保育者・教師の働きかけに着目して─2017

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 第1193号 Pages: 34-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽に関する実践知研究(1)─方法論上の可能性と課題─2017

    • Author(s)
      大澤 智恵,菅 裕,仙北 瑞帆,高見 仁志,森 薫
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 第46巻, 第2号 Pages: 83-84

    • NAID

      130006594917

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽科における教員養成の動向 ―「教師の思考研究」に着目して―2016

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 第46 巻,第2号 Pages: 37-46

    • NAID

      130006088787

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] PCK理論を基盤とした音楽科新人教師の実践知解明からの提言 Proposal from elucidation of novice music teacher's practical knowledge based on PCK theory2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第21回 日本教師学学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽科教員養成における『教師の実践知研究』の意義 ─リー・ショーマンの PCK 理論に着目して─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第71回 関西教育学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新時代の学校音楽教育2019

    • Author(s)
      高見仁志,齊藤 忠彦,津田 正之,菅 裕
    • Organizer
      第50回 日本音楽教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽科授業を行う新人教師の実践知 ─A教諭の実践知分析を手がかりとした新人教師教育への提言─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第50回 日本音楽教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽科授業における教師の実践知 ─構造分析と研究の展望─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第16回日本質的心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽科授業で稼働する教師の実践知分析 -新人教師のリフレクションを手がかりとして-2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第15回 音楽学習学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Experienced Teachers’ Practical Knowledge in Music Classes2018

    • Author(s)
      高見仁志,山口孝治
    • Organizer
      JUSTEC
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Research on teacher's movement observation ability in learning outcome2018

    • Author(s)
      山口孝治,高見仁志
    • Organizer
      JUSTEC
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽に関する実践知研究(3) 一「知覚」「思考」「行為」一2018

    • Author(s)
      高見 仁志,菅 裕,大澤 智恵,森 薫
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「新人教師の行う音楽科授業」をみる熟練教師の実践知2018

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      関西教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科授業における熟練教師の実践知の特徴2018

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育の実践と研究―教科の視点から教師の力量形成を考える―2018

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on Teachers' Practical Knowledge in Music Classes2017

    • Author(s)
      高見仁志, 山口孝治
    • Organizer
      JUSTEC
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research on relation between teacher's movement :observation ability and practical knowledge2017

    • Author(s)
      山口孝治, 高見仁志
    • Organizer
      JUSTEC
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音楽に関する実践知研究(2) ―『即時の知』と『信念・価値観としての知』に着目して─2017

    • Author(s)
      高見 仁志, 森 薫, 大澤 智恵, 仙北 瑞帆, 菅 裕
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 絵譜の源流をたどる -Gruger ドイツ歌曲集の日本への受容-2017

    • Author(s)
      臼井奈緒, 高見仁志
    • Organizer
      音楽学習学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽に関する実践知研究(1) ―方法論上の可能性と課題―2016

    • Author(s)
      高見 仁志,菅 裕,大澤 智恵,仙北 瑞帆,森 薫
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科授業における教師の実践知2016

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      音楽学習学会
    • Place of Presentation
      九州女子大学(福岡県北九州市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新版 中学校・高等学校教員養成課程音楽科教育法2019

    • Author(s)
      高見仁志,齋藤 忠彦,菅 裕 他
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784877888459
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教員養成課程  小学校音楽科教育法2019

    • Author(s)
      有本真紀,阪井 恵,高見仁志 他
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888237
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新しい小学校音楽科の授業をつくる2018

    • Author(s)
      高見仁志 編著
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081707
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 初等音楽科教育 ─保幼小の確かな連携をめざして─2018

    • Author(s)
      高見仁志 編著
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082025
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 初等音楽科教育2018

    • Author(s)
      高見仁志(分担執筆)
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081608
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] TAKAMI's  HOME PAGE

    • URL

      https://www.takamiongakujugyou.com/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] TAKAMI's  HOME PAGE

    • URL

      https://www.takamiongakujugyou.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi