• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Roll of Input-Output in Learning Earth Science, and Constructing Study Program

Research Project

Project/Area Number 16K04726
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMomoyama Gakuin University of Education

Principal Investigator

MADOKORO Kokichi  桃山学院教育大学, 教育学部, 准教授 (00757049)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉冨 健一  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (00437576)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords地学学習 / インプット,アウトプット / イメージインプット / 月の満ち欠け / 火成岩の観察 / 天気図学習 / 思考活動 / インプット・アウトプット / 視点移動 / 天気図の学習 / 地学 / ICTコンテンツ / 月の見え方シミュレーション / 火成岩の分類 / 薄片ムービー / 金星の見え方 / 教科教育 / 理科 / 第2言語習得
Outline of Final Research Achievements

In earth science learning, it is difficult to deepen the learner's understanding because experiments are difficult. Therefore, referring to the learning process of second language acquisition, I devised a learning activity that constructs an output after repeating sufficient input, and verified the effect. The subjects of this study are units that are difficult for junior high school students to understand, such as "view of the moon, Venus," "observation of igneous rocks," and "learning of weather maps." It was effective to perform the expression activity after repeating information acquisition several times in any unit. Especially in the information acquisition stage, activities (image input) that lead to the acquisition of images necessary for output played a major role.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地学領域の学習は対象から複雑で現象を捉えにくいが,アウトプットであるスケッチや考察を行う前段階に必要な情報を獲得させるインプットを十分に仕組むことで理解を深めることができた。現象を捉えるために必要な情報や方法を獲得し,それによって適切な情報を取り出し,獲得情報を元にして何かを表現することによって,新しい情報が既有知識や経験と関連づけられれて深い理解につながったと考えられる。このような一連の学習活動は,思考活動の流れと考えられ,インプットを繰り返した後にアウトプットを行う学習プロセスは,学習者の思考活動を促す学習構成だと考えられる。この方法は理科の他領域や他教科の学習への応用が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校教員を志望する学生に対するノート作成指導の効果2019

    • Author(s)
      間處耕吉
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要

      Volume: 1

    • NAID

      120007171533

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科を苦手とする学生に対する教員採用試験への取り組みの成果2018

    • Author(s)
      間處耕吉
    • Journal Title

      プール学院大学教育学部研究紀要

      Volume: 2 Pages: 133-152

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 金星の新指導を応用した,小学校「月の見え方」の学習指導2017

    • Author(s)
      間處耕吉
    • Journal Title

      プール学院大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 187-197

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 金星の新指導を応用した,小学校「月の見え方2016

    • Author(s)
      間處耕吉
    • Journal Title

      プール学院大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 187-197

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 火成岩の理解を深める学習活動の効果と意義2017

    • Author(s)
      間處耕吉,杉田泰一,吉冨健一
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 金星の新指導を応用した,小学校「月の見え方」の学習指導2016

    • Author(s)
      間處耕吉,吉冨健一,林武広
    • Organizer
      日本地学教育学会第70回全国大会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 間處耕吉,吉冨健一,林武広2016

    • Author(s)
      イメージインプットを取り入れた地学領域の学習指導
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 薄片ムービーによる火成岩の捉え方の変化2016

    • Author(s)
      間處耕吉,吉冨健一,杉田泰一,林武広
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 人間教育をすすめるために -主体的・対話的で深い学びを創造する-2018

    • Author(s)
      梶田叡一,今宮信吾,中村哲,間處耕吉,小餅谷哲男,飯田真人,栫井大輔,安井茂喜,柴恭史,鎌田首治朗
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      ERP
    • ISBN
      9784907104474
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi