• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of support system for visually handicapped pupils in literary education with music as an experience

Research Project

Project/Area Number 16K04733
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIshikawa National College of Technology

Principal Investigator

TAKESHITA Tetsuyoshi  石川工業高等専門学校, 電子情報工学科, 嘱託教授 (90259846)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 奥田 浩司  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90185538)
川除 佳和  石川工業高等専門学校, 電子情報工学科, 准教授 (90552547)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords視覚障害者 / 音楽鑑賞 / 国語教育 / 視覚障害 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

We analyzed the influence of music on understanding of literature obtained through literary education for visually handicapped pupils. We constructed the support system using the tablets for them. The data we obtained with the new system indicates that the introduction of the relevant music serves to promote better understanding of the literature. The approach with music as an experience has proved fruitful in inspiring their imagination for visually handicapped pupils.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究の最も重要な意義は、音楽鑑賞を体験として取り入れた国語教育は、視覚障害者も晴眼者と同等に高い学習効果が得られることが明らかになり、体験学習の機会が少ない視覚障害がある生徒の学習を支援することができたことにある。さらに、さまざまな授業で視覚障害のある生徒・学生がタブレット端末を利用して、設問やアンケート、小テストなどに簡単に答えることができる障害者支援システムを構築することができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 音楽鑑賞を体験として取り入れた国語教育の視覚障害者への対応と支援システム構築(3)2019

    • Author(s)
      奥田浩司
    • Journal Title

      国語国文学報(愛知教育大学国語国文学研究室)

      Volume: 第77集 Pages: 40-50

    • NAID

      40021870864

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽鑑賞を体験として取り入れた国語教育の視覚障害者への対応と支援システム構築(2)2018

    • Author(s)
      奥田浩司
    • Journal Title

      国語国文学報(愛知教育大学国語国文学研究室)

      Volume: 第76集 Pages: 33-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽鑑賞を体験として取り入れた国語教育の視覚障害者への対応と支援システム構築(1)2017

    • Author(s)
      奥田浩司
    • Journal Title

      国語国文学報(愛知教育大学国語国文学研究室)

      Volume: 第75集 Pages: 34-44

    • NAID

      40021189497

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] タブレット端末を用いた視覚障害者用SD法ツールの開発2019

    • Author(s)
      早川悟、川除佳和、竹下哲義、奥田浩司
    • Organizer
      第13回日本感性工学会春季大会予稿集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットによる視覚障害者のための感性評価システム2018

    • Author(s)
      廣花智遥、越野亮、竹下哲義、川除佳和
    • Organizer
      第19回日本感性工学会大会予稿集
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi