• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on a system for fostering children's problem solving ability in small-scale rural area schools

Research Project

Project/Area Number 16K04736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Chihiro Sakai  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40508537)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsへき地小規模校 / 問題解決能力 / 研究発表 / 小学校 / サイエンスフェア / 自由研究 / 評価 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Researched a method to develop problem solving ability for children in rural small schools in Hokkaido.1:I clarified the system and method of the Alaska Science Fair.2:I developed a teaching program to foster student problem solving in student presentations.3:At the science fair, I developed an evaluation tool for developing problem solving skills for children.4:I developed a research board that shows the process of research.5:I held a science fair in one town. Inspection of the results showed improvement in children's problem solving ability. The effort spread to other towns and was implemented at elementary schools in two cities and three towns.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の子どもたちは問題解決能力に課題がある。ゆえに、児童の問題解決能力を育成するための児童生徒自身による研究を推進していく環境を整えることが重要である。本研究では、アラスカサイエンスフェアのシステムとその方法を明らかにし、サイエンスフェアにおける児童生徒の問題解決を育成するためのプロセスを指導するプログラムを開発した。また、サイエンスフェアにおける児童生徒の問題解決能力を育成するための、評価ツールを開発し、研究のプロセスが一目でわかる研究ボードの開発を行った。これらを使って、北海道方式のサイエンスフェアを立ち上げ1つの町で実施検証し、児童の問題解決能力の向上を図る事ができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 探究好きな子どもをつくる自由研究へのアプローチと自由研究ボードの開発2019

    • Author(s)
      境 智洋
    • Organizer
      北海道教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地学好きなこどもをつくる自由研究のアプローチと自由研究ボードの開発2018

    • Author(s)
      境 智洋
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域の地球科学イベント「ジオ・フェスティバルin KUSHIRO」の成果と課題2017

    • Author(s)
      境 智洋
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地学に関する自由研究評価表の作成~アラスカ州「サイエンスフェア」の取り組みから2016

    • Author(s)
      境 智洋
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 豊かな心を育むへき地・小規模校教育2019

    • Author(s)
      川前歩・玉井康之・二宮信一・境智洋・半澤礼之・廣重眞人・野村卓・越川茂樹・戸田竜也
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi