• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of shape scheme learning program for elementary and junior high school teacher education to foster individuality-rich children

Research Project

Project/Area Number 16K04743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

UCHIDA YUKO  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (40305024)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大岩 幸太郎  大分大学, 教育学部, 名誉教授 (90223726)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords形 / 美 / 奥行 / 透視図法 / 発達過程 / 趣味 / ストレスコントロール / 自己実現 / 造形的な見方・考え方 / 描画の発達過程 / 社会教育施設 / 美術館 / 民俗博物館 / 図書館 / 感性 / 夢 / 人格 / 動機付け / 数学 / 奥行き / 発達段階 / ローウェンフェルド / 発達 / ピクトグラム / 具象 / 抽象 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Firstly, we selected the items to understand the shape and explored the index for confirming the degree of achievement. Next, we conducted a survey on methods for understanding shapes and composition of shapes in overseas social education facilities, and developed effective teaching materials and learning methods for learning shapes such as perspective and setting.
On the other hand, in order to explore how to overcome the adolescent crisis, which can be an obstacle in shape learning, we investigated the process of change in adult shape drawing.
As a result, it was revealed that in the adult process corresponding to the adolescent crisis, the accumulation of various alterations brought about by the factors constituting the individuality and social conditions is effective for overcoming that crisis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、将来教員を目指す教員養成課程の学生が、学習指導要領が求める「意図に応じて創意工夫し美しく表現する能力」を育む指導力を身に付け、更に、形に基づくコミュニケーション能力を身に付けることを目的に、形と形の構成に関する学習を行うための教材をカリキュラム化した「形学習プログラム」を作成した。
併せて、各教員が独自の「形学習プログラム」を作成することを可能にするため、本研究で「形学習プログラム」を作成する過程で明らかにした「形学習プログラム」を作成するための必要条件としての、形や形の構成に関する知識や技能等の学習内容及び学習方法を明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 美術教育に求められる児童生徒の「自己実現」のための指導法の研究2020

    • Author(s)
      内田裕子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 52 Pages: 57-64

    • NAID

      130008012477

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会教育施設における美術教育実践2020

    • Author(s)
      内田裕子,大岩幸太郎
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 69(1) Pages: 193-214

    • NAID

      120006860697

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「造形的な見方・考え方」の学習法開発への試み2019

    • Author(s)
      内田裕子,大岩幸太郎
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 68(2) Pages: 269-290

    • NAID

      120006734091

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 形の学習のための教材及びカリキュラムの検討・開発2019

    • Author(s)
      内田裕子、大岩幸太郎
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 68(1) Pages: 47-62

    • NAID

      120006585288

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 造形・美術に関する教科教育が育む「生きる力」についての一考察:ストレスコントロール力に着目して2019

    • Author(s)
      内田裕子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 51 Pages: 57-64

    • NAID

      130007823774

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 美術科教育が目指して来たこと・目指すこと2018

    • Author(s)
      内田裕子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 67(2) Pages: 13-30

    • NAID

      120006533477

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 描画の発達段階に関する一考察2018

    • Author(s)
      内田裕子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 67(1) Pages: 29-41

    • NAID

      120006416599

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 形の学習プログラム開発に向けた「奥行き」認識に関する研究2018

    • Author(s)
      内田裕子、大岩幸太郎
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 50 Pages: 73-80

    • NAID

      130007621113

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 描画に現れる形の研究:絵日記形式による描画の分析2017

    • Author(s)
      内田裕子、大岩幸太郎
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 66(2) Pages: 53-71

    • NAID

      120006389436

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 美術科教員を目指す学生に向けた「数学の美」とのコミュニケーション2018

    • Author(s)
      大岩幸太郎
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi