• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study about improvement on ability of leadership and the curriculum development for "Living Environment Studies and Integrated Studies"

Research Project

Project/Area Number 16K04744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

USAMI Kayo  埼玉大学, 教育学部, 教授 (20294275)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords生活科 / 総合的な学習 / 指導力 / カリキュラム開発能力 / フィールドワーク体験学習 / スタートカリキュラム / 対話 / カリキュラム改善 / 新学習指導要領 / 総合的な学習のカリキュラム開発 / 生活科の指導 / 対話への意欲 / メディア・リテラシー教育 / カリキュラム開発 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

I focus-ized this research in a study of practice in territory "Living Environment Studies and Integrated Studies", make the state of the state of the leadership of the teacher who invents substantial practice clear. I aimed to be utilizing the outcome for future teacher education. I elucidated the method of teaching developed at this subject territory and the characteristic of the process of the curriculum development, made that teaching materials and curriculum, offered that in a special subject of a department and a graduate school, estimated and analyzed the practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生活科及び総合的な学習の充実した実践を作り出す教師の指導力・カリキュラム開発能力に関する知見を教員養成や教師教育の場で提供することで、この指導にあたる特に若い世代の教師の実践的な力量形成に貢献することを目指している。特に、教員免許の必修科目として設定される総合的な学習の時間の指導法の充実に資する内容を構築することをねらいとした。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 対話への意欲を喚起する生活科の指導について2017

    • Author(s)
      宇佐見香代 若村健一
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 16 Pages: 117-124

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 1学年担任の意識調査から見る入学時指導の課題について -スタートカリキュラムの改善に向けて-2018

    • Author(s)
      石田典子・宇佐見香代
    • Organizer
      日本生活・総合的学習教育学会第27回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 初等生活科教育(宇佐見は第1章を担当)2018

    • Author(s)
      吉田 武男、片平 克弘、唐木 清志
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084142
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi