• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Art curriculum development in connecting early childhood education and elementary education focusing on competencies

Research Project

Project/Area Number 16K04745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Kobashi Satoko  千葉大学, 教育学部, 准教授 (60468395)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 槇 英子  淑徳大学, 総合福祉学部, 教授 (20413099)
佐藤 真帆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30710298)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords造形教育 / 資質・能力 / カリキュラム / 幼児教育 / 初等教育 / 接続期 / 小学校 / 幼小接続 / 図画工作 / 造形表現 / 幼小の接続 / カリキュラム開発
Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop art education curriculum that focuses on Competency as well as the connection between early childhood education and primary education. The results gathered from this research: (1) there was a difference recognition of art education activities of teachers in each education; (2) materials surrounding expressions were selected from the viewpoint of operability and expandability based on research into teaching materials; and (3) the content of activities was developed of connections based on Competency, with an examination of content in tandem with in-service teachers and practice adapted to differences in educational form. Moreover, (4) a survey was carried out on the period connecting each education in foreign countries. Based on these surveys, a teacher training program was devised and implemented. And a booklet created that focuses on the form of the child and infant art activities in pre-schools and elementary schools, as well as educational trends.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼小接続については交流に関する研究や実践は多いが、造形表現活動に特化したものは少なかった。資質・能力を基盤として現場の実情に即した調査をもとに実践をし、子どもの姿から活動を見える化した本研究は、幼児教育での造形表現活動、小学校での図画工作をつなぐ実践をともなう研究事例となるだろう。
具体的な成果としては(1) 保育者・小学校教師の造形表現活動への認識の違いを明らかにしたこと、(2) 同一表現材料を用いた幼小での実践と分析をしたこと、(3) 国内外の幼児教育、初等教育の現状の把握、(4) 造形表現活動の中での活動過程を子どもの姿を通してフォトブックレットで見える化したこと等が挙げられる。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (10 results) (of which Open Access: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] エトヴェシュ・ローランド大学(ハンガリー)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成に必要な造形的体験とは何かー「造形的な見方・考え方」につながる領域「表現」に関する専門的事項2021

    • Author(s)
      槇英子
    • Journal Title

      淑徳大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 159-178

    • NAID

      120007041817

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 造形,美術(図画工作・美術科)教育における資質・能力(教育課題・目標)を基盤にした授業デザインとカリキュラム編成2020

    • Author(s)
      佐々木達行 鈴木大啓 江藤知香 小橋暁子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 68 Pages: 99-109

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィンランドにおける幼児教育の中での造形表現活動~エスポー市の保育園視察報告~2019

    • Author(s)
      佐藤真帆 小橋暁子 槇英子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 385-394

    • NAID

      120006633229

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小をつなぐ造形教育カリキュラムの研究II-実態調査の結果と保小の比較-2019

    • Author(s)
      小橋暁子 佐藤真帆 槇英子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 395-400

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「造形表現」と「図画工作」の接続Ⅱ2018

    • Author(s)
      槇英子、小橋暁子、佐藤真帆
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 2号 Pages: 395-404

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小をつなぐ造形教育カリキュラムの研究2018

    • Author(s)
      小橋暁子、佐藤真帆、槇英子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 2号 Pages: 413-420

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 領域「環境」・領域「表現」と環境の構成-戸外保育環境における開発的実践研究の検討から-2018

    • Author(s)
      槇 英子、當銀玲子
    • Journal Title

      淑徳大学研究紀要(総合福祉学部・コミュニティ政策学部)

      Volume: 52 Pages: 77-95

    • NAID

      120006496094

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育における教材2017

    • Author(s)
      槇英子
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 177-1 Pages: 18-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「造形表現」と「図画工作科」の接続Ⅰ2017

    • Author(s)
      小橋暁子 槇英子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 65 Pages: 467-475

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 図画工作の基盤を育む遊びとしての造形体験2017

    • Author(s)
      槇英子
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 949 Pages: 94-97

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 表現を育む保育環境Ⅶ-「みる」体験を豊かにする環境の工夫-2020

    • Author(s)
      小橋暁子 井上郁
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 表現を育む保育環境Ⅵ-ひもによる表現の広がり-2019

    • Author(s)
      槇英子 小橋暁子 當銀玲子 井上郁
    • Organizer
      第72回日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小をつなぐ造形教育カリキュラムの研究2019

    • Author(s)
      小橋暁子 槇英子
    • Organizer
      第72回日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Art Curriculum Development in Early Years -Nursery school teachers -2018

    • Author(s)
      Satoko Kobashi, Maho Sato
    • Organizer
      InSEA European Regional Congress
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Art curriculum development in early years2017

    • Author(s)
      Satoko Kobashi, Maho Sato,Hideko Maki
    • Organizer
      35th World InSEA Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期の造形体験が及ぼす影響2016

    • Author(s)
      小橋暁子 槇英子
    • Organizer
      第69回日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 美しい未来を創る子どもたち2019

    • Author(s)
      大橋功 佐藤賢司 馬場千晶 大橋麻里子 藤田雅也 槇英子 辻政博 南伸裕 玉置一仁 花原幹夫 平田耕介 清田哲男 杉山貴洋 星野沙耶花 羽渓了 銭谷眞美 藤澤英昭 鈴石弘之 水島尚喜 神野真吾 西野範夫
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      公益財団法人 美育文化協会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育者の資質・能力を育む 保育所・施設・幼稚園実習指導2019

    • Author(s)
      柏女 霊峰、槇 英子、齊藤 崇、江津 和也、桃枝 智子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571110450
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 初等図画工作科教育2018

    • Author(s)
      吉田 武男(監修)、石崎 和宏(編著)、直江 俊雄(編著)、佐藤 真帆(第9章)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623084175
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi