A program development of moral skills training and its theory building
Project/Area Number |
16K04749
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | モラルスキル / スキルトレーニング / 道徳 / 道徳教育 / 行為 / 体験 / 特別の教科 / 道徳的行為 / モラルスキルトレーニング / 体験的な学習 / エピソード評価 / 評価 / 特別の教科道徳 / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to clarify the effect of the moral education program using the moral skills training as one of the experiential learning programs about moral action, and to build its theory. For that purpose, we conducted a moral skills training program in elementary and junior high schools, and conducted a quantitative study based on morality tests and a qualitative study based on text-mining and observation to clarify the effect. The theory construction will be announced later.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
道徳の時間は、小学校においては平成30年度から、中学校においては平成31(令和元)年度から「特別の教科 道徳」となった。この教科化は、いじめ防止に効果的だとみなされての取組である。したがって、これまでとは異なり、具体的な行為につながる指導法が求められている。そうした社会状況を背景として、本研究は、新しい道徳科の授業方法の一つとしてのモラルスキルトレーニングの効果を検証し、その理論構築を目指すものである。 従来の道徳教育が、心情面での指導を中心としてきたのに対し、具体的な道徳的行為に焦点化して道徳性を高めるという点でこの方法は画期的なものであり、その実証的な研究には大きな社会的意義がある。
|
Report
(5 results)
Research Products
(3 results)