• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on construction of composition corpus and collaborative composition instruction in junior high school-university

Research Project

Project/Area Number 16K04751
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

MIYAGI SHIN  富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (20534134)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords作文コーパス / 言語発達 / 作文の表現 / 作文の計量的分析 / 文章の書き分け / 作文分析 / 文体 / 国語科教育 / コーパス / 計量的分析 / 作文支援 / 文種 / 作文指導 / 中学生の文章 / 書き方指導 / 中-大連携 / 児童・生徒作文 / 文種別作文 / 文体分析
Outline of Final Research Achievements

In this research, we constructed a "style-specific composition corpus written by junior high school students". With this corpus, we presented new objective data other than the experience of teachers. The results of quantitative analysis showed the tendency of word selection, word usage, and word misuse. In this data, students also use plain and lofty expressions in part. For reference, data of elementary school students and college students were also used in the analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、1950年代以来、大規模調査が実施されていない中学生が書く作文の実態調査を実施したことにより、これまで教師個人の経験に頼ってきた作文指導法に新たな知見を加えることができた。また、教科書の課題では、同一学年で複数の文種(文章のスタイル)をかき分ける課題が課されており、多様な文種の書き分けが要求されているが、現場でもその成果物同士を個人で比較する機会は皆無である。本研究では、作文コーパスを利用して、学年別の差異だけでなく、個人内の差異(表現の使い分け)に言及した点で、客観性の高いデータを現場に提供し、作文指導法の改善に示唆を与えた点においても学術的・社会的意義が認められる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 課題作文の感情・感覚・評価を表す表現の使用状況2020

    • Author(s)
      宮城 信
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 15-1

    • NAID

      120006936950

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童作文における「理由述べ」表現の実態2019

    • Author(s)
      宮城 信
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 556 Pages: 42-49

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「児童・生徒の言語生活に関するアンケート調査の分析」2018

    • Author(s)
      宮城信・穴田享巳
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 13-1 Pages: 103-119

    • NAID

      120006546905

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「日韓対照大学生作文コーパス」の構想2017

    • Author(s)
      宮城信、伊集院郁子、ノ ジュヒョン、ムン ジーヨン
    • Journal Title

      筑波大学日本語研究

      Volume: 21 Pages: 19-33

    • NAID

      120006368233

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領から見る国語の特質の課題2016

    • Author(s)
      宮城信
    • Journal Title

      言葉の学びを考える

      Volume: 1 Pages: 6-7

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 食レポ作文における食物テクスチャの分2018

    • Author(s)
      宮城信
    • Organizer
      表現学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] これからの「国語の特質」の探求と指導のあり方(2)2017

    • Author(s)
      宮城信(他3名、共同発表)
    • Organizer
      全国大学国語教育学会参加(第132回 岩手大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] これからの「国語の特質」の探求と指導のあり方2016

    • Author(s)
      宮城信
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童作文に見る感情・感覚・評価を表す表現の使用状況2016

    • Author(s)
      宮城信
    • Organizer
      表現学会大会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語相互行為表現を支える述部の語彙論的分析2016

    • Author(s)
      宮城信
    • Organizer
      語彙研究会大会
    • Place of Presentation
      実践女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi