• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a program for cultivating the sensitivity necessary for caregiver to understand emotions of children and verification of its usefulness

Research Project

Project/Area Number 16K04754
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Hayashi Makiko  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20341919)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords保育者の専門性 / 子どもの心情の理解 / フィンガーペインティング / リカレント教育 / 造形的イメージワーク / 子ども / 感情 / 自己理解 / 他者理解 / 保育者養成 / 教員養成 / 保育の専門性 / 感性の教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to use Figurative Image Work Practice as a tool for caregivers and students who want to be caregivers to increase self-awareness, to deepen their understanding of children, and to increase their expertise. Through this workshop, the participants understood the feeling that child would feel in the play among friends and in daily childcare activities. And it became clear to promote awareness of the childcare environment and specific support methods. From this, it is suggested that this workshop may contribute to students who want to be caregivers and to the recurrent education of caregivers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育者の専門性の一つとして、子どもに対する自身の捉えを自覚し、子どもの心情に対する理解を深化させることが重視されている。しかし、これらの学びは具体化されておらず、保育経験や理論的な学びに依存せざるを得ない現状がある。造形的イメージワークは、これらの課題に対する学びの方法として提案したものである。特に、本ワークにおけるフィンガーペインティングが特徴的な機能を有しており、指絵具の独特な触感が、参加者自身が有する子どもらしさを誘発し、子ども理解を促すことが示唆された。本ワークの体験を通し、保育者志望学生及び保育者における子どもの心情に対する実感的理解が促され、専門性の向上に資することが示された。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] The Process of Intersubjective Understanding of Children's Feelings and Consciousness of Caregivers' Expertise through Group Finger Painting Experiences2017

    • Author(s)
      林 牧子、髙橋 敏之
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 55 Issue: 2 Pages: 85-96

    • DOI

      10.20617/reccej.55.2_85

    • NAID

      130006514366

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Impact of Figurative Image Work Practice in a School for Training of Childcare Professionals on Self-Recognition and Understanding of Others2017

    • Author(s)
      林牧子,髙橋敏之
    • Journal Title

      Studies in Art Education

      Volume: 49 Issue: 1 Pages: 313-320

    • DOI

      10.19008/uaesj.49.313

    • NAID

      130006594933

    • ISSN
      2189-3586, 2433-2038
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの心情の理解を実感するフィンガーペインティング体験と保育者の専門性の意識化2017

    • Author(s)
      林牧子,髙橋敏之
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 26 Pages: 11-24

    • NAID

      40021496555

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 集団フィンガーペインティングの体験に基づいた子どもの心情の間主観的理解と保育者の専門性に対する意識の生成過程2017

    • Author(s)
      林牧子・髙橋敏之
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 55

    • NAID

      130006514366

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 造形的イメージワークが保育者志望学生における保育者としての在り方意識に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      林牧子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 集団フィンガーペインティングを通した子どもの感情及び保育者としての在り方に対する気付き2018

    • Author(s)
      林牧子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の造形的イメージワーク体験を通した子どもの心性に対する意識化の過程2017

    • Author(s)
      林牧子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi