• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a lesson program as an ESD to promote cross-cultural understanding through discussing regional World Heritage Sites

Research Project

Project/Area Number 16K04758
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

NAGATA Shigefumi  三重大学, 教育学部, 教授 (40378279)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田部 俊充  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (20272875)
金野 誠志  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50706976)
荒尾 浩子  三重大学, 教育学部, 教授 (90378282)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords世界遺産 / ESD / 異文化理解 / コミュニケーション / 遠隔会議 / 対応 / 世界文化遺産 / 人々の価値観 / 授業モデル / 伝達
Outline of Final Research Achievements

This study was performed to develop a program as an ESD to promote cultural understanding and facilitate communication between diverse World Heritage Sites.
The 7th grade students were encouraged to think about value of World Heritage Sites located in their own region in 2016. The 8th grade students were encouraged to think about Japanese way of thinking through learning about the background of World Heritage Sites in 2017. The 9th grade students were encouraged to think about the measure for the World Heritage Sites located in Australia in 2018. In a video conference, Japanese students reported their findings on World Heritage Sites to Australian students through brief sentences, photographs, and illustrations on paper boards.
A questionnaire survey indicated that Japanese students understood the unique aspects and cultural importance of World Heritage Sites. Moreover, the students showed increased willingness to participate in the protection of World Heritage Sites.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,これまで研究の蓄積が少なかった文化領域のESD として,世界の諸地域の世界遺産の価値や背景について学習者が主体的に探究して自分とのつながりをとらえ,その成果を伝え合うことで他地域とつながる異文化理解を深める授業を系統的に開発した。ESD授業プログラムの有効性を検証し,改善策を提案することでモデルとして高めていくところに本研究の学術的意義がある。
異文化理解を深める文化領域の系統的なESD 授業プログラムを提案することで,教育現場に文化領域の手法を広め,異文化理解の重要性をアピールできる。人類共有の財産である世界遺産の価値や対応を考えることで多文化共生の態度の育成にもつながる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 社会参加の意識を高める社会科と英語の連携による異文化理解学習の開発-地域の世界遺産の伝達を通して-2019

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第37集 Pages: 67-79

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域の課題を外国に伝えるESDとしての総合学習の効果-社会参加の高まりに着目して-2019

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第70巻 Pages: 373-380

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問われ続ける「顕著な普遍的価値」の理解を促す世界遺産学習の試み-文化遺産に関する知識と価値観の形成過程に着目して-2019

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 第24号 Pages: 1-10

    • NAID

      40021900822

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校地理歴史科新科目「地理総合」の課題と方向性-GISへの取り組み-2018

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      日本女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 第28巻 Pages: 47-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] シンガポール植物園における「世界遺産教育」の特色と意義-シンガポール教育省の世界文化遺産を扱う教育との比較を通して-2018

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 第23号 Pages: 1-10

    • NAID

      40021742105

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ふるさとの魅力を再発見する高等学校地理におけるESD授業の開発-観光教育の視点を取り入れて-2018

    • Author(s)
      永田 成文
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: No.22 Pages: 1-10

    • NAID

      40021620021

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界遺産として文化遺産を保存する意味や意義を考える世界遺産学習-『顕著な普遍的価値』の解釈や適用に視点を当てて-2018

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Journal Title

      グローバル教育

      Volume: vol.20 Pages: 31-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文化遺産の「顕著な普遍的価値」を相対化する世界遺産教育の試み-「紀伊山地の霊場と参詣道」八鬼山問題を事例として-2018

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: No.22 Pages: 20-29

    • NAID

      40021620112

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A study of foreign language anxiety in student teachers in Mexico and Japan2018

    • Author(s)
      Karen Lopezruth Martinez and Hiroko Arao
    • Journal Title

      Philologia

      Volume: 49 Pages: 65-78

    • NAID

      120006707475

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地理総合」における国際理解の授業-多文化共生に向けて異文化理解を深める-2017

    • Author(s)
      永田 成文
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 第65巻3号 Pages: 117-127

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地理総合」と国際理解・国際協力―企画趣旨・少数民族を扱った映画から考えたこと-2017

    • Author(s)
      田部 俊充
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 第65巻3号 Pages: 101-105

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 相互の文化を尊重する態度を育てる小学校社会科異文化理解学習-日本と中国の箸食文化に着目して-2017

    • Author(s)
      永田 成文
    • Journal Title

      三重大学国際交流センター紀要

      Volume: 12 Pages: 1-16

    • NAID

      120006331864

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地域の世界遺産を通して人々の価値観を考える地理ESD授業の開発2018

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      日本地理教育学会第68回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Geography ESD Lesson for Deepening a Cultural Understanding through Communication of World Heritages2018

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA・Toshimitsu TABE
    • Organizer
      2018 IGU Regional Conference,Quebec City Convention Centre
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 世界遺産教材を活用した中学校世界地誌学習の開発と授業実践-ニューヨーク「自由の女神」の場合-2018

    • Author(s)
      田部 俊充・永田 成文
    • Organizer
      日本地理教育学会第68回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界文化遺産における「顕著な普遍的価値」に関する生徒の理解と実践の方向性2018

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Organizer
      全国地理教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The effects of intercultural video conferences: in a case of Japanese junior high school learners of English2018

    • Author(s)
      Hiroko ARAO, Shigefumi NAGATA
    • Organizer
      EuroCALL2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「地理総合」における国際理解の授業-多文化共生の視点から異文化理解を深める高等学校地理ESD授業-2017

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      日本地理学会地理教育専門委員会第32回地理教育公開講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ふるさとの価値をとらえなおす高等学校地理における観光教育の授業開発2017

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      全国地理教育学会第11回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A trial map and GIS class on junior high school with university collaboration in Yokohama, Japan2017

    • Author(s)
      Toshimitsu TABE, ,Koji Ohnishi
    • Organizer
      International Cartographic Conference(国際地図学会)2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 世界遺産教育の再検討-世界文化遺産にまつわる「顕著な普遍的価値」に着目して-2017

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文化遺産を扱う世界遺産教育の再検討-世界遺産一覧表への登録に関する賛否に着目して-2017

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Organizer
      全国地理教育学会第11回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ESD lessons to raise awareness of social participation in a Japanese elementary school2016

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA
    • Organizer
      IGU-CGE Singapore Conference 2016
    • Place of Presentation
      National Library, Singapore
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 持続可能な社会の構築を目指す地理ESD授業の推進2016

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      全国地理教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      文京学院大学本郷キャンパス(東京都・文京区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 平成30年版 学習指導要領改訂のポイント 高等学校地理歴史公民2019

    • Author(s)
      原田智仁・永田成文他21名
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183305145
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 平成29年版 学習指導要領改訂のポイント 小学校・中学校 社会(『社会科教育』PLUS)2017

    • Author(s)
      澤井 陽介・永田 成文他20名
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182716188
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 授業が変わる! 新しい中学社会のポイント2017

    • Author(s)
      井田 仁康・中尾 敏明・橋本 康弘・永田 成文他23名
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536600996
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科教育におけるESDの実践と課題-地理・歴史・公民・社会科-2017

    • Author(s)
      井田仁康,永田成文ほか21名
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 公民的資質とは何か-社会科の過去・現在・未来を探る-2016

    • Author(s)
      唐木清志,永田成文ほか11名
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi