• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of information studies education by using Web contents

Research Project

Project/Area Number 16K04760
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

MATSUBARA Shinichi  滋賀大学, 教職大学院, 教授 (30165857)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords情報学教育 / 情報メディア教育 / ICT超活用 / 人間性への回帰 / 教員研修 / 教職実践 / プログラミング教育 / 情報安全教育 / 教育学 / 教科教育 / 情報安全 / 情報人権
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop an information studies education and training curriculum that utilizes Web contents for the practice of teaching profession. The outline of the research results is as follows.
"Information media education" as a new form of informatics education with the theme of informatics and next-generation education, with the theme of "returning to humanity", "resonating with sensibilities, reaching reason with reason, and connecting to intellect" Is proposed, and "Ultra ICT practical use" is the key concept. Based on these results, we worked to enhance the content and curriculum of informatics education, and developed, improved, and evaluated the training support environment as a training curriculum corresponding to informatics education from a new perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教職実践のためのWebコンテンツを活用した情報学教育研修カリキュラムを開発において,新しい概念として,ICT超活用,AGAA超展開など新しい教育方法を提案・実践したことである。ICT超活用は,人間性への回帰をテーマに,感性に響く,理性に届く,知性に繋ぐためのソリューションとして,現状を超えるために,対象の視野を超え,学習の機会を超え,活用の範囲を超えて,新しいICTの活用を志向するものである。AGAA(芸活)とは,年齢を超え,性別を超え,その他種々の違いを超えて,全世代が自由に参加し,広い意味での芸術において,それを創作したり表現したり或いは享受したりする活動を支える環境のことである。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results) Remarks (10 results)

  • [Journal Article] 情報メディア教育のための3つのAspirationsー設立20周年を記念して今までの歴史を振り返りこれからを展望するー2021

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育研究

      Volume: 12 Pages: 13-22

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人間性への回帰:情報メディア教育の新しいフェーズ~情報学教育の新しいカタチ「情報メディア教育」~2020

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育研究

      Volume: 11 Pages: 13-18

    • NAID

      40022495498

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成のためのICT活用における理論と実践の融合2020

    • Author(s)
      松原伸一,矢野由紀,畑稔彦
    • Journal Title

      滋賀大学教育実践研究論集

      Volume: 2 Pages: 1-9

    • NAID

      120006846787

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 超多様社会における情報学教育:K-12からK-allへ‐AGAA(All Generations Arts Activities:全世代参加型広義芸術活動)2019

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育研究

      Volume: 10 Pages: 13-20

    • NAID

      40022495147

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職実践のための情報学教育カリキュラムの開発とその支援環境2019

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 6 Pages: 20-35

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報学教育の記念すべき年(2019年)に向けてーICT超活用(Ultra ICT Practical Use)2018

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育論考

      Volume: 5 Pages: 19-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 次世代教育の新しい展開-情報学教育ポリシーの拡張と深化-2018

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育研究

      Volume: 13(通算) Pages: 17-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初等教育に一貫した情報メディア教育におけるピアノレッスンとプログラミング学習のアナロジー2018

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 53-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 作曲とプログラミング:Score(楽譜)とCode(プログラム)-プログラミング教育ポリシーの拡張と深化-2017

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育論考

      Volume: 4 Pages: 19-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング教育ポリシー:次世代へのソフトランディング~4つのStep,6つのLevel,3つのPhase~2017

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育論考

      Volume: 3 Pages: 21-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報学教育のクロニクル~第1から第3のマルチステージによる並行展開~2017

    • Author(s)
      松原伸一
    • Journal Title

      情報学教育研究

      Volume: 11 Pages: 25-30

    • NAID

      40022279386

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 情報学教育フォーラムの次の展開は? ICT超活用,法とメディア,AGAA2018

    • Author(s)
      松原伸一
    • Organizer
      第5回情報学教育フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育の情報化とアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      松原伸一
    • Organizer
      教職大学院開設記念講演会
    • Place of Presentation
      滋賀大学教育学部
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 次世代を視野に入れたinnovativeな情報学教育2017

    • Author(s)
      松原伸一
    • Organizer
      情報学教育フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 情報学教育の第2ステージ:初等中等教育におけるプログラミング教育~教職実践・教員研修の在り方~2016

    • Author(s)
      松原伸一
    • Organizer
      情報学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪学院大学
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 人間性に回帰する情報メディア教育の新展開2021

    • Author(s)
      松原伸一
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      開隆堂出版
    • ISBN
      9784304021732
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 人間性に回帰する情報メディア教育の新展開~人工知能と人間知能の連携のために~2020

    • Author(s)
      松原伸一
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      開隆堂
    • ISBN
      9784304021732
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ICT超活用ポータルサイト

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/ultraict/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] AGAAポータルサイト

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/agaa/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 用語解説・概念整理ポータルサイト

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/iseterm/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] MLab(松原研究室)

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 情報学・次世代教育サイト

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/nge/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 感性に響く情報メディア教育

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/imse/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 情報学教育ポータルサイト

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/iseps/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 情報学教育ニュースサイト

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/news/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 滋賀大学松原伸一研究室(MLab)

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 情報学教育ポータルサイト(isep)

    • URL

      http://www.mlab.sue.shiga-u.ac.jp/iseps/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi