• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

comparative study in teacher education for active citizenship in diverse society

Research Project

Project/Area Number 16K04761
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University (2017-2019)
Shiga University (2016)

Principal Investigator

Kawaguchi Hiromi  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (80710839)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋崎 頼子  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (30636444)
南浦 涼介  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60598754)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords能動的シティズンシップ / 教師教育者 / ノルウェーの教育 / 比較教育 / シティズンシップ教育 / 多様性 / 比較研究 / 教員養成 / 市民性教育 / 教師教育 / シティズンシップ / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to identify teacher education programs and practice that contribute to the development of active citizenship through a comparative study of teacher ecucation programs and students and teacher educators in Japan and Norway. Although there are many definitions of citizenship, this study defines active citizenship as citizenship who seek to achieve inclusive society consisting of a diverse range of people. The findings revealed that the topic of diversity are less focus in terms of whole policy and program and depends on individual teacher educators' perceptions. Therefore we insists the need for institutional back-up is pointed out.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化を背景にし、多文化的な状況が急速に進み、学校の多様化も進んでいる。社会的分断状況が進む中で、学校の役割の見直しも行われている。こうした潮流の中で,世界的に教師教育研究でも多様性に関する研究は増加しているが、日本においてはその重要性は指摘されている一方で、現状どのように取り組まれているかについての研究はほとんどない。本研究は、こうした動向に対し、現在の多様性に関して大学の教員養成ではどのように取り組まれているか、教師教育者と学生の認識の双方に注目して明らかにしようとしており、社会的・学術的に意義ある研究であるといえる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] サウスイーストノルウェー大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サウスイーストノルウェー大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サウスイーストノルウェー大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Teacher Education for Social Justice : Case studies of Japanese and Norwegian educators2020

    • Author(s)
      KITAYAMA Yuka, KAWAGUCHI Hiromi, HASHIZAKI Yoriko and MINAMIURA Ryosuke
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 25 Pages: 51-62

    • DOI

      10.18910/73995

    • NAID

      120006802381

    • ISSN
      13419595
    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性の視点を日本の学校教員養成に取り入れるための教師教育者の戦略 : ペダゴジーと制度の観点から2019

    • Author(s)
      南浦涼介 川口広美 橋崎頼子 北山夕華
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 人文社会科学系. I

      Volume: 71 Pages: 109-126

    • NAID

      120007046736

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性に向き合う教師育成のためにー寛容と公正の視点からみた教師教育者の取り組みー2019

    • Author(s)
      橋崎頼子、北山夕華、川口広美
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 37 Pages: 135-147

    • NAID

      40021863599

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Teacher Education for inclusive and culturally sensitive classroom: Case studies of two educators from Japan and Norway2019

    • Author(s)
      Yuka Kitayama, Hiromi Kawaguchi, Ryosuke Minamiura and Yoriko Hashizaki
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Conceptions of Citizenship and Cultural Tolerance2018

    • Author(s)
      Yuka Kitayama
    • Organizer
      Multicultural Democracy Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ノルウェーの教育における多文化主義と「ノルウェー人」概念の変容 ー学生へのインタビュー調査からー2018

    • Author(s)
      北山夕華
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性に向き合う教師育成のために―寛容と公正の視点からみた教師教育者の戦略2018

    • Author(s)
      橋崎頼子・北山夕華・川口広美・南浦涼介
    • Organizer
      日本教育大学協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 市民性の視点から捉える日本語教育実践―年少者日本語教育における市民性・真正性2018

    • Author(s)
      南浦涼介
    • Organizer
      大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「市民」概念の変容と市民性教育2018

    • Author(s)
      北山夕華
    • Organizer
      大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育者は多様性をどのように扱っているのか―市民性教育を担える教師の育成のために2018

    • Author(s)
      南浦涼介、川口広美、橋崎頼子、北山夕華
    • Organizer
      言語文化教育学会第4回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher candidates’ perceptions of citizenship, power, and rights in Japan and Norway2017

    • Author(s)
      Yuka Kitayama
    • Organizer
      he Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      シェラトンホテル,アトランタ
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ‘Teacher candidates’ perceptions of citizenship and nationality in Norway’2017

    • Author(s)
      Kitayama, Y.
    • Organizer
      European Educational Research Association General Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成学生の社会的統合に関わる意識から見る社会科教育的示唆――国際比較調査における国内三大学の特徴から2016

    • Author(s)
      南浦涼介・川口広美・橋崎頼子・北山夕華
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 教師教育者研究に関するページ

    • URL

      http://evri.hiroshima-u.ac.jp/%E3%80%90teacher_educator-cluster%E3%80%91

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本とノルウェ―の英語教育に関する比較セミナー

    • URL

      http://evri.hiroshima-u.ac.jp/wp-content/uploads/2018/03/4ef32bfc42ecbf526953a921fac5bb43.pdf

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本とノルウェ―などの教師教育に関するセミナー

    • URL

      http://evri.hiroshima-u.ac.jp/wp-content/uploads/2018/03/2870e364ac7f1250a9ce6e4c9e6d9be0-1.pdf

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] ノルウェーの教育と多文化主義に関するセミナー

    • URL

      http://evri.hiroshima-u.ac.jp/wp-content/uploads/2018/03/p10.pdf

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi