• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing a bottom-up learning model for elementary school English education on the basis of the language acquisition theory

Research Project

Project/Area Number 16K04763
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Sugai Kazumi  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10252206)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 辻 幸夫  慶應義塾大学, 法学部(日吉), 教授 (10207368)
八木橋 宏勇  杏林大学, 外国語学部, 准教授 (40453526)
金丸 敏幸  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (70435791)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords小学校英語 / 言語獲得理論 / 比喩的拡張 / 身体語彙 / メタ言語能力 / 中学校英語 / コア理論 / 基本動詞 / 用法基盤理論 / 教科外教育 / 外国語活動
Outline of Final Research Achievements

The present research is aimed to construct a learning model for elementary school English education in Japan, on the basis of the language acquisition theory, before introducing Foreign Language (English) into the 5th grade and the 6th grade in the 2020 fiscal year. After letting junior high school students learn polysemy of basic verbs, body words, difference in accentuation between English and Japanese, elementary school pupils are exposed to English body words, to prove that they are successful to learn the words as well as their metaphorical extensions. It is concluded that the present research results are fully informative for elementary school pupils to learn English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、小学校に本格的な英語教育が導入されようとするときにあたり、英語圏における母語としての英語獲得のメカニズムに即した自然で無理のない指導法を構築し、外国語としての日本での英語教育に応用しようとするものであり、中学校英語と小学校英語のスムーズな接続を目指して実証的に検討を加えてきた。最終的に、本研究で実践した指導法が、必ずしも学力の高い学校でなくても十分に導入できる見通しを得ることができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Constructing Systems of Community Involvement through Children’s Community Spaces2019

    • Author(s)
      Yasuhiko Tomita・Hirotoshi Yagihashi・Setsuko Eto・Masae Kato
    • Journal Title

      杏林大学研究報告

      Volume: 36 Pages: 1-12

    • NAID

      120006862447

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語ライティング指導におけるテンプレートの活用―日英語の好まれる談話展開とその内在化―2019

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      杏林大学外国語学部紀要

      Volume: 31 Pages: 197-209

    • NAID

      120006845435

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 〈ことわざらしさ〉と新奇性2018

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      ことわざ

      Volume: 8 Pages: 1-4

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語力の伸張と論理的思考力の伸張について2018

    • Author(s)
      八木橋宏勇・多々良直弘ほか
    • Journal Title

      JELS

      Volume: 34 Pages: 0-0

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語学は女性と男性をどう見てきたか2018

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      杏林医学会雑誌

      Volume: 49(1) Pages: 43-49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の「やり取り」はAIロボットでできる?2018

    • Author(s)
      金丸敏幸
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2018年1月号 Pages: 30-30

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] チョムスキーを超えて:普遍文法は存在しない2017

    • Author(s)
      辻幸夫(監修)
    • Journal Title

      日経サイエンス

      Volume: 47(5) Pages: 52-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ことばと文化を考える2017

    • Author(s)
      辻幸夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 66(7) Pages: 91-91

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「日英談話対照研究に基づく英語ライティング用教材の開発」2017

    • Author(s)
      八木橋宏勇ほか
    • Journal Title

      『杏林大学研究報告―教養部門―』

      Volume: 34 Pages: 97-112

    • NAID

      40021216560

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「“the reason is because”は非標準用法か?」2017

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      『杏林大学外国語学部紀要』

      Volume: 29 Pages: 55-64

    • NAID

      40021147369

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 〈ことわざらしさ〉と新奇性―定型と逸脱のレトリック―2019

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      ことわざ学会2019年3月例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 選手間コミュニケーションの対照研究―試合中の戦術決定はいかになされているか―2019

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      社会言語科学会第43回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 文字と認知機能:文字言語の重要性と日本語の特性2017

    • Author(s)
      辻幸夫
    • Organizer
      学事振興資金タタミゼプロジェクト・2017シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 冗長性の文体的要因―母語話者の内省とコーパスデータではなぜ容認度判断に乖離が生じるのか―2017

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      日本文体論学会第111回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日英語の論理的表現方法と学習者の理解度2017

    • Author(s)
      八木橋宏勇・多々良直弘ほか
    • Organizer
      日本英語学会第35回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「人工知能による長期的スピーキング能力測定」2016

    • Author(s)
      金丸敏幸
    • Organizer
      2016年度 大学英語教育学会(JACET)関西支部秋季大会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学中宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「ライティング答案に現れる英語と日本語の論理」2016

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      日本英語学会第34回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「変化事象とヲ格の振る舞い」2016

    • Author(s)
      菅井三実
    • Organizer
      日本認知言語学会第17回全国大会
    • Place of Presentation
      明治大学・中野キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「論理表現に注目した日英比較」2016

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      第38回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新編認知語言学百科2019

    • Author(s)
      辻幸夫[編]
    • Total Pages
      568
    • Publisher
      華東理工大学出版社
    • ISBN
      9787562855798
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる言語発達 改訂新版2017

    • Author(s)
      辻幸夫(分担執筆)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080335
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『よくわかる言語発達』2017

    • Author(s)
      辻幸夫ほか
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『おもしろことばの事典』2016

    • Author(s)
      辻幸夫ほか
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi