• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of moral education programs to foster the ability to act on the value of respect for life

Research Project

Project/Area Number 16K04766
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Suzuki Yumiko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40206545)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮里 智恵  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (70646116)
山崎 茜  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 講師 (00792277)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords道徳教育 / 生命尊重の価値 / いのち観の発達モデル / 道徳学習プログラム / 道徳教育プログラム / 道徳授業 / 教科等ならびに体験活動 / 生命尊重の価値観 / いのち観の学習モデル / 道徳科学習指導案 / 教育学 / カリキュラム開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to foster children who value their own lives by developing moral education programs that foster the ability to act on the value of respect for life, and to contribute to the prevention of bullying, which is an urgent issue in modern society. First, the mortar type moral education theory was constructed as a theoretical base, and the developmental model of the view of life was developed from there. In addition, it was clarified that the values of "respect for life" consisted not only of "value of life", but also of "phase to notice", "phase to expand", "phase to accept", and "connecting phase", and developed "morality class practice handbook -- moral learning program that values life", according to each phase.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は次の点である。第1に生命尊重の価値観を育成する道徳教育プログラムの理論的基盤として,すり鉢式道徳教育論を構築したこと,第2にいのち観の発達モデルを策定したこと,第3にいのち観に4つのフェーズがあることを明らかにしたことである。これらから,生命尊重の価値観を育成するためには,いのちに気づくこと,自分の思いを他者,自然,社会へと広げること,自分とは違う考えや生き方を受け入れること,自分の生き方を考えることを,それぞれ行う必要があることを明らかにし,さらに第4として,4つのフェーズに即した道徳学習プログラム集を開発し,いじめの課題解決のために実効性ある教材開発を行ったことである。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 時代の変革期に教育に求められる不易への視点、特集:未来を拓く―Society5.0時代の道徳教育に向けて―2021

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      日本道徳教育学会『道徳と教育』

      Volume: 第339号 Pages: 39-47

    • NAID

      40022593662

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳教育の50年の歩みと展望2021

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団

      Volume: 第50号 Pages: 78-82

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳授業の改善で、教師が変わる、子どもが変わる、学校が変わる2021

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 2月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳教育は人間教育―愛と希望のある未来へ―2021

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 3月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科の校内研修-その方法と意義②2021

    • Author(s)
      宮里智恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 1月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校道徳科における「哲学対話」の実践と生徒の哲学的思考の検討2021

    • Author(s)
      椋木香子・柏葉武秀・有吉美春
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター 研究紀要

      Volume: 29 Pages: 17-30

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳性の発達的特徴と道徳科の授業2020

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 6月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科の教材分析の方法2020

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 7月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科の評価について2020

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 10月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 九年間を見通した評価の視点2020

    • Author(s)
      鈴木由美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 11月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科化の経緯と改訂の要点(その一)2020

    • Author(s)
      宮里智恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 4月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科化の経緯と改訂の要点(その二)2020

    • Author(s)
      宮里智恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 5月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科の授業づくりの手順-主題解釈と教材解釈を大切に(その一)2020

    • Author(s)
      宮里智恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 8月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科の授業づくりの手順-主題解釈と教材解釈を大切に(その二)2020

    • Author(s)
      宮里智恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 9月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科の校内研修-その方法と意義①2020

    • Author(s)
      宮里智恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: 12月号 Pages: 62-63

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effect of a Moral Education Program that Cultivates the Concept of Values for Respect for Life- Developing a Questionnaire for Insight on the Developmental Stages during Elementary and Junior High School-2019

    • Author(s)
      Yumiko SUZUKI, Tomoe MIYASATO, Atsuko MORIKAWA and Shuo ZHAO
    • Journal Title

      教職開発研究

      Volume: 第2号 Pages: 1-8

    • NAID

      120007017098

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 生命尊重の価値を深める道徳授業の開発2018

    • Author(s)
      鈴木由美子 小原智穂
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科教職開発講座「教職開発研究」

      Volume: 1 Pages: 11-16

    • NAID

      120007017097

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 生命尊重の価値に迫る道徳授業の創造2017

    • Author(s)
      鈴木由美子 松田芳明
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 23 Pages: 155-161

    • NAID

      120006221921

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Book] やさしい道徳授業のつくり方 改訂版2019

    • Author(s)
      鈴木由美子・宮里智恵編著
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274945
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi