• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of weather-learning materials based on close observation of the sky

Research Project

Project/Area Number 16K04768
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshidomi Kenichi  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (00437576)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords地学教育 / 気象学習 / 雲 / タイムラプス / 気圧配置 / 天気の変化 / 天気図 / 気象 / 風向 / 雲底高度 / 教材開発 / 中学校 / JavaScript / 観察
Outline of Final Research Achievements

Using a camera installed in the education faculty of Hiroshima University, a system was developed to record the change of cloud type and moving direction in the sky on the north side of the campus using a time lapse function. In addition, the system which displays the weather map and infrared image of meteorological satellite overlapped was developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の気象学習の問題点は,天気の変化は所在地の緯度・経度や標高による地域差が大きいにもかかわらず,教科書の典型的な例示に頼らざるをえないことにあった。また,気象の学習には,学習指導要領において自ら観測を行い,気温や湿度などの変化が,天気の変化と密接に結びついていることを学ぶ必要性が問われているが,実際問題として,限られた時間,および教室や校舎周辺など限られた場所での観測からは,天気の変化に関して有効な法則性を見つけることは難しい。本システムの重要なポイントは,ただひたすら天気の変化を記録し続けることで,気象の学習に適した年に数回のチャンスを記録として残し,教材として活用することである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Learning Contexts in Science Education Using “Water" as a Material: Evolution of the Earth and Role of the Water2017

    • Author(s)
      吉冨健一, 網本貴一, 梅田貴士, 富川光
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 23 Pages: 31-38

    • DOI

      10.15027/42770

    • NAID

      120006221926

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018293

    • Year and Date
      2017-03-22
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地学分野におけるICTを用いた教材開発と実践例2018

    • Author(s)
      吉冨健一
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校の課題研究におけるアメダス観測データの活用2018

    • Author(s)
      吉冨健一・岩田 真
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 風向・風速や衛星画像の重ね合わせによる天気図の学習2016

    • Author(s)
      吉冨健一
    • Organizer
      日本地学教育学会徳島大会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 地学のためのWeb教材(吉冨Lab.)

    • URL

      http://www.domi.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 地学のためのWeb教材(吉冨Lab.)

    • URL

      http://www.domi.hiroshima-u.ac.jp

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi