• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How should teachers adjust themselves for proper guidance concerning LGBT?

Research Project

Project/Area Number 16K04771
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

SAKANE KENJI  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (10363178)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉井 健治  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50279379)
戸田 有一  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (70243376)
葛西 真記子  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70294733)
Research Collaborator MAEKAWA munemasa  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsセクシュアルマイノリティ / LGBT+(プラス) / Ally / intersectionality / 居心地のよさ / 最適化 / LGBT / 教員研修 / 交差性 / LGBT / 意識調査 / 先進地視察 / 教育学 / 教科教育学 / 生活指導・生徒指導
Outline of Final Research Achievements

Conducting a questionnaire survey in 2016 to 441 teachers concerning LGBT showed that, although the definition of “LGBT” is fairly known (56.5%), the difference between "sexual orientation" and "gender identity" is still mostly unrecognized (21.3%). Such a gap may cause misunderstanding between researchers and practitioners as we experience difficulties in the field of bullying prevention, and may restrain collaborations for better solutions.Given the advice from Professor S. Russell (US) on "intersectionality", we were guided to have perspectives: modern problems such as bullying, the Internet problems, and LGBT-related matters are not mutually independent, but are congested.
In order to make our strategies comprehensive, we made materials for teachers’ understanding and held a symposium "Making school environments safe and comfortable"

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いじめ問題・ネット問題・LGBT等の現代の諸課題は,「intersectionality〈交差性〉」の視点が重要であり,輻輳しているという背景から,LGBT だけに焦点をあてず,様々なマイノリティ属性を意識することが重要である。特に学校現場では,LGBTに該当する児童生徒は,発達の時期的に「クエスチョニング」が多いものと思われるため,マイノリティに対して好意的であり,彼らの生き方や活動を支援する立場として,教師が「Ally(協力者)」となることが求められる。そのための知見を獲得し,誰もが「居心地のよい学校づくり」を推進(追求)していくことが,これからの生徒指導に重要である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 同性愛者(LG)への態度と被異質視不安傾向・異質拒否傾向との関連2019

    • Author(s)
      田中美月・伊藤 拓・葛西真記子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 33 Pages: 121-129

    • NAID

      40021830606

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] マイノリティ共感(Inter-minority Empathy)-「性の多様性を認める態度」に関連する要因―2019

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 136-141

    • NAID

      120006591304

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] セクシュアル・マイノリティへの精神療法における倫理2018

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      精神療法

      Volume: 44(1) Pages: 77-78

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 価値志向性尺度における尺度項目間の順序関係の分析2018

    • Author(s)
      酒井恵子・Takuya Yanagida・松居辰則・戸田有一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 66 Pages: 1-13

    • NAID

      130006708405

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How Help-Seeking Expectations Are Associated with Relational and Physical Victimization among Japanese Adolescents2018

    • Author(s)
      Mizuno, H., Yanagida, T., & Toda, Y.
    • Journal Title

      Japanese Adolescents. Psychology

      Volume: 9 Pages: 1412-1425

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 来日第二世代保育者におけるアイデンティティの揺れとキャリア形成のナラティブ:TEMによる描出と考察2018

    • Author(s)
      林 恵・佐々木由美子・卜田真一郎・戸田有一
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 56(2) Pages: 223-234

    • NAID

      40021664376

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Children’s attitudes toward and perceptions about sharing the responsibility of clean-up: An exploratory study in a Japanese elementary school2018

    • Author(s)
      Nameda, A., Hashimoto, Y., & Toda, Y.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Morality Development

      Volume: 12 Pages: 17-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 性の多様性を認める態度」を促進する要因―セクシュアル・マイノリティへのインタビュー調査2018

    • Author(s)
      葛西真記子・小渡唯奈
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第33巻

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スクールカウンセラーに対する教師の期待:活動、知識、資質における期待の調査2018

    • Author(s)
      吉井健治・津本裕子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第33巻

    • NAID

      120006554148

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Applying multiple indices to monitor bullying longitudinally: A case of a Japanese junior high school.2017

    • Author(s)
      Kanetsuna, T. & Toda, Y.
    • Journal Title

      Psychological Test and Assessment Modeling

      Volume: 59

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] セクシュアル・マイノリティ当事者への支援の在り方2017

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      心と社会(日本精神衛生会)

      Volume: 第48巻2号,

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心を開かない子どもをどう受けとめるか2017

    • Author(s)
      吉井健治
    • Journal Title

      児童心理(2017年10月号)、金子書房

      Volume: 第12巻

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 市町村教育委員会が直面している課題と取り組みについてー-徳島県内の市町村教育長への質問紙調査より-2017

    • Author(s)
      阪根健二、北島孝昭
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 第31号

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 不登校の予防のための子ども理解と支援2017

    • Author(s)
      吉井健治
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 第31巻 Pages: 127-134

    • NAID

      120006553400

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 不登校と関わる十二の技2017

    • Author(s)
      吉井健治
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第32巻 Pages: 107-122

    • NAID

      120006554113

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校の危機管理をどう考えるか2017

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 第1564号 Pages: 1-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] セクシュアル・マイノリティの子どもを支えるスクールカウンセリング2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      精神療法(金剛出版)

      Volume: 第42巻第1号 Pages: 193-193

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スクールカウンセラーの効果的活用及び教育相談の充実に関する研究―学校組織・体制、教職員の意識の在りよう等の検討を通して―2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      鳴門生徒指導学研究(鳴門生徒指導学会)

      Volume: 第26巻 Pages: 68-83

    • NAID

      40021270967

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] そもそもなぜ計画するのか2016

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 第47巻1号 Pages: 14-17

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a Scale for Accepting Sexual Diversity among Japanese Youth2018

    • Author(s)
      Hasegawa, Y. & Kasai, M.
    • Organizer
      The 126th Annual Meeting of American Psychological Association (San Francisco, 2018.8.11)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生徒指導の危機管理2018

    • Author(s)
      阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会(第19回京都大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校現場における「LGBT」への対応 ―居心地のよい学校づくりへの提言―2018

    • Author(s)
      阪根健二、竹下早慧子
    • Organizer
      日本生徒指導学会(第19回京都大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 健康相談・健康相談活動」の新たな価値観:スクールカウンセラーの視点から2018

    • Author(s)
      吉井 健治
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第14回学術集会 リレーシンポジウム:チームとしての学校における専門家が思考する「健康相談・健康相談活動」の新たな価値観(四国大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Ijime in Japan: Our efforts to prevent! Invited Talk at KiVa Days (a national antibullying conference in Finland)2017

    • Author(s)
      Toda, Y.
    • Organizer
      Turku University, Turku, Finland. (2017.8.25)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Interpersonal Intimacy, Self-Disclosure, and Self-Esteem among Japanese LGBT2017

    • Author(s)
      Sakiyama, T. & Kasai , M.
    • Organizer
      The 125th Annual Meeting of American Psychological Association (Washington, D.C., 2017.8)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How gender-related personalities relate to attitude and knowledge about LGBT and gender identity2017

    • Author(s)
      Kasai, M. & Kawakami, A.
    • Organizer
      30st Conference of the European Health Psychology Society (Padova, Italy, 2017. 8)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 性別違和に伴う孤独の緩和と操作不可能性のワークスルー2017

    • Author(s)
      小林美佐子・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会(パシフィコ横浜)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 性別に違和感の折り合いのつけ方に関する研究2017

    • Author(s)
      矢口紋多・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会(パシフィコ横浜)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「性の多様性を認める態度」を形成するプログラムの実践研究2017

    • Author(s)
      小渡唯奈・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会(パシフィコ横浜)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ゲイ・トランスジェンダー(FTM)の子を持つ親の心理的変容プロセス2017

    • Author(s)
      末吉華子・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会(パシフィコ横浜)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日常場面における異性愛的言動の具体化についての研究2017

    • Author(s)
      小野楓・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会(パシフィコ横浜)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小児期から現在に至る性別違和感の受容と影響要因②2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Teaching Psychology of women, men, and gender from a transnational perspective2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Denver, USA
    • Year and Date
      2016-08-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Current Issues related to LGBT in East Asia:Japan, Taiwan, and Hong Kong2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Community Approaches to Cultural Diversity, Crime, and Response to National Disaster:Teachers Knowledge of LGBT issues and student bullying of LGBT classmates in Japan2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 精神分析的に考えるセクシュアル・マイノリティの理解と支援2016

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      日本精神分析的心理療法フォーラム 第5回大会
    • Place of Presentation
      京都文教大学(京都府宇治市)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Relationships among university students / faculty and cyberbullying in Japan. In W. Cassidy, C. Faucher, & M. Jackson (Eds.)2018

    • Author(s)
      Kanetsuna, T., Aoyama, I., & Toda, Y.
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      Cyberbullying at University in International Contexts, (Chapter 2). Routledge.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] いじめの被害側・加害側・傍観者. 水野治久・家近早苗・石隈利紀(編著)『チーム学校での効果的な援助』2018

    • Author(s)
      戸田有一
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(pp. 92-102)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本における学校心理臨床のさまざまな展開:常勤型スクールカウンセラーに向けた新たな展開(学校心理臨床実践)2018

    • Author(s)
      吉井 健治(平石賢二、窪田由紀編)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512698
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] いじめ防止対策推進法(解説)、 必携教職六法〈2019年度版〉2018

    • Author(s)
      阪根健二(高見 茂,坂田 仰,梅野 正信,若井 彌一編)
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319641192
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Smartphone Summit: Children's initiative to prevent cyberbullying and related problems. In M. Campbell & S. Bauman (Eds.) Reducing Cyberbullying in Schools: International Evidence-Based Best Practices .2017

    • Author(s)
      Takeuchi, K., Abe, K., Miyake, M., & Toda, Y.
    • Publisher
      Academic Press (Elsevier)
    • ISBN
      9780128114230
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 援助要請と被援助志向性の心理学(Column5 性的マイノリティへの援助:援助要請の視点から)2017

    • Author(s)
      葛西真記子(水野治久、永井智、本田真大、飯田敏晴、木村真人編)
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760821747
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 不登校の子どもの心とつながる2017

    • Author(s)
      吉井 健治
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415477
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校におけるいじめ:国際的に見たその特徴と取り組みへの戦略2016

    • Author(s)
      ピーター.K.スミス著、葛西真記子(共訳)
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] School bullying in different cultures: Eastern and western perspectives2016

    • Author(s)
      Smith, P. K., Kwak, K., & Toda, Y. (Eds.)
    • Total Pages
      446
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『変容する子どもの関係』(岩波講座 教育 変革への展望)いじめ問題と子ども主体の対策:学校における関係内攻撃の病理への対処2016

    • Author(s)
      戸田有一
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi