• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Intervention for Children with Special Needs in Learning Numbers and Calculations and its Teaching Materials

Research Project

Project/Area Number 16K04776
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

KOTAGIRI Tadato  琉球大学, 教育学部, 名誉教授 (00112441)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords算数 / ニューメラシー / スペシャル・ニーズ / 知的障がい / 発達障がい / 学習困難 / 数の概念的理解 / 教育介入データベース / 数と計算 / 数の概念的獲得 / 数の概念的操作 / 教育介入 / 治療的教育 / 数認識の発達 / 基礎数学 / 概念的な理解 / 十進位取り記数法 / ダウン症 / 数認識 / 十進法 / 位取りの原理 / 学習矛盾 / 学習の制約 / 教育介入教材の開発
Outline of Final Research Achievements

This study concerns how number concepts are obtained by children who have special-needs in learning Numbers and Calculations (including here those who have intellectual disability). The results reveal empirically that the children that learn numbers cognitively achieve or exhibit achievement in their ability to manipulate the number concepts for usage in counting money. These results are stored in a Web database(sup-math123right). The database contains (1) the pre-school-age developmental process enabling children to verbalize explicitly their recognition of one, two, and three and implicitly know four and five by using their cognition of one, two, and three, (2) the learning process that enables understanding of the numbers smaller than ten, (3) the learning process that enables identification of numbers larger than ten, (4) the learning process that enables comprehension of place-value notation, and (5) the transferal of these acquired number concepts to the task of counting money.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ピアジェの段階論的な発達観において数の保存概念がないとされてきた乳児も、一個の物、二個の物、三個の物を区別する数認識を有することが80年代以降明らかにされている(Antell, 1983)。これは、「数と計算」の学習に困難のある子どもたち、とりわけ知的障がいのある子どもたちへの新たな教育介入の可能性を示唆する。
知的障がいのある子どもたちの算数教育として、「原数学」が提案され(遠山, 1972)、実践されてきた。しかし、それに続く学習は、百までの数唱を機械的に繰り返すことに止まっている。本研究は、お金を数えるなどの数概念を操作する学習達成の可能性を実証的に示し、そのデータベース化を進めた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (13 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 子ども「観」の転換と授業づくり2018

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      教育研究(筑波大学附属小学校初等教育研究会)

      Volume: 73-9 Pages: 18-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(27)二位数から三位数へ2017

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 775 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(28)三位数の概念的習熟2017

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 776 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(29)十進位取り概念の学習達成2017

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 777 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(18)十進法の導入前2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 766 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(19)十進法の認識2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 767 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(20)十進法認識のスペクトラム2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 768 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(21)缶詰タイル「五十」の導入、その初期認識2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 769 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(22)数学概念の獲得は段階的か?2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 770 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(23)タイルから他の具体物への転移2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 771 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(24)タイル図から箱入り鉛筆、お金へ2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 772 Pages: 60-61

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(25)タイル図上の概念操作を「お金」で2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 773 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スペシャル・ニーズのある子どもたち(26)位取りの原理の学習2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Journal Title

      数学教室(国土社)

      Volume: 774 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもに寄り添う授業とは~つまずく子どもと教師の悩み~2018

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Organizer
      2018年度沖縄県民間教育研究団体合同研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「私」の「子ども」を理解するために2018

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Organizer
      沖縄県中部地区ダウン症児親の会学習会(2018/09/13)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 算数・数学の授業づくりとパラダイム転換2017

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Organizer
      数学教育協議会第65回全国研究大会(記念講演)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] スペシャル・ニーズのある子どもたちから学ぶ多様化時代の算数・数学の授業づくり2016

    • Author(s)
      小田切忠人
    • Organizer
      数学教育協議会第64回全国研究大会(大会要項49ページ)
    • Place of Presentation
      千葉工業大学津田沼キャンパス(千葉県習志野市)
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 新訂算数科教育の研究と実践(§3小数・分数とその計算p.89-96担当)2019

    • Author(s)
      飯田慎司ほか
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      日本教育研究センター
    • ISBN
      9784890261994
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的に深く学ぶ算数・数学教育(第6章「多様化」時代の算数。数学の授業づくり-算数・数学は系統的か?-p.105-120担当)2018

    • Author(s)
      小寺隆幸ほか
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083367
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 「算数」学習にスペシャル・ニーズのある子どもたちへの教育介入データベース

    • URL

      http://sup-math123right.org/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi