• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on curriculum, learning plan, accreditation and staff training of alternative schools in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K04780
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

Yoshida Atsuhiko  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (20210677)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 永田 佳之  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (20280513)
今井 重孝  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (80160026)
西村 拓生  奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (10228223)
西平 直  京都大学, 教育学研究科, 教授 (90228205)
森岡 次郎  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (10452385)
藤根 雅之  大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (40802947)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsオルタナティブ教育 / 教育機会確保法 / 多様性と公共性 / シュタイナー教育 / ホリスティック・アプローチ / サステイナブルスクール / 中間支援組織 / 公的認証 / 教育学 / シュタイナー学校 / ホリスティック教育 / サスティナブルスクール / 公共性 / ホールスクールアプローチ / サステイナブル・スクール / ホールスクール・アプローチ / 総合的学習 / 質保障 / スタッフ養成
Outline of Final Research Achievements

A case study and inquiry of alternative schools in Japan clarified the possibilities and significance of cooperation between public and alternative education sectors. 1) Upon analyzation of the ambiguous concept of what is "alternative" as well as discussions on "diversity and publicness", it was made clear that equal opportunities in alternative education must be guaranteed, on principle, by law in parallel to the School Education Act. 2) As prior examples of quality assurance in alternative education, the intermediary roles of support organizations were inspected, including cross certification, training for teachers, and public-private partnerships. In addition, we investigated Taiwan's "Three Laws of Experimental Education". 3) We participated in a sustainable school project, in which public schools and alternative schools collaborated and developed a practice/evaluation model based on a "whole school approach".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

公教育の改革動向において、従来型の教育とは異なるオルタナティブな志向のもつ可能性が注目されている。たとえば、法制度面では、履修主義の就学義務に対する習得主義の多様な学習機会確保、質保証における行政による事前一律規制から互助団体によるプロセス認証評価、カリキュラムデザインにおけるESD(持続可能な開発のための教育)に代表されるようなホールスクール・アプローチによる変容型の学習といった志向がそうである。オルタナティブ学校をその基本原理から実践・評価法まで多角的に検証した本研究は、公教育学校との対立図式を超えて、両者の役割と意義を限定的に理解して相互補完的に連携するために有効な知見を提出した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (60 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 11 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] SDGs時代の学習論 : 持続可能な社会と存在をはぐくむ幼児教育2019

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      発達

      Volume: 159 Pages: 77-82

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] オルタナティブスクールの連携の技法 : 傘となる集合行為フレームの創発過程2019

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 104 Pages: 237-257

    • NAID

      130008020122

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠山啓の教育思想―初期の生活単元学習批判を中心に―2019

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      人間科学

      Volume: 14 Pages: 31-57

    • NAID

      40021884926

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オルタナティブスクールの類型化―全国調査による活動内容のクラスター分析とテキストマイニングによる集合行為フレームの対応分析―2019

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Journal Title

      人間科学研究科紀要

      Volume: 45 Pages: 127-145

    • NAID

      120006626445

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オルタナティブスクール・フリースクールと学校教育の連携―現状把握と活動状況との関連の分析―2019

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Journal Title

      教育科学セミナリー

      Volume: 50 Pages: 71-84

    • NAID

      120006600182

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「教育機会確保法」の理念を現実に活かそう―現職教員の声とともに2018

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 48(27) Pages: 4-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 国連・ユネスコのSDGs/ESD推進の拠点高づくり―ユネスコスクールとサステイナブルスクールの動向―2018

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 49(4) Pages: 4-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地球規模課題と国際理解教育:気候変動教育からの示唆2018

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 24 Pages: 3-12

    • NAID

      40021608583

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オルタナティブが照らしだす教育的公共圏の困難と可能性:あたりまえがあたりまえでない場からの問いかけ2018

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 42 Pages: 177-182

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 一人の時間の中で育つもの:孤独とその裏側2018

    • Author(s)
      西平直
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 72(13) Pages: 1409-1418

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「多様な学び」をめぐる「自由」と子どもの「主体性」2018

    • Author(s)
      福若眞人・森岡次郎
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 42 Pages: 106-110

    • NAID

      40021669008

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育とケアのホリスティックな出会い―包摂、対話、同源―2018

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 21 Pages: 1-5

    • NAID

      120006877555

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] NPO立学校の存在感と公益性~ホールスクールアプローチで培う持続可能な学校文化~2017

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      Planets

      Volume: 89 Pages: 6-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アジア学院のレジリエンス2017

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      euodoo : journal of rural future study: 土に生きる未来学

      Volume: 1 Pages: 67-78

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 京都学派と信州教育:木村素衞「表現愛」の思想を中心に2017

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      上小教育

      Volume: 60 Pages: 38-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 転生のコスモロジー:現代ブータンの若者たち2017

    • Author(s)
      西平直
    • Journal Title

      図書

      Volume: 824 Pages: 28-32

    • NAID

      40021325807

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「オルタナティブ」の三つの意味合い:一元化と多様化のはざまで2017

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      永田佳之編『変容する世界のオルタナティブ教育ーその課題と可能性ー(仮)』(世織書房)

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈教育的まなざし×福祉的まなざし〉の複眼的アプローチ―「もっとよく」と「ありのままで」の間で―2017

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      関川芳孝・山中京子・中谷奈津子編『教育福祉学の挑戦』(せせらぎ出版)

      Volume: - Pages: 265-277

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ‘Preparation’ for Creative Inspiration :from the teaching of Japanese classical ‘Keiko; exercise and expertise’2017

    • Author(s)
      Nishihira Tadashi
    • Journal Title

      Journal of Integrated Creative Studies

      Volume: -

    • NAID

      120006305860

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 能力主義と優生思想―すべての人間が存在するための「社会」―2017

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      関川芳孝・山中京子・中谷奈津子編『教育福祉学の挑戦』(せせらぎ出版)

      Volume: - Pages: 249-264

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Fostering Alternative Education in Society: The Caring Communities of "Children's Dream Park" and "Free Space En" in Japan2016

    • Author(s)
      Nagata Yoshiyuki
    • Journal Title

      Helen E. Lees and Nel Noddings. eds. 『The Palgrave International Handbook of Alternative Education』(Palgrave Macmillan)

      Volume: - Pages: 241-256

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ホームスクールの国際比較:日本に”近い”イギリスからの示唆2016

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 80 Pages: 58-62

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体・母性・家族:近代教育の前提は如何に脱構築されるべきか?2016

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 148-151

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Holistic Education/Care Research in Japan2019

    • Author(s)
      吉田敦彦・池田華子・奥本陽子・孫美幸・河野桃子・大山博幸・木戸啓絵
    • Organizer
      The 7th Roundtable Meeting of Asia-Pacific Network for Holistic Education (Gyeongin National University of Education, Korea)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Waldorf Education and UNESCO/ASPnet2019

    • Author(s)
      Daisuke Onuki and Atsuhiko Yoshida
    • Organizer
      Social Initiative Fourm in Egypt 2019 (Heliopolis University, Cairo)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「普通教育機会確保法」見直しまで1年~今、必要な視点~2019

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      第6回多様な学び実践研究フォーラムin九州
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シュタイナー教育の実践的意義と学問的妥当性2018

    • Author(s)
      衛藤吉則・吉田敦彦
    • Organizer
      教師のためのシュタイナー教育ゼミナール~オープン講座~
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本のESDの課題―国際宣言及び海外の実践からのクリティカル・リビュー2018

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      日本ESD学会第1回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 比較教育学からSDG4を考える2018

    • Author(s)
      永田佳之・木村裕・田村梨花・野田真里・山下雅文
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 個を大切にしつつ全体を大切にする、対立でもなく慣れあいでもない、論理ならざる論理のために2018

    • Author(s)
      西平直
    • Organizer
      第5回共創学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育機会確保法で実現したもの、これから目指すもの2017

    • Author(s)
      奥地圭子・吉田敦彦・喜多明人
    • Organizer
      多様な学び保障法を実現する会第7回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 未来の学びシンポジウム~世界を変える教育・未来をつくる教育~2017

    • Author(s)
      川本潤・永田佳之・吉田敦彦・古山明男・石黒和巳
    • Organizer
      未来の先生展
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 〈我と汝〉の出会いと対話:ブーバーに学ぶケアの原点2017

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      東京女子医科大学看護学会第13回学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ユネスコスクールにおける地球市民教育とサスティナブルな文化の形成2017

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      ユネスコスクール玉川研修会「ESDと地球市民教育」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オルタナティブ教育はなぜ重要か:少数派であることの社会的意義2017

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      多様な学び保障法を実現する会第7回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A Critical Review of ESD in Japan: Beyond the Practice of Pouring New Wine into Old Bottles2017

    • Author(s)
      Nagata Yoshiyuki
    • Organizer
      The 9th World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル化の時代に求められる幼児教育・保育とは:〈ヒューマン・ビーイング〉からの問い直し2017

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      日本自然保育学会第2回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Views of Reincarnation: the perspective of Bhutanese Youth, Human Sustainability2017

    • Author(s)
      Nishihira, Tadashi
    • Organizer
      2nd SUKU Joint Workshop on Human Sustainability
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] オルタナティブが照らしだす教育的公共圏の困難と可能性―あたりまえがあたりまえでない場からの問いかけ―2017

    • Author(s)
      西村拓生
    • Organizer
      関西教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「多様な学び」をめぐる「自由」と子どもの「主体性」2017

    • Author(s)
      森岡次郎・福若眞人
    • Organizer
      関西教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Why Do You Do Democratic Education?2017

    • Author(s)
      Fujine Masayuki, Hashimoto Akane
    • Organizer
      Asia-Pacific Democratic Education Conference/Community 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会運動としてのオルタナティブスクールのネットワーク2017

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] オルタナティブな学びの場―支えあう組織づくりに向けて2017

    • Author(s)
      吉田敦彦・藤田美保
    • Organizer
      多様な学び実践研究フォーラムin関西 第4回これからの子育て・教育を考えるフォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大学I-siteなんば(大阪府大阪市浪速区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 今なぜシュタイナー教育?~子どもをすこやかに育むためにできること~」2017

    • Author(s)
      今井重孝
    • Organizer
      第13回リーベリースタイル教育研究大会
    • Place of Presentation
      清流みずほ保育園(岐阜県瑞穂市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な学びを問い直す―教育とは何か?2017

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Organizer
      多様な学び実践研究フォーラムin関西 第4回これからの子育て・教育を考えるフォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大学I-siteなんば(大阪府大阪市浪速区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シュタイナー教育 子育て共同体の意義と運営2016

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      関西シュタイナー乳幼児教育 教員養成コース
    • Place of Presentation
      たかつガーデン(大阪府大阪市天王寺区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な学び場の活動から―子どもの学ぶ権利の保障をめぐって2016

    • Author(s)
      吉田敦彦・藤田美保・中嶋千賀(第4回多様な学び実践研究フォーラム実行委員会)
    • Organizer
      子どもの権利条約フォーラム2016in関西
    • Place of Presentation
      千里金蘭大学(大阪府吹田市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Young generation in the rapid social change of modern Bhutan: life course, life cycle and a perception of ‘reincarnation’2016

    • Author(s)
      Nisihira Tadashi
    • Organizer
      International Symposium, Emerging Sciences for Wildlife and Culture in Bhutan
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市左京区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 世界が変わる学び2020

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088201
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本のオルタナティブ学校〈多様性と公共性〉資料編(2016~2020)2020

    • Author(s)
      吉田敦彦編著
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      大阪府立大学(オリンピア印刷)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 変容する世界と日本のオルタナティブ教育-生を優先する多様性の方へ-2019

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      710
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860091
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 気候変動の時代を生きる:持続可能な未来へ導く教育フロンティア2019

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      山川出版社
    • ISBN
      9784634151499
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育機会確保法の誕生:子どもが安心して学び育つ2017

    • Author(s)
      フリースクール全国ネットワーク・多様な学び保障法を実現する会編(汐見稔幸・奥地圭子・馳浩・川村建夫・林久美子・浮島智子・伊東信久・前川喜平・喜多明人・竹島乃愛・古山明男・島田均・萩原朋子・中村国生・吉田敦彦・野川義秋)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東京シューレ出版
    • ISBN
      9784903192338
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ブータン:国民の幸せをめざす王国2017

    • Author(s)
      熊谷誠慈編(熊谷誠慈・栗田靖之・今枝由郎・ツェリン・タシ・ラムケサン・チューペル・西平直・草郷孝好・上田晶子・安藤和雄)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      創元社
    • ISBN
      9784422360027
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ケアの根源を求めて2017

    • Author(s)
      西平直・中川吉晴
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771029217
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 臨床教育学(教職教養講座 第3巻)2017

    • Author(s)
      矢野智司・西平直
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003242
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもと教育の未来を考えるⅡ2017

    • Author(s)
      岡部美香編(岡部美香・佐々木暢子・高田俊輔・森岡次郎・上林梓・近藤凜太朗・知念渉・馬上美知・藤高和輝・髙橋舞・古波蔵香)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779305542
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 変容する世界のオルタナティブ教育―その課題と可能性―2017

    • Author(s)
      永田佳之
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新たな時代のESD:サスティナブルな学校を創ろう―世界のホールスクールから学ぶ―2017

    • Author(s)
      永田佳之・曽我幸代
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 社会問題としての教育問題―自由と平等の矛盾を友愛で解く社会・教育論―2017

    • Author(s)
      ルドルフ・シュタイナー(今井重孝 訳)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      イザラ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi