• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of career development programs according to the career stages of teachers

Research Project

Project/Area Number 16K04784
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

MIMURA TAKAO  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (10324021)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsキャリアステージ / キャリア形成 / 教職大学院 / 学校マネジメント / キャリア・ステージ / コンピテンシー / 教員養成 / キャリア教育 / 教育管理職教育 / キャリア・パス / 教育管理職 / 社会正義 / 発達課題 / 教育学 / 教員研修 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

The followings are the three results of this research. (1) In the process of revising the curriculum guidelines and reporting to the Central Council for Education, we examined how teachers would achieve their career development.(2) Research on career technical teachers' credential in US career education and a comparative study on career education in school education in 10 Asian countries including Korea was conducted.(3) We completed a textbook aimed at developing school management skills for new graduate students of Graduate School for Teacher Education and entered into a program development using the textbook.
In FY 2019, we planned a license renewal course and a class for teaching graduate schools based on the program,and we have reached the point where it can be implemented in FY 2020.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

変化が激しく予測不可能未来社会において、自立的に生き社会の形成に参画する児童生徒の教育を担う教員の育成を、個人のキャリア形成と養成・研修を行う教育行政や教育機関との関連でとらえ、その課題を解明し、教師のキャリアステージに応じたキャリア発達プログラムを開発したことはその社会的意義は高いといえる。
特に2008年に創設され、わが国初の修士レベルの教員養成を目指した専門職大学院である教職大学院の教員養成の機能におけるキャリアステージに応じ開発した教員の育成プログラムは今後、高度な専門職業人として教員を位置づける上で重要な役割を果たすであろう。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 平成期と進路指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 12 Pages: 35-50

    • NAID

      120006812967

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Preliminary Comparison of Career Education for Youth among Ten Asian Countries: A Synthesis of Country Reports from 2017 ARACD Conference2020

    • Author(s)
      Hyuncheol Kim, Takao Mimura
    • Journal Title

      Indian Journal of Career and Livelihood Planning

      Volume: 8(1) Pages: 23-28

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学校教育における経験を変える 学びと仕事をつなぐLinked Learning2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      先端教育

      Volume: 1 Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国カリフォルニア州におけるキャリア教育とキャリア・カウンセリング2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      日仏教育学会年報

      Volume: 26(48) Pages: 54-58

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] キャリア教育とどうしようもない力―David A. JepsenによるCareer As Story理論を中心に―2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      早稲田キャリア教育研究

      Volume: 10 Pages: 101-104

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] キャリア教育における「主体的・対話的で深い学び」の本質は何か2018

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 64 Pages: 18-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] AI時代に対応した進路指導・キャリア教育の在り方2018

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      中学校

      Volume: 782 Pages: 8-11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院の学部新卒学生におけるキャリア・パスの研究Ⅱ-教育管理職養成聞き取り調査や教職大学院学部新卒学生調査をもとに-2018

    • Author(s)
      三村隆男他6名
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教職研究科紀要

      Volume: 第10巻

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校におけるキャリア教育の展開2017

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 10月号(754号) Pages: 18-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院の学部等新卒学生におけるキャリア・パスの研究-教育管理職へのキャリア・パスに焦点をあて2017

    • Author(s)
      三村隆男、岡田芳廣、小山利一、細谷美明、羽入田眞一、遠藤真司
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教職研究科紀要

      Volume: 第9号 Pages: 53-72

    • NAID

      120006227768

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「キャリア教育」の基礎知識とその意義2017

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 1月号 Pages: 54-55

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] キャリア教育‐キャリア教育と道徳教育の連携2017

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 57巻2号 Pages: 18-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 世の中の動き、職業世界に関心をもつ―「工場見学」を通したキャリア教育から2016

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: No. 1030 Pages: 29-36

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A Preliminary Comparison of Career Education for Youth among Ten Asian Countries: A Synthesis of Country Reports from 2017 ARACD Conference2019

    • Author(s)
      Hyuncheol Kim, Takao Mimura
    • Organizer
      IAEVG International Conference in Bratislava
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校職業指導導入期における大阪市少年職業指導研究会の成立2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Action Oriented Research on Creating a New Pathway to an Administrative Career in Teacher Education: Focusing on the Professional Graduate Schools of Teacher Education in Japan2018

    • Author(s)
      三村隆男、藤原善美
    • Organizer
      IAEVG
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] キャリア教育の充実と職業の扱いー米国カリフォルニア州におけるキャリア・テクニカル教育を参考にー2018

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Educational Problems and Career Education in Japan2017

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      2017 NYPI & ARACD CONFERENCE in SEOUL :Career Education and VET(Vocational Education & Training)for Youth in Asia
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How does ARACD contribute to Asia?2017

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      2017 NYPI & ARACD CONFERENCE in SEOUL :Career Education and VET(Vocational Education & Training)for Youth in Asia
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学校教育における【一般陶冶】と【職業陶冶】 ―学校教育におけるキャリア教育の成立から次期学習指導要領までを眺めて―2017

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第35回研究セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Ideas and Actions for Social Justice at the Beginning of Vocational Guidance in Japan2016

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      Conference of the International Association of Educational and Vocational Guidance(IAEVG) in Madrid
    • Place of Presentation
      Spanish University of Distance Education(UNED)
    • Year and Date
      2016-11-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Development of Career Education and Social Justice in Japan2016

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国・シンガポールのキャリア教育の動向2016

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-06-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新学習指導要領準拠 学校マネジメントの視点から見た学校教育研究-優れた教師を目指して-2019

    • Author(s)
      三村隆男(編著)、岡田芳廣、小山利一、高橋あつ子、細谷美明、羽入田眞一、遠藤真司、藤原善美
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教職大学院学部等新卒学生(ストレート・マスター)対象教育管理職教育への志向調査結果報告書2018

    • Author(s)
      三村隆男他6名
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      著者出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi