Project/Area Number |
16K04789
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Konan Women's University |
Principal Investigator |
Hayashi Teruko 甲南女子大学, 看護リハビリテーション学部, 准教授 (30434921)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹内 伸一 名古屋商科大学, 経営学部, 教授 (60774487)
竹内 伸宜 頌栄短期大学, その他部局等, 教授 (80216853)
白石 龍生 日本福祉大学, スポーツ科学部, 教授 (00116162)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | ケースメソッド / 道徳教育 / 教職科目 / 教職課程 / 教員養成 / 大学教職課程 / 教科教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted to develop a model curriculum for case method education as an educational method to cultivate practical teaching skills for moral education in teacher training courses. To this end, we did the following: 1) developed teaching materials for case method education, 2) analyzed classes of case method education for students attending teacher training courses, and 3) evaluated class models. Results showed that designing a curriculum is important, in addition to the content of teaching, by stages following a course design for teacher training course subjects: (1) A historical understanding of moral education in Japan, (2) Examples of practice of moral education, and (3) micro teaching using case method. The suggestion was made that experiencing classes that make schoolchildren “think and discuss” in teacher training courses can enhance student motivation for understanding school children in school educational activities across subjects.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年児童生徒に対する道徳教育の充実と特別の教科「道徳」の指導方法の充実が求められるようになり、その指導方法として「主体的・対話的で深い学び」の視野に立った授業改善がもとめられている。本研究では、この社会的要請に対する教職課程における道徳教育の実践的指導力を養成する教育方法として、ケースメソッド教育の実践モデルカリキュラムを提出した。本実践モデルの意義については、「考えさせ、議論させる」授業を教職課程で経験することは、学生自らが考える活動に取り組むだけではなく、教職科目「道徳教育」で扱うことによって、教科だけではない学校教育活動まで児童生徒に対する理解を深める可能性があると示唆された。
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