• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of safety education program according to grade of primary school children

Research Project

Project/Area Number 16K04791
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaragakuen University

Principal Investigator

Matsui Norio  奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (10736812)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡村 季光  奈良学園大学, 人間教育学部, 准教授 (00750770)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords学校安全 / 安全教育 / 教師の使命感 / 教師の多忙感 / 避難所運営 / 被災地 / 防災教育 / 教師教育 / 防災対策 / 熊本地震 / 教員の使命感 / 教員の多忙感 / 教育学 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The Kumamoto earthquake occurred in April 2016 when this research subject was started. Therefore, in this research, we constructed an elementary school and a research cooperation system that suffered great damage from the Kumamoto earthquake, and have been promoting research focusing on disaster prevention education in the affected areas. In this research, we focused on the existence of "teachers" who are the main players in disaster prevention education, and conducted a comparative survey of teachers in the general group and the Kumamoto group and unstructured interviews with the teachers in the Kumamoto group. As a result, regarding the sense of mission, while having a high sense of mission regardless of the presence or absence of a disaster, in teachers who have experienced a disaster, a sense of busyness and high sense of internal control are their own existence value and motivation It became clear that the reality did not lead to the increase.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,災害時における教師の職業的使命感の実態を明らかにすることを目的とした。そこで、教員を熊本群と一般群に分けて調査を実施した結果,使命感に関しては,被災の有無にかかわらず高い使命感を有している反面,被災を経験した教員において,多忙感や内的統制感の高さが,自らの存在価値や意欲の高まりにつながっていない実態が明らかになった。
この研究成果から、1995年に発生した阪神・淡路大震災から同様の課題が未だに解決されることなく、繰り返されていることが示唆されたのである。本研究は、これから必要で有効性のある安全教育プログラムの実践と、それを実践する教員の役割を明確にする一助になったと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 災害時における教師の職業的役割 -「使命感」と「多忙感」に着目して-2019

    • Author(s)
      松井典夫 岡村季光
    • Journal Title

      日本教師教育学会誌 「教師学研究」

      Volume: 第21巻 第2号 Pages: 13-21

    • NAID

      130007879786

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教職志望学生が危機管理意識の国際的な相違を認識することの有効性に関する考察 -「学校安全」における留学生と日本人学生の学びの比較からー2019

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      奈良学園大学紀要

      Volume: 第10集 Pages: 113-122

    • NAID

      120006622157

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第1回 震災をめぐる教師の「使命感」と「多忙感」への着目2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-14 Pages: 28-29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第2回 「災害支援者」としての教師の役割2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-15 Pages: 6-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第3回 災害時における教師の職業的有能性2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-16 Pages: 10-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第5回 避難訓練に対する被災地からのメッセージ2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-18 Pages: 10-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第6回 福島県の「今」が伝える、地域における学校の価値2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-20 Pages: 12-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第7回 子どもたちのいのちを守るのは「だれ」なのか2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-21 Pages: 8-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第10回 災害に関する教師へのインタビューから見えてきた課題2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-24 Pages: 8-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第11回 学校と地域連携の意味と方法の考察2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-25 Pages: 6-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害時における教師たちのノブレス・オブリージュ ~そこにある「使命感」と「多忙感」~ 第12回 取り戻す日常と薄れゆく震災の記憶2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 第47-27 Pages: 6-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 事件の教訓から学ぶ教師と学校安全 -池田小学校事件からの発信を視点として-2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Journal Title

      特別課題研究「震災・学校危機と教師教育」研究報告集 「震災・学校危機の教訓から学ぶ -希望ある未来のための理論化にむけて-」 日本教師教育学会

      Volume: 1 Pages: 127-134

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生の「学校安全」に関する体験的学修の有効性2019

    • Author(s)
      松井典夫
    • Organizer
      日本安全教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望学生の「学校安全」に関する学修の有効性2019

    • Author(s)
      松井典夫
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 災害時における教員の職業的役割 -「使命感」と「多忙感」に着目して-2017

    • Author(s)
      松井典夫・岡村季光
    • Organizer
      日本教師学学会 第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学 所沢キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 事件の教訓から学ぶ教師と学校安全 -池田小学校事件からの発信を視点として-2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 災害時における教員の職業的役割2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Organizer
      日本安全教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 被災地におけるアートプロジェクトが児童・教師に及ぼした影響について2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] どうすれば子どもたちのいのちは守れるのか -事件・災害の教訓に学ぶ学校安全と安全教育-2017

    • Author(s)
      松井典夫
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi