• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Importance of early childhood connection in science education, development of teaching methods for teacher training

Research Project

Project/Area Number 16K04795
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTeisei Gakuen Junior College

Principal Investigator

Sasakawa Yasuko  貞静学園短期大学, 保育学科, 教授 (10554222)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 雅幸  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (50453494)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords理科教育における幼小接続 / 領域「環境」と理科教育の接続 / 保育者養成 / 小学校教員養成 / シングルエイジの科学的探究心育成 / シングルエイジの論理的思考力育成 / 科学的リテラシーの育成 / 教材開発と指導法開発 / 幼小接続 / 科学的探究心 / 論理的思考力育成 / 教材開発 / 指導法開発 / 社会科学 / 教育学 / 教科教育学 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

In order to acquire “Scientific inquiry mind and logical thinking ability”, there is a need for continuous scientific education from early childhood education.There is a need for teachers who can bring up "mind having a question" from "interest and curiosity" of child, and can reliably connect it to science education.We developed teaching materials and teaching methods for students who are in charge of the education of children of single age, and carried out practiced classes
We selected the nature of light, understanding of ecosystems, forest conservation and the global environment, and animal shape / growth / biodiversity (using snails and clams) as subjects. Through the practice of teaching and developing teaching methods on these subjects with the aim of fostering students' scientific literacy, we were able to achieve our goals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

21世紀を生きるためにはすべての子どもに科学的探究心、論理的思考力を持たせることが必須であり、これが日本の科学力の下支えをする国民としての意識形成と科学的な生き方につながる。「科学的なものの見方や考え方」は幼児期からの連続した科学教育により習得され高等教育への基礎となるため、保育現場での領域「環境」と小学校教育「理科」との円滑な幼小接続が重要である。諸外国の取り組みも参考に教材と指導法の開発、授業実施を行い、卒後すぐに保育・教育現場に立つ養成校の学生に、シングルエイジの子ども達に「科学的なものの見方や考え方」を育成できる指導力を在学中に獲得させることは非常に重要な取り組みであると考えている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育基本法の改正に伴う教育目標「環境の保全に寄与する態度」について―教員養成課程学生への生物多様性の理解に関する環境教育の重要性―2019

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Journal Title

      貞静学園短期大学紀要

      Volume: 10号 Pages: 15-22

    • NAID

      40021895685

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活科の学びと理科での学びの関係―理科学習仮説設定時の生活科や幼児期の体験に着目して―2018

    • Author(s)
      石井雅幸 笹川康子
    • Journal Title

      子ども総合研究  大妻女子大学家政学部児童学科オンライン・ジャーナル

      Volume: 3 Pages: 1-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 領域「環境」における科学的リテラシーの育成およびその後の教育への接続―シングルエイジの教育を目指す学生への科学的リテラシーの育成:マイマイ(カタツムリ)を用いて―2018

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Journal Title

      貞静学園短期大学紀要

      Volume: 9 Pages: 17-36

    • NAID

      40021558009

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼小接続における幼小期教員養成課程学生の科学的リテラシー育成能力の習得と指導法習得をめざす取り組み2017

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 43 Pages: 220-221

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育基本法の改正に伴う教育目標「環境の保全に寄与する態度」を養うための幼小期教員養成課程学生へ環境教育についてーⅠ.「生態系」の理解への取組―2017

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Journal Title

      こども臨床研究

      Volume: 3、4合併号 Pages: 38-46

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 保育者養成課程学生に対する領域「環境」指導法―小学校理科教育への接続と科学的リテラシーの育成―2018

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育における「領域 環境」と理科教育との接続への課題-シングルエイジの教育に携わる人材育成への一考察-2017

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2017-01-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成課程における領域「環境」の指導-小学校理科教育への接続-2017

    • Author(s)
      笹川康子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続における幼小期教員養成課程学生の科学的リテラシー育成能力の習得と指導法習得をめざす取り組み2017

    • Author(s)
      笹川康子 石井雅幸
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成課程における領域「環境」の指導2016

    • Author(s)
      笹川康子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 保育実践に生かす保育内容「環境」2018

    • Author(s)
      髙内正子監修 上中修編著 笹川康子他
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      保育出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi