• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on childcare activity combining SUBANASHI(Storytelling) and Artistic Expression activities

Research Project

Project/Area Number 16K04797
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokiwakai Junior College

Principal Investigator

Takahashi Kazuo  常磐会短期大学, その他部局等, 准教授 (10584170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 糠野 亜紀  常磐会短期大学, その他部局等, 准教授 (60342268)
平野 真紀  常磐会短期大学, その他部局等, 教授 (70342201)
白波瀬 達也  常磐会短期大学, その他部局等, 准教授 (90512385)
Research Collaborator Kaneda Shigeo  同志社大学, 大学院理工学部, 教授
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords素話 / 言語表現 / 粘土 / 造形表現 / 協働活動 / コミュニケーション / 言語表現活動 / 造形表現活動 / 土粘土 / 幼児 / 保育現場 / 集中力 / 想像力 / 創造力 / 子ども / 教育学 / 保育・幼児教育 / カリキュラム構成・開発
Outline of Final Research Achievements

We proposed a series of childcare activity plan to carry out artistic expression activities after language expression activities at childcare. In language expression activities, Nursery teacher practiced picture book readings and "storytelling", and in artistic expression activities, children used oil clay and soil clay.
It was found that children's artistic activities started quickly in the activity using picture books. In addition, it was found that children's imagination and creativity increased in the activity of connecting "storytelling" to clay figure expression.
On the other hand, it turned out that artistic expression activity using oil clay is suitable for children's personal expression. In addition, it was found that artistic activities that use soil clay enhance collaborative activities among children and promote communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育・幼児教育の重要性が世界的に認知されるようになった今日、日本社会においても質の高い保育実践が求められている。一方で日本の保育者は、求められている業務内容が多岐にわたるため多忙を極めており、十分に保育活動を検討する時間が不足している。
そこで、保育者が子どもの想像力や創造力を伸ばすことができる質の高い保育活動を実践できるように、言語表現活動と造形表現活動を組み合わせた保育活動を提案した。2つの保育活動を繋ぐことで、保育者にかかる負担に見合った保育実践に昇華することができ、さらに、子ども達の集中力が途切れない充実した活動を展開できることが明らかになった点が本研究の学術的・社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 「素話」と粘土の造形表現活動を繋ぐ保育活動の効果について2019

    • Author(s)
      高橋一夫、糠野亜紀、平野真紀、白波瀬達也
    • Journal Title

      常磐会短期大学紀要

      Volume: 47 Pages: 51-64

    • NAID

      40021977751

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの造形表現における「素話」と粘土活動に関する研究2019

    • Author(s)
      白波瀬達也、高橋一夫
    • Journal Title

      常磐会短期大学紀要

      Volume: 47 Pages: 41-50

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者の豊かな言語表現活動を支えるために-「素話」の実践に関わる緊張を可視化することの意味-2019

    • Author(s)
      高橋一夫、白波瀬達也
    • Journal Title

      常磐会学園乳幼児教育研究会研究誌

      Volume: 35 Pages: 44-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども達の協働活動を誘発する言葉に関わる保育内容-土粘土の造形表現と組み合わせた「素話」を通して-2018

    • Author(s)
      高橋一夫、糠野亜紀、平野真紀、白波瀬達也
    • Journal Title

      常磐会学園乳幼児教育研究会 研究誌

      Volume: 34 Pages: 41-54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの粘土活動による造形表現に関する研究-4歳児と5歳児の模倣の相違に着目して-2018

    • Author(s)
      白波瀬達也、平野真紀、高橋一夫
    • Journal Title

      常磐会短期大学紀要

      Volume: 46 Pages: 71-80

    • NAID

      40021676555

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 言葉を重視した言語表現「素話」と粘土の造形表現を組み合わせた保育活動―5歳児クラスでの実践を通して―2017

    • Author(s)
      高橋一夫、白波瀬達也
    • Journal Title

      常磐会短期大学紀要

      Volume: 45 Pages: 65-74

    • NAID

      40021676468

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「素話」から粘土の造形表現活動に繋ぐ保育活動-4歳児と5歳児における物語の捉え方の違い-2018

    • Author(s)
      高橋一夫、糠野亜紀、平野真紀、白波瀬達也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成における児童文化財2018

    • Author(s)
      佐々木由美子、佐々木美和、相澤京子、高橋一夫、大谷真理子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの粘土造形と「素話」の関連について-4歳児と5歳児の協働活動に着目して-2018

    • Author(s)
      白波瀬達也、高橋一夫
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] A study on the effect of storytelling and picture books on clay play of children : focusing on clay play of children aged 52018

    • Author(s)
      Kazuo TAKAHASHI、 Aki KONO、 Maki HIRANO、 Tatsuya SHIRAHASE
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Difference between 4 years old children and 5 years old children in clay play: clay play after listening tale by storytelling2018

    • Author(s)
      Tatsuya SHIRAHASE、 Maki HIRANO、 Kazuo TAKAHASHI
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「素話」と粘土の造形表現活動を組み合わせた保育活動について-4歳児クラスでの実践を通して-2017

    • Author(s)
      高橋一夫、糠野亜紀、平野真紀、白波瀬達也
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの造形表現活動からみる「素話」と粘土の関連性2017

    • Author(s)
      白波瀬達也、高橋一夫、平野真紀
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の話す力と子どものイメージの育成を考える-素話・絵本・造形活動から保育実践につなげる-2017

    • Author(s)
      齋藤崇、高橋一夫、白波瀬達也、真鍋健、古川伸子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「素話」と粘土造形表現を組み合わせた保育活動の提案2016

    • Author(s)
      高橋一夫、糠野亜紀、平野真紀、白波瀬達也
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      岩手県・いわて県民情報交流センター「アイーナ」
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「素話」と絵本の読み聞かせの相違点に関する研究-子ども達の粘土造形表現に注目して-2016

    • Author(s)
      白波瀬達也、糠野亜紀、平野真紀、高橋一夫
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      岩手県・いわて県民情報交流センター「アイーナ」
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Consideration about the effect of clay play after having heard a story by storytelling2016

    • Author(s)
      Kazuo TAKAHASHI、Aki KONO、Maki HIRANO、Tatsuya SHIRAHASE
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 16th Annual Conference(Thailand)
    • Place of Presentation
      Faculty of Education, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis about the clay play after having heard a story, a comparison between the story telling and the picture book2016

    • Author(s)
      Tatsuya SHIRAHASE、 Aki KONO、 Maki HIRANO、 Kazuo TAKAHASHI
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 16th Annual Conference(Thailand)
    • Place of Presentation
      Faculty of Education, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi