• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Environments of Home- and Hospital-Bound Education

Research Project

Project/Area Number 16K04808
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTohoku Fukushi University

Principal Investigator

KAWASUMI Ryuichi  東北福祉大学, 教育学部, 教授 (20124208)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Nozaki Yoshikazu  宮城教育大学, 学内共同利用施設等, 講師 (20733067)
Project Period (FY) 2016 – 2019
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords訪問教育 / 特別支援教育 / 学習環境 / 物理的環境 / 人的環境 / スクーリング / 居住地校交流 / 質問紙調査 / インタビュー調査
Outline of Final Research Achievements

The present study investigated learning environments of home- and hospital-bound education for children unable to attend school because of their profound disabilities and/or disease. Through a nationwide survey of special education schools and interviews with teachers, details on physical and human environments were revealed. For instance, teachers made efforts to enrich the Quantity and Quality of interaction with various people such as elementary, junior high and high school students. However, overseas articles about learning environments were not almost found.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって、これまで十分に明らかにされたこなかった訪問教育対象児童生徒の学習環境を、物理的環境と人的環境の2つの側面から詳らかにすることができた。
訪問教育は極めて少数の子どもたちのための教育制度であるため、実践事例等に関する情報がなかなか蓄積・浸透されていないという課題がある。したがって今後は、この課題の改善に資するよう、成果物として作成した報告書を各地の特別支援学校や訪問教育に携わる方々に配布する予定である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 訪問教育対象児の学習環境に関する研究―関係文献に基づく現状と課題の把握―2018

    • Author(s)
      川住隆一
    • Journal Title

      東北福祉大学教育・教職センター特別支援教育研究年報

      Volume: 第10号 Pages: 101-112

    • NAID

      120006647196

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 訪問教育対象児童生徒の学習環境に関する研究-居住地校交流の実施状況-2019

    • Author(s)
      野崎義和・川住隆一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 訪問教育対象児童生徒の学習環境に関する研究―家庭訪問教育の物理的環境に係る調査結果―2018

    • Author(s)
      野崎義和・川住隆一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 訪問教育対象児童生徒の学習環境に関する研究―家庭訪問教育の学習環境の改善に係る調査結果―2018

    • Author(s)
      川住隆一・野崎義和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 訪問教育対象児童生徒の学習環境に関する研究―病院訪問教育に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      川住隆一・野崎義和
    • Organizer
      日本育療学会第22回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 訪問教育対象児童生徒の学習環境に関する研究―家庭訪問教育の人的環境に係る調査結果―2017

    • Author(s)
      川住隆一・野崎義和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 訪問教育対象児の学習環境(自主シンポジウム111)2016

    • Author(s)
      川住隆一・野崎義和・高木 尚・中村靖史
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市中央区)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 成果物として、「平成28年~令和元年度科学研究費補助金基盤研究(C)研究成果報告書『訪問教育対象児童生徒の学習環境に関する研究』」を作成した(2020年1月発行)。今後、研究成果の普及・社会還元として、この報告書を国立国会図書館や各地の特別支援学校を中心に配布する予定である。

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi