• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Dialogue principles and quality in use characteristics of a blended interactive learning system in special needs education

Research Project

Project/Area Number 16K04809
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

KUMAI Masayuki  東北大学, 教育学研究科, 教授 (60344644)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 陽介  宮城大学, 事業構想学群(部), 助教 (20712855)
中島 平  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (30312614)
渡部 信一  東北大学, 教育学研究科, 教授 (50210969)
Research Collaborator MORI Tsukuri  
MATSUURA Jun  
LEE Sunhee  
ISHIKAWA Miki  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsブレンディドラーニング / 利用時品質 / ダイアログ原則 / 特別支援教育 / 特別支援 / 特別な教育上のニーズ / ダイアログ
Outline of Final Research Achievements

We conducted interviews, behavioral observations, and performance-related measurements of typically developing students, students with disabilities, and disability professionals to investigate the dialogue principles (suitability for tasks, self-descriptiveness, conformity with user expectations, and suitability for individualization), quality in use characteristics (effectiveness, trust, comfort, flexibility, and context completeness), and mental workload of a blended learning system. The results suggest the following. First, the problems of dialogue principles in the blended learning system, such as conformity with user expectations and suitability for individualization, were related to the problems of quality in use such as trust, comfort, flexibility, and context completeness. Second, these problems of dialogue principles and quality in use were factors in the mental workload for students with physical disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代の高度情報化社会では、ICT等を活用した個別性の高いeラーニングと、集合型学習とを組合せたブレンディドラーニングが教育・学習に採用されることが多く、この傾向は将来的にも継続すると予想される。しかし、ブレンディドラーニングシステムの特別支援利用時の品質特性やダイアログ原則等は未検討であった。本研究の成果は、こうした学術界における新しい一歩としての意義を有する。同時に、現実の教育・学習場面において我々が直面している課題の一部の解決にも資する、実践的、社会的意義をも有する。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] The Impact of the Different Types of Entrance Examinations on Students’ Commitments to Grounding Educations2018

    • Author(s)
      橋本 陽介,石田 祐,三好 俊文,藤澤 由和
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 161-164

    • DOI

      10.15077/jjet.S42088

    • NAID

      130007546336

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共生社会の実現に向けた異なる障がいのある人同士の係わり合いについて2018

    • Author(s)
      石川美希,藤島省太, 熊井正之
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 17 Pages: 45-56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業におけるWeb型ARSの活用に関する検討―入力された文字数に着目して―2018

    • Author(s)
      橋本 陽介,石田 祐,三好 俊文,藤澤 由和
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 17 Pages: 11-17

    • NAID

      120007052487

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] eラーニングシステムの特別支援利用時における品質の検討2018

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,石川美希,橋本陽介,古山貴仁
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第56会大会発表論文集

      Volume: 56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 共生社会の実現に向けた異なる障がいのある人同士の係わり合いについて―聴覚支援学校以外の特別支援学校で働く聴覚に障がいのある教員を中心として―2018

    • Author(s)
      石川美希,藤島省太, 熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第56会大会発表論文集

      Volume: 56

    • NAID

      40021877736

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 二分脊椎症児の認知特性に関する文献研究-国内における知的能力・認知機能の研究の文献検討2018

    • Author(s)
      古山貴仁,有井香織,小山信博,杉林寛仁,熊井正之,川間健之介
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第56会大会発表論文集

      Volume: 56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 肢体不自由学生支援のための地域ネットワーク形成に向けた検討(1)―地域内の大学及び高等学校との地域連携シンポジウムを通じて―2018

    • Author(s)
      橋本陽介,笠岡望,寺本淳志
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第56会大会発表論文集

      Volume: 56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 肢体不自由学生支援のための地域ネットワーク形成に向けた検討(2)―肢体不自由高校生を対象とした修学体験会を通じて―2018

    • Author(s)
      笠岡望,橋本陽介
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第56会大会発表論文集

      Volume: 56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] eラーニングシステムの大学における特別支援利用時の品質に関する予備的検討2017

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,松浦淳,古山貴仁,樫木暢子,橋本陽介,石川美紀,李ソン熙
    • Journal Title

      東北大学インターネットスクール年報

      Volume: 13 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 重度難聴児の構音能力の長期経過--補聴器装用例について--2017

    • Author(s)
      森つくり,熊井正之
    • Journal Title

      Audiology Japan

      Volume: 60(4) Pages: 210-218

    • NAID

      130006253019

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アウトリーチ型不登校支援における本人の同意と自主性を尊重した支援方法に関する検討2017

    • Author(s)
      松浦淳,熊井正之
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 23 Pages: 186-198

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 重度肢体不自由学生に対する合理的配慮の検討2017

    • Author(s)
      橋本陽介,熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第55会大会発表論文集

      Volume: 55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生によるISTUへの評価に関する検討2016

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,八木秀文,李ソン熙,松浦淳,渡部信一
    • Journal Title

      東北大学インターネットスクール年報

      Volume: 12 Pages: 25-40

    • NAID

      40021142424

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害者におけるeラーニングシステムの理解性と使用時ワークロードに関する検討2016

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,イソンヒ,橋本陽介
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第54回大会発表論文集

      Volume: pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害者におけるデジタルデバイドの影響要因に関する研究--韓国における障害者の質的デバイドを中心として--2016

    • Author(s)
      イソンヒ,熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第54回大会発表論文集

      Volume: pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 就学前障害児の保護者の情報交換満足度への影響要因―子どもが日ごろ通う機関・施設との情報交換に着目して―2016

    • Author(s)
      橋本陽介,髙橋幸子,熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第54回大会発表論文集

      Volume: pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] eラーニングシステムの特別支援利用時における品質の検討2018

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,石川美希,橋本陽介,古山貴仁
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 共生社会の実現に向けた異なる障がいのある人同士の係わり合いについて2018

    • Author(s)
      石川美希,藤島省太, 熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 二分脊椎症児の認知特性に関する文献研究-国内における知的能力・認知機能の研究の文献検討2018

    • Author(s)
      古山貴仁,有井香織,小山信博,杉林寛仁,熊井正之,川間健之介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由学生支援のための地域ネットワーク形成に向けた検討(1)2018

    • Author(s)
      橋本陽介,笠岡望,寺本淳志
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由学生支援のための地域ネットワーク形成に向けた検討(2)2018

    • Author(s)
      笠岡望,橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニングシステムの特別支援利用時における品質に関する予備的検討2017

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 重度肢体不自由学生に対する合理的配慮の検討2017

    • Author(s)
      橋本陽介,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Study on Verification of the Content Validity of UISS in Special Needs Education in Japan and Korea2017

    • Author(s)
      Sunhee LEE & Masayuki KUMAI
    • Organizer
      Asian Society of Human Services Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害者におけるeラーニングシステムの理解性と使用時ワークロードに関する検討2016

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,イソンヒ,橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ・メディアシップ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障害者におけるデジタルデバイドの影響要因に関する研究2016

    • Author(s)
      イソンヒ,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ・メディアシップ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前障害児の保護者の情報交換満足度への影響要因2016

    • Author(s)
      橋本陽介,髙橋幸子,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ・メディアシップ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Verification of Content Validity for the Indicators on the Use of ICT in Special Needs Education2016

    • Author(s)
      Sunhee LEE, Masayuki KUMAI
    • Organizer
      2016 Asian Society of Human Services Congress
    • Place of Presentation
      AQUA-HAKATA(Hakata)
    • Year and Date
      2016-07-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 第20章 障害のある子どものためのICTの活用(吉利宗久,是永かな子,大沼直樹共編著, 新しい特別支援教育のかたち--インクルーシブ教育の実現に向けて--)2016

    • Author(s)
      熊井正之
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] バーチャルなお金の仕組み(藤田 和弘 監修, 思春期・青年期・長所活用型指導で子どもが変わるPart5・KABC-Ⅱを活用した社会生活の支援)2016

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] アダルトサイトの危険性(藤田 和弘 監修, 思春期・青年期・長所活用型指導で子どもが変わるPart5・KABC-Ⅱを活用した社会生活の支援)2016

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] メールやLINEでのコミュニケーション(藤田 和弘 監修, 思春期・青年期・長所活用型指導で子どもが変わるPart5・KABC-Ⅱを活用した社会生活の支援)2016

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] SNSでのコミュニケーション(藤田 和弘 監修, 思春期・青年期・長所活用型指導で子どもが変わるPart5・KABC-Ⅱを活用した社会生活の支援)2016

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi