• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of a connection curriculum to improve "a 1st grader of elementary school, problem" and "a 1st grader of junior high school, gap" and proof

Research Project

Project/Area Number 16K04811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

MIURA KOYA  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (10344780)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords接続カリキュラム / 小1プロブレム / 特別支援教育 / アプローチカリキュラム / スタートカリキュラム / 小学校1年生 / 保育所 / 幼稚園 / 小学校 / 中学校 / 中1ギャップ / 教育学
Outline of Final Research Achievements

These studies are the development of a connection curriculum to improve "a 1st grader of elementary school, problem" and "a 1st grader of junior high school, gap" and proof.
Study method planned a screening to a developmental child with disabilities, advice and guidance to a teacher and "special support education training lecture" and put it into effect, and was to develop more new connection curriculums.
As a result, the effect of the decrease of the bullying awareness and also the improvement of the scholastic aptitude deviation value was judged as improvement of a learning concentration ratio and decrease of the school phobic number in a grade of elementary school and a grade of junior high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育所・幼稚園から小学校へ、小学校から中学校への連携の中で、接続カリキュラムの作成と実施は、発達障害児等のスムーズな移行支援にとって最も重要なものである。これまで具体的なプログラムの内容が皆無であったので、本研究で作成した接続カリキュラム(年長アプローチカリキュラム、小1スタートカリキュラム)が、モデルとなって全国の保育所・幼稚園、小学校で活用できるものと期待される。この接続カリキュラムの実施により、さらに、学習集中度の向上、不登校数の減少、いじめ認知度の減少、学力偏差値の向上などの波及効果も見られるはずである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小1プロブレム・中1ギャップの要因とスムーズな移行2016

    • Author(s)
      三浦光哉
    • Journal Title

      宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要

      Volume: 11 Pages: 13-22

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小1プロブレムを防ぐ保育活動と小学校入学後の状況2018

    • Author(s)
      三浦光哉・濵野よしの・膳棚仁美・三井億登
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 5歳アプローチカリキュラムの適用と小1プロブレムの状況2017

    • Author(s)
      三浦光哉
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育システム化による学力・不登校等の波及効果2017

    • Author(s)
      三浦光哉 他6名
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「小1プロブレムを防ぐ保育活動」の効果と持続2017

    • Author(s)
      三浦光哉
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保・幼・小の連携と小1プロブレムへの対応2016

    • Author(s)
      三浦光哉、須藤仁、大町淳、佐藤奈保子、西川崇、川村修弘
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟日報メディアシップ)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所・幼稚園から小学校へつなぐ接続カリキュラムと保育・教育活動2016

    • Author(s)
      三浦光哉、富樫智枝、濵野よしの、舟越睦子、大竹沙矢佳、山口純枝、川村修弘
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(パシフィコ横浜)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小1プロブレムを防ぐ保育活動の実践と効果2016

    • Author(s)
      三浦光哉、村山美沙姫
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 5歳アプローチカリキュラムと小1スタートカリキュラム2017

    • Author(s)
      三浦光哉 他24名
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863714021
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi