Project/Area Number |
16K04814
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Research Collaborator |
Arii Kaori 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Ishida Shuko 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Katou Takayoshi 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Koyama Takahito 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Koyama Nobuhiro 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Saito Yutaka 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Shiraishi Toshio 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Shin Yoko 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Sugibayashi Hirohito 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Tamura Yuko 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Nagato Ayumi 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Narita Mieko 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Miura Yoshiya 筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校, 教諭
Kumai Masayuki 東北大学, 大学院教育学研究科
Kubo Saori 東京女子医科大学
Okubo Yumiko 東京女子医科大学
Kido Hironori 元筑波大学, 付属桐が丘特別支援学校
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 二分脊椎症 / 認知特性 / 教科 / 知覚推理 / 国語 / 算数 / 個別の指導計画 / 二分脊椎 / WISC / 二分脊椎症児 / 教科学習 / 算数困難 / WSC-Ⅳ / 標準学力検査 / 肢体不自由 / 教科の指導法 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to assess the cognitive characteristics of children with spina bifida using WISC-IV intelligence tests etc. and analyze the relationship with the learning status of each subject to provide specific support strategies. Seven studies were conducted for that purpose. As a result, children with spina bifida had difficulties in visual perception and processing speed. It could be divided into four groups according to cognitive characteristics. In arithmetic, it was related to the poor performance of perceptual reasoning and the difficulty of processing figures and calculations. In the Japanese language, they were stumped in terms of vocabulary, and stumped in discussions, writing, understanding, and writing.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国では二分脊椎症児の認知特性について検討したものはあまりない。これまで二分脊椎症児の認知特性については、注意に問題があると思われていたが、本研究では知覚推理と処理速度に困難さがあることを明らかにした。この認知特性が、算数においては図形処理の困難さとして、国語においては語彙の少なさや文章作成・文章理解、書字のつまずきとして現れることを明らかにした。手立てや配慮として、身体の動き、視知覚、抽象的な概念操作に関するものが共通しいた。そして、国語、算数等の授業実践例を示した。このように二分脊椎症児の教科学習の困難さとそれに対する手立て・配慮を具体的に示した研究もわが国には他にないと言える。
|