• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

小中学生の読書行動把握と読書困難児に対する指導法の研究

Research Project

Project/Area Number 16K04818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

原田 浩司  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (40738168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 恭太  宇都宮大学, 工学部, 客員教授 (00125808)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords読み行動 / 視線 / 読み能力 / 理解度 / 読書行動 / 客観評価 / 客観計測 / 視線追跡 / 読書困難 / 特別支援教育 / 読書 / 読解 / 数量評価 / 発達障害 / 学習障害 / 眼球運動量 / 情緒障害
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は小中学生に対して「読み時間と誤読数」に加えて「読み上げ場所と注視場所の関連」「眼球運動量の大きさや滑らかさ」「理解度」の4要素を組み合わせて、読みの行動を数量的・客観的に明らかにし、指導に役立てることである。調査対象学年は、読みの能力差が顕著になる小学校3年生とし、宇都宮大学教職大学院において計測用文章の作成と理解度調査用の設問を作成した。その際、使用する漢字は2年生までのものとし、文章の難易度は平易なものにした。理解度調査用の設問は5問準備し、解答方式は選択式(3択)とした。文章・設問は初見でも十分理解できるものとした。
平成29年度までは被験者毎の分析・評価が中心であった。平成30年度は個々のデータを集約した分析・評価を実施した。別途実施された「学力調査」によって明らかとなっている国語の部分評価値との関連を分析した。
その結果、本調査による評価値が低い場合、本人の努力に依存しない問題が存在すると思われる。本システムによって得られる客観的な評価値により、特別の指導を必要とする児童を発見することができる。読み能力の高い児童の音読時の視線は、音読位置よりも先にある場合や戻ったりする場合など様々なパターンを示すことが分かった。一方、読み能力が高くない児童の場合、音読時の視線位置と読み上げ場所がほぼ一致する傾向を客観的に捉えることができた。
これらの研究結果は「電子通信情報学会 教育工学研究会(ET)」および「Hawaii International Conference on EDUCATION」「LD学会」などで発表した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 16 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 3 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 集中前後における児童の読書時の視線の考察 第4報2019

    • Author(s)
      村山慎二郎・原田浩司・木村祥子
    • Journal Title

      電子情報通信学会教育工学研究会(ET)

      Volume: 119, Pages: 17-22

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Objective Observations of Read Aloud and Problem Solving Activities with Eyes’ Movements2019

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shinjiro Murayama, Kohji Harada
    • Journal Title

      Proceeding ICEEL 2018 Proceedings of the 2018 2nd International Conference on Education and ELearning

      Volume: 1 Pages: 80-86

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育を核とした学校改善の試み2018

    • Author(s)
      福田宜男,原田浩司
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5 Pages: 589-592

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 個のニーズに応じた全校支援体制と学校改善2018

    • Author(s)
      齋藤勝巳,原田浩司,涌井恵
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5 Pages: 579-584

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] チームとしての学校による特別支援教育の充実2018

    • Author(s)
      原田浩司
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 02 Pages: 32-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Difference of Deveolments of Motor Control Function in Elementary School Ages in Differenct Social Environments2018

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Norio Fukuda, Sentaroh Okabe, Koji Harada
    • Journal Title

      2018 Conference Proceedings, Hawaii International Conference On Education

      Volume: 1 Pages: 884-899

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 校内の特別支援教育体制向上のための校長としてのリーダーシップの発揮2017

    • Author(s)
      原田浩司
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 723 Pages: 7-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 個のニーズに応じた学習支援の在り方-小学校における組織的支援の生成-2017

    • Author(s)
      伊藤昌夫、原田浩司
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部 教育実践紀要

      Volume: 3 Pages: 545-550

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PRECISE ESTIMATION OF READING ACTIVITIES WITH FACE IMAGE AND READ ALOUD VOICE2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shuichi Tashiro and Shu Aoki
    • Journal Title

      CSEDU2017, PROCEEDINGS

      Volume: 1 Pages: 315-322

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Mental Fatigue Measurement using Visual Synchronization Tasks2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki
    • Journal Title

      Proceedings of the 6th International Conference on Bioinformatics and Biomedical Science

      Volume: 1 Pages: 37-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Trend of Immediate Response Syndrome Viewed from Visual Synchronization Task2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Hiroko Kanoh, Masahiko Fuse
    • Journal Title

      Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems: Proceedings of the 21st International Conference

      Volume: 1 Pages: 2106-2116

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Gender Difference of Developments of Motor Control Function in Primary School Ages with Visual Synchronization Task of Hands' Movement2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Norio Fukuda and Hisanori Hotta
    • Journal Title

      Proceedings of 2017 4th International Conference on Education and Psychological Science

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] PRECISE ESTIMATION OF READING ACTIVITIES WITH FACE IMAGE AND READ ALOUD VOICE2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shuichi Tashiro and Shu Aoki
    • Journal Title

      PROCEEDINGS of 9th International Conference on Computer Supported Education

      Volume: 1 Pages: 315-322

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 管理職としてのMIMの取組2017

    • Author(s)
      海津亜希子、原田浩司
    • Journal Title

      多層指導モデルMINによる学習困難への地域ワイドな予防的支援

      Volume: - Pages: 405-418

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] PRECISE UNDERSTANDIG OF READING ACTIVITIES -Sight, Aural, and Page turning-2016

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shuichi Tashiro and Shu Aoki
    • Journal Title

      Proceedings of 8th International Conference on Computer Supported Education

      Volume: - Pages: 464469-464469

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Precise Measurements of Short-term Memory Function about Periodic Motions2016

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Yuki Yamada and Hisanori Hotta
    • Journal Title

      5th International Conference on Bioinformatics and Biomedical Science,

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Circadian Rhythm of Brain Activity Estimated using Visual Synchronization Tasks-Relations between brain activity and living activity-2016

    • Author(s)
      Kyota Aoki
    • Journal Title

      International Conference on Biomedical Signal and Bioinformatics

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] DEVELOPMENTS OF MOTOR CONTROL FUNCTION IN PRIMARY SCHOOL AGES AND JUNIOR HIGH SCHOOL AGES2019

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Yoshio Fukuda, Koji Harada
    • Organizer
      Hawaii International Conference of Education(国際学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of Eye Gazing on Read Aloud and Problem Solving Activities2019

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shinjiro Murayama, Koji Harada
    • Organizer
      2019 6th International Conference on Education and Psychological Sciences(国際学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] READ ALOUD ACTIVITIES IN OBJECTIVE OBSERVATION2019

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shinjiro Murayama, Koji Harada
    • Organizer
      Hawaii International Conference of Education(国際学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 読書行動と設問解答行動から見た評価 ~ 時間と注視から見た評価 ~2019

    • Author(s)
      青木恭太、原田浩司、村山慎二郎、福田宜男
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 集中前後における児童の読書時の視線の考察第2報 ~ 読書時視線計測プログラムによる測定の報告 ~2019

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 運動調節機能計測から見た7歳から15歳に至る発達過程 ~ 運動調節機能計測詳細評価値による検討 ~2019

    • Author(s)
      青木恭太、原田浩司、村山慎二郎、福田宜男
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読解支援情報付きニュースと外国人日本語学習者への効果2019

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司、後藤功雄、美野秀弥
    • Organizer
      電子情報通信学会福祉情報工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Objective Observations of Read Aloud and Problem Solving Activities with Eyes’ Movements2018

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shinjiro Murayama, Koji Harada
    • Organizer
      2018 2nd International Conference on Education and E-Learning(国際学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 集中前後における児童の読書時の視線の考察2018

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読書時と読解時の視線の関連性調査方式2018

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司、青木恭太
    • Organizer
      電子情報通信学会福祉情報工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 視線動きに基づく読書および読解行動把握2018

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司、青木恭太
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アセスメントに基づいた指導と支援2018

    • Author(s)
      福田宜男、原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 客観的アセスメントに基づいた三層の学校支援システムの構築2018

    • Author(s)
      原田浩司、齋藤勝巳、涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 読書時と読解時の視線の関連性調査方式2018

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司、青木恭太
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Difference of Deveolments of Motor Control Function in Elementary School Ages in Differenct Social Environments2018

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Norio Fukuda, Sentaroh Okabe, Koji Harada
    • Organizer
      2018 International Conference On Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PRECISE ESTIMATION OF READING ACTIVITIES WITH FACE IMAGE AND READ ALOUD VOICE2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shuichi Tashiro and Shu Aoki
    • Organizer
      9th International onference on Comuter Supported Education
    • Place of Presentation
      Porto, Portogal
    • Year and Date
      2017-04-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Gender Difference of Developments of Motor Control Function in Primary School Ages with Visual Synchronization Task of Hands' Movement2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Norio Fukuda and Hisanori Hotta
    • Organizer
      4th International Conference on Education and Psychological Science
    • Place of Presentation
      Barcelona, Spain
    • Year and Date
      2017-02-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視線追跡装置を使用した読書行動把握2017

    • Author(s)
      村山慎二郎、原田浩司、青木恭太
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 書きに困難さを持つ障害時のまとまりを見つける能力2017

    • Author(s)
      小田部夏子、内山仁志、青木恭太、原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アサーションスキルと学級経営2017

    • Author(s)
      園田雅代、原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育におけるユニバーサルデザインとアクティブラーニング2017

    • Author(s)
      原田浩司、山野有紀、岡本朋子、鋪屋佳子、渥美光子、村上加代子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] PRECISE ESTIMATION OF READING ACTIVITIES WITH FACE IMAGE AND READ ALOUD VOICE2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shuichi Tashiro and Shu Aoki
    • Organizer
      CSEDU2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mental Fatigue Measurement using Visual Synchronization Tasks2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki
    • Organizer
      6th International Conference on Bioinformatics and Biomedical Science
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Trend of Immediate Response Syndrome Viewed from Visual Synchronization Task2017

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Hiroko Kanoh, Masahiko Fuse
    • Organizer
      Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Circadian Rhythm of Brain Activity Estimated using Visual Synchronization Tasks-Relations between brain activity and living activity-2016

    • Author(s)
      Kyota Aoki
    • Organizer
      International Conference on Biomedical Signal and Bioinformatics
    • Place of Presentation
      Auckland, New Zealand
    • Year and Date
      2016-11-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校における発達障害児を含めたアクティブラーニング2016

    • Author(s)
      原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 読み能力検査から見た読み能力の実態2016

    • Author(s)
      青木恭太、原田浩司、小田部夏子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 書きに困難さを持つ読み書き障害児のまとまりを見つける能力2016

    • Author(s)
      小田部夏子、青木恭太、原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Precise Measurements of Short-term Memory Function about Periodic Motions2016

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Yuki Yamada and Hisanori Hotta
    • Organizer
      5th International Conference on Bioinformatics and Biomedical Science,
    • Place of Presentation
      Bali, Indonesia
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PRECISE UNDERSTANDIG OF READING ACTIVITIES -Sight, Aural, and Page turning-2016

    • Author(s)
      Kyota Aoki, Shuichi Tashiro and Shu Aoki
    • Organizer
      8th International Conference on Computer Supported Education
    • Place of Presentation
      Rome, Itary
    • Year and Date
      2016-04-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 両手手指協調動作観測による運動短期記憶機能客観計測2016

    • Author(s)
      山田裕貴・堀田尚紀・藤田隼太朗・青木恭太
    • Organizer
      電子情報通信学会研究会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ユニバーサルデザインの学級づくり・授業づくり2018

    • Author(s)
      原田浩司他10名
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ユニバーサルデザインの学級づくり・授業づくり(小学校6年)2018

    • Author(s)
      原田浩司
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学習指導要領改訂のポイント2017

    • Author(s)
      原田浩司
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学習指導要領改訂のポイント2017

    • Author(s)
      上野一彦、原田浩司
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 多層指導モデルMIMアセスメントと連動した効果的な読みの指導2016

    • Author(s)
      海津亜希子、杉本陽子、原田浩司
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      学研
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 梅永雄二、原田浩司2016

    • Author(s)
      自閉症スペクトラムのための環境づくり
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      Gakken
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] きらきら星プロジェクト

    • URL

      http://twinklestaraok.web.fc2.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi