• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of prevention program for behavioral problems in elementary school continued from preschool

Research Project

Project/Area Number 16K04824
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Hirasawa Noriko  岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (20320393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 裕  岐阜大学, 教育学研究科, 准教授 (20310039)
Research Collaborator Ohkubo Kenichi  
Fuiwara Yoshihiro  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords発達障害 / 行動問題 / 機能的アセスメント / 就学支援 / 個別の教育支援計画 / 小学校教師 / 研修 / 行動支援計画 / 小学校 / 発達障害・情緒障害
Outline of Final Research Achievements

This study developed a prevention program for behavioral problems in elementary school continued from preschool by utilizing effective functional assessment for behavior problems in individual education support plans. (1) Functional assessment training conducted as a pair with a special support education coordinator using support information from pre-school were an effective method for a first-grade teachers to make a support plan. (2) Special support education coordinator could manage to develop effective support plans by the guidance about acquisition and utilization of preschool information and examination of the support progress.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「障害者の権利に関する条約」批准下、特別支援教育を更に推進するために、個別の教育支援計画を通じた早期からの一貫した教育支援の充実が求められている。とりわけ、発達障害児が示す行動上の問題は、教育活動への参加を妨げる深刻な問題となっている。本研究は、こうした課題に対して、行動問題に対して有効性が明らかにされている機能的アセスメントの知見を活用して、1年担任が就学前の支援計画を用いて有効な支援計画を作成するための研修と、特別支援教育コーディネーターが支援計画の作成と活用をマネジメントする方法を明らかにした。本結果は、今日求められている個別の教育支援計画を通じた有効な就学支援モデルを提供する。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターによる効果的な行動支援計画の作成・活用マネジメントに関する検討2019

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 67 Pages: 141-147

    • NAID

      120006623929

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 行動問題を示す発達障害児を担当する小学校1年の担任を対象とした機能的アセスメント研修に関する検討-就学前の支援情報を用いた特別支援教育コーディネーターとのペア研修の効果から-.2018

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 40 Pages: 381-391

    • NAID

      40021807209

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教師を対象とした行動支援計画の作成研修に関する検討―3項随伴性情報の効果から-.2018

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 67 Pages: 121-127

    • NAID

      120006540409

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 市町村教育委員会における教育支援の現状と課題-就学担当者を対象とした質問紙調査から-2018

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 66 Pages: 205-214

    • NAID

      120006467576

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校1年生通常学級担任における就学前情報の入手と活用に関する実態調査-入学当初に行動問題を示した子どもを中心として-2018

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 40 Pages: 175-181

    • NAID

      40021637184

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における就学前の支援情報を活用した校内体制での支援に関する検討-情報収集シートと支援実施方を用いた実践から-2018

    • Author(s)
      佐久間陽子・平澤紀子・日比曉
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 66 Pages: 197-203

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校教師を対象とした行動支援計画作成シートに関する検討-機能的アセスメントの情報収集を中心として-2017

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 66 Pages: 205-212

    • NAID

      120006378187

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 行動問題を示した発達障害児の小学校担任に対する入学当初における有効な支援情報に関する検討-就学前の行動支援計画の実行評価から-2017

    • Author(s)
      平澤紀子、坂本裕、大久保賢一、藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39 Pages: 209-215

    • NAID

      40021242492

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における就学前の支援情報を活用した校内体制での支援に関する検討-情報収集シートと支援実施表を用いた実践から-2017

    • Author(s)
      佐久間陽子、平澤紀子、日比曉
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 66 Pages: 197-203

    • NAID

      120006467575

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における就学前の行動支援計画の効果的な活用に関する検討2017

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告

      Volume: 65 Pages: 143-148

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 行動問題を示した発達障害児の小学校担任に対する入学当初における有効な支援情報に関する検討-就学前の行動支援計画の実行評価から-2017

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕・大久保賢一・藤原義博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39

    • NAID

      40021242492

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ポジティブな行動支援は多様性に配慮できる社会の形成にどのように貢献できるか?2018

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ローカルエリアの特色やニーズに応じたインクルーシブ教育/障害児支援の挑戦的実践(1)2018

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における就学前の支援情報の入手と活用に関する検討:行動観察シートと支援情報活用表を用いた校内体制での支援を通して2017

    • Author(s)
      佐久間陽子、平澤紀子、日比曉
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における、スクールワイドPBS(ポジティブな行動支援:その広がりと今後の課題ー日本におけるPBS、SW-PBS2017

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の展開ー幼児期におけるインクルーシブ教育2016

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 特別の支援を必要とする子どもの教育2019

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      4909124225
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学校管理職養成講座スクールリーダー育成のための12講2018

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083770
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi