• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study on Reasonable Accommodation for Students with Visual Impairments in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 16K04826
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Aoyagi Mayumi  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (40550562)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮城 愛美  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 講師 (60447258)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords視覚障害学生 / 合理的配慮 / 多機関連携型支援 / テキストデータ
Outline of Final Research Achievements

Results of interviews with visually impaired students show that the contribution of external volunteer groups for braille translation continues to be large, there is a large gap between universities in the maintenance of expensive support equipment. Also, it became clear that there are accessibility issues in the portal sites and learning support tools provided by universities. According to the analysis of the consultation received from universities nationwide, it shows that the consultation contents are diversified after the enforcement of the Act for Eliminating Discrimination against Persons with Disabilities. However, the number of consultations regarding preparation of learning materials and class or self-study are steadily large, it was found that each university is seeking a concrete method of reasonable accommodation in making learning materials by braille, text format, providing visual information in experiments and practical activities, and conducting term-end exam.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

独立行政法人日本学生支援機構(JASSO)の調査によれば、視覚に障害のある学生は年々増加しているものの、その人数は、他の障害学生に比して非常に少なく、支援方法のノウハウが蓄積・継承されにくい現状にある。そのため、視覚障害学生が直面する修学上の困りごとを、当事者、大学の支援組織、外部の支援機関等の様々な立場に焦点化して質的に分析し、具体的な課題を考察し、その解決策を発信することは、学術的・社会的に有意義であると言える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 視覚障害生徒を対象とした「月の満ち欠け」の指導に関する研究-モデル教材の試作と指導実践の分析を通して-2020

    • Author(s)
      竹原かな・青柳まゆみ・幅良統
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告【教育科学編】

      Volume: 69 Pages: 29-37

    • NAID

      120006819631

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 盲児に対する「分数のわり算」の指導に関する基礎的研究―1 あたりの量を求めるわり算のイメージに着目して―2020

    • Author(s)
      岩田恵実・青柳まゆみ
    • Journal Title

      障害者教育・福祉学研究

      Volume: 16 Pages: 29-37

    • NAID

      120006846072

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視覚障害学生の教育に関する現状と課題2020

    • Author(s)
      小林ゆきの・宮城愛美・田中仁・金堀利洋・天野和彦・香田泰子
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 27(2) Pages: 23-29

    • NAID

      120006813914

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 触素材を用いたさわる絵本の作製方法に関する一考察―ボランティア団体への調査と特定ページの試作を通して―2019

    • Author(s)
      伊奈倫瑠・青柳まゆみ・小澤純子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告【教育科学編】

      Volume: 68 Pages: 9-17

    • NAID

      120006603248

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マイティーパックを用いたアンモニア発生実験の方法に関する研究2018

    • Author(s)
      澤田千晶・青柳まゆみ・児玉康一
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編)

      Volume: 67 Pages: 113-121

    • NAID

      120006411364

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 山梨県立盲学校における先天盲ろう児教育実践の概要と資料の現状2017

    • Author(s)
      飯塚潤一・宮城愛美・天野和彦・岡本明
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 25(1) Pages: 48-52

    • NAID

      120006371290

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 2016年度全カリシンポジウム: しょうがい学生にとっての外国語学習: その意味、そして教育と支援へのアプローチ2017

    • Author(s)
      宮城愛美・佐藤邦彦・新野守広・大島康宏・石坂浩一
    • Journal Title

      大学教育研究フォーラム

      Volume: 22 Pages: 19-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員免許状更新講習における障害のある受講者への対応に関する研究―全国調査結果の分析を通して―2017

    • Author(s)
      青柳まゆみ・岩田吉生
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 2 Pages: 25-31

    • NAID

      120006237330

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] しょうがい学生にとっての外国語学習-その意味、そして教育と支援へのアプローチ-2017

    • Author(s)
      宮城愛美・佐藤邦彦・新野守広・大島康宏・石坂浩一
    • Journal Title

      大学教育研究フォーラム

      Volume: 22 Pages: 19-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報処理分野の授業における視覚障害学生への合理的配慮に関するアンケート調査2019

    • Author(s)
      佐々木拓海・宮城愛美・白澤麻弓
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会(AHEAD JAPAN)第5回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害者の高等教育における現状と課題に関する一考察 ―筑波技術大学障害者高等教育研究支援センター主催の講演会・勉強会から―2019

    • Author(s)
      宮城愛美・小林ゆきの・田中仁・金堀利洋・天野和彦・香田泰子
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会(AHEAD JAPAN)第5回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「分数のわり算」の指導に関する基礎的研究―1あたりの量を求めるわり算のイメージに着目して―2019

    • Author(s)
      岩田恵実・青柳まゆみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害学生の外国語学習のための環境構築の方法2018

    • Author(s)
      宮城愛美
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会(AHEAD JAPAN)第4回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 【自主シンポジウム】高等教育機関における盲ろう学生の研究生活支援2018

    • Author(s)
      佐藤正幸・磯田恭子・中島亜紀子・白澤麻弓・宮城愛美・萩原彩子・森敦史・星祐子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 重度視覚障害者用タッチパネル式インタフェースの当事者参加型設計環境の試作2017

    • Author(s)
      宮城愛美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新しい教職教育講座 教職教育編 特別支援教育 (青柳まゆみ:視覚障害,48-57)2019

    • Author(s)
      原 幸一・堀家 由妃代【編著】
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081882
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新訂版 視覚障害教育入門Q&A (青柳まゆみ:Q45 算数・数学科、理科等で使用する記号の点字表記について教えてください,132-133)2018

    • Author(s)
      全国盲学校長会【編著】
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863714724
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi