• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on post-school career education for children with SMID-MCDG

Research Project

Project/Area Number 16K04827
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Kikuchi Toshihiko  三重大学, 教育学部, 教授 (20442676)

Project Period (FY) 2016-10-21 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords特別支援教育 / 超重症児 / キャリア教育 / 教育実践 / 全国調査 / 学校教育修了後 / 教育支援の課題 / 調査 / 教育的支援 / バイタルサイン / フィードバック / 生体反応のフィードバック
Outline of Final Research Achievements

This study examined the education of children with SMID-MCDG. Teaching and awareness were surveyed among homeroom teachers of children with SMID-MCDG. The homeroom teacher emphasized guidance to improve communication skills, the content of the instruction differed according to the level of care. In addition, we educated children with SMID-MCDG to reveal the association between changes in heart rate and behavior, as well as sensory stimuli that are easily conveyed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新生児医療や救命救急医療の進歩に伴い、医療的ケアを濃厚に必要とする障害の重い子どもたち(超重症児)が増加しつつある。彼らは濃厚医療・介護が継続的に必要とされ、脳幹水準にまで及ぶ重篤な脳障害があるために、働きかけに対する応答が微弱である。こうした特徴を有する子どもたちの教育支援のあり方が喫緊の課題となっており、本研究においては、コミュニケーション能力の基礎的能力を高めるために、心拍数変動などの生理心理学的反応を必要に応じて活用すること、学校教育修了後を見据えた指導のあり方について提言を行った。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 医療的ケア児と家族における在宅生活を継続するための支援の動向と課題2020

    • Author(s)
      菊池紀彦
    • Journal Title

      育療

      Volume: 66 Pages: 21-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自発的な運動が困難な超重症児に対するバイタルサインを活用した教育支援の展開2019

    • Author(s)
      菊池紀彦・伊藤綾野
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 391-396

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 重症心身障害児の事物操作の学習における指導のあり方2018

    • Author(s)
      濱田匠・菊池紀彦
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 429-434

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 在宅超重症児の家族支援とQOL2019

    • Author(s)
      菊池紀彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 重症心身障害(Ⅰ)医療における治療指針 改訂版2020

    • Author(s)
      中川義信(編)菊池紀彦 他
    • Publisher
      国立重症心身障害協議会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 重症心身障害児のトータルケア-新しい発達支援の方向性を求めて-2017

    • Author(s)
      朝倉次男(監)・菊池紀彦 他
    • Total Pages
      398
    • Publisher
      へるす出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 重症心身障害児のトータルケア-新しい発達支援の方向性を求めて-2017

    • Author(s)
      朝倉次男(監)・菊池紀彦 他
    • Publisher
      へるす出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 三重大学教員紹介

    • URL

      http://kyoin.mie-u.ac.jp/profile/2553.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-10-24   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi