• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the higher education system of the mutual understanding support

Research Project

Project/Area Number 16K04829
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionOkayama University (2017-2019)
Osaka Kyoiku University (2016)

Principal Investigator

Iketani Kosuke  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 講師 (60740321)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井坂 行男  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40314439)
望月 直人  大阪大学, キャンパスライフ健康支援センター, 准教授 (20572283)
楠 敬太  大阪大学, キャンパスライフ健康支援センター, 特任研究員(常勤) (70770296)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords意思疎通支援 / 障害学生支援 / 高等教育機関 / 聴覚障害 / 情報保障 / 要約筆記 / ノートテイク / アクセシビリティ / 発達障害 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

This study grasps the mutual understanding support in the Japanese higher education system. Our Team performed inventory survey about the interview investigation for supporters and the support for higher education systems in Japan. It became the duty to offer reasonable accommodation to the student with disability by the enforcement of the law. However, specialty is necessary about a support method and personnel training. System maintenance is not enough. We announced this result with 9 articles (2 cases are non-publication), 7 presentations, 2 books.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

意思疎通支援は、とりわけ予算・人員・専門性が高い水準で求められる支援方法であるため、この体制整備等に関する基礎的な研究を行っていくことにより、「支援の質」や高等教育機関ごとの温度差といった、様々な障害者・障害学生への支援全般に関する現状を把握することができると考えている。「障害を理由とする差別の解消の推進に関する法律」施行から5年目(本研究終了時)に入り、着実に障害者を対象とした支援の実施は拡充されてきているが、個々のニーズに十分応じられているのかという「支援の質」について、これまでの検証を踏まえつつ省みることは、今後の共生社会の実現に向け、非常に意義の大きいものであると考えている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Study of “Confusion after the Entrance to Higher Education” Ⅲ The Relationships among “Confusion after the entrance to Higher Education”, Life Skills, Passivity Area, and Psychological Stress Response.2019

    • Author(s)
      原田新・池谷航介
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 243-250

    • DOI

      10.18926/CTED/56555

    • NAID

      120006594686

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/56555

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study of “Confusion after the Entrance to Higher Education” Ⅳ : Grasp of the Consultation Situation for Second-Year Undergraduates2019

    • Author(s)
      池谷航介・原田新
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 251-257

    • DOI

      10.18926/CTED/56556

    • NAID

      120006594687

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/56556

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「大1コンフュージョン」の実際(第1報)ー高校と大学のギャップに戸惑う新入生の実態調査ー2018

    • Author(s)
      原田新・池谷航介・松井めぐみ・望月直人
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 第8号 Pages: 97-107

    • NAID

      120006416158

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「大1コンフュージョン」の実際(第1報)ー大学生活を支える段階的な援助サービスー2018

    • Author(s)
      池谷航介・原田新
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 第8号 Pages: 173-180

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育機関における意思疎通支援者の養成に関する研究(第II報) ─地域の意思疎通支援活動を経験した支援学生に対する調査の分析─2017

    • Author(s)
      池谷航介・井坂行男
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第IV部門教育科学

      Volume: 65(2) Pages: 11-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高等教育機関における意思疎通支援者の養成に関する研究(第I報) ―支援活動への参加初期における状態不安の推移─2016

    • Author(s)
      池谷航介・開田俊太・井坂行男
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第IV部門教育科学

      Volume: 65(1) Pages: 15-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育機関に在籍する課題を有する留学生の実態把握に関する研究2016

    • Author(s)
      楠敬太・池谷航介・望月直人
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第IV部門教育科学

      Volume: 65(1) Pages: 7-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 我が国における障害学生支援の現状と課題(4)~どこまで支援すべきか~障害学生の教育実習支援を通して2019

    • Author(s)
      池谷航介・白澤麻弓・平賀健太郎・山森一希・金澤貴之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 我が国における障害学生支援の現状と課題(3)2018

    • Author(s)
      池谷航介・高橋桐子・舩越高樹・白澤麻弓
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 我が国における障害学生支援の現状と課題(2)2017

    • Author(s)
      池谷航介・白澤麻弓・佐藤剛介・森脇愛子・近藤武夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育機関における意思疎通支援推進に関する研究2017

    • Author(s)
      池谷航介・井坂行男・望月直人・楠敬太
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学において支援を進めるということ2017

    • Author(s)
      池谷航介
    • Organizer
      第13回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 我が国における障害学生支援の現状と課題(1)2016

    • Author(s)
      池谷航介・白澤麻弓・望月直人・原田新・能登宏・近藤武夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟日報メディアシップ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育機関における意思疎通支援者の養成に関する課題 ―支援活動への参加初期における状態不安の推移―2016

    • Author(s)
      池谷航介・開田俊太・井坂行男
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟日報メディアシップ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 聴覚障がい学生の理解と支援2019

    • Author(s)
      池谷航介
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      岡山大学障がい学生支援室
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の授業の理論と実践  通常学校編2018

    • Author(s)
      冨永光昭・須田正信・山本 晃・西山 健・平賀健太郎・長澤洋信・藤井 梓・平沼源志 編著
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi