• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on making of children with developmental disorders supporter training system using the specialized program

Research Project

Project/Area Number 16K04830
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNara Medical University

Principal Investigator

Iwasaka Hidemi  奈良県立医科大学, 医学部, 研究員 (70244712)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 車谷 典男  奈良県立医科大学, 医学部, 副学長 (10124877)
田中 宏季  奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 (10757834)
井上 雅彦  鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
中田 洋二郎  立正大学, 心理学部, 名誉教授 (20106214)
飯田 順三  奈良県立医科大学, 医学部, 教授 (50159555)
加藤 寿宏  京都大学, 医学研究科, 准教授 (80214386)
式部 陽子  奈良教育大学, 特別支援教育研究センター, 特任准教授 (20737431)
久保 信代  関西福祉科学大学, 心理科学部, 准教授 (40449848)
佐伯 圭吾  奈良県立医科大学, 医学部, 教授 (60364056)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords発達障害 / 心理社会的治療 / ペアレント・トレーニング / SST / 就労準備プログラム / 基本プラットホーム / こどものQOL / 成人発達障害支援 / 自動SST / 子どものQOL / 感覚統合療法 / 成人発達障害 / 感覚統合効果判定 / ペアレントトレーニング / 感覚統合 / 就労支援 / QOL
Outline of Final Research Achievements

I performed development and the practice of the psychosocial specialized program to children and youth with developmental disorder, the supporter training network construction that could practice the program more.
(1) As main result, I was able to obtain domestic consensus about contents (core element, administration, the supporter training) about a basic platform of the parent training (PT) by linking Ministry of Health, Labour and Welfare support project. (2) About social skills training (SST), I practiced a working preparations program for the youth with developmental disorder, and introduced communication training by virtual agent which led to the spread more.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、青年期発達障害者へのSSTとして、就労準備プログラムを開発し、実践したことである。特に奈良先端大学院との共同研究として仮想エージエントによるパソコン画面上でのコミュニケーション訓練の有効性を確認し、それをAI(人工知能)を持つエージェントに発展させるCREST研究に繋げることができたことは、普及への足掛かりとして社会的にも意義が大きい。PTの基本プラットホームを実践しつつ、その内容についての国内コンセンサスを得られたことも、今後の支援者養成ネットワーク構築に大きく貢献するものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Analysis of Conversational Listening Skills toward Agent-based Social Skills Training.2020

    • Author(s)
      Tanaka H, Iwasaka H, Nakamura S. et.al.
    • Journal Title

      Journal on Multimodal User Interfaces

      Volume: 14 Pages: 73-82

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Influence of Self-Esteem and Psychiatric Diagnosis on Health-Related Quality of Life in Children and Adolescents With School Refusal Behavior.2020

    • Author(s)
      Hiroki Matsuura , Hidemi Iwasaka , Satoko Nezu , Toyosaku Ota, Junzo iida et.al
    • Journal Title

      Neuropsyuchiatr Dis Treat

      Volume: 16 Pages: 847-858

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effectiveness of a Teacher Training Program for Students with Symptoms of Developmental Disorders:2020

    • Author(s)
      Atsuko Ishi, Hiroko Okuno, Takayoshi Nakaoka, Hidemi Iwasaka, et.al
    • Journal Title

      International Journal of Environmental Research and Public Health

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Self-Construal Scale: A Potential Tool for Predicting Subjective Well-Being of Individuals with Autism Spectrum Disorder.2019

    • Author(s)
      Kaneko S, Kato T, Makinodan M, Iwasaka H. et al.
    • Journal Title

      Autism Res.

      Volume: Dec

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保護者の支え方-ペアレント・トレーニングを中心に2019

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Journal Title

      チャイルドヘルス

      Volume: 10 Pages: 749-752

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ペアレント・トレーニング2019

    • Author(s)
      岩坂英巳、井上雅彦、式部陽子
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 1 Pages: 57-65

    • NAID

      130007803170

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 応用行動分析を教育に活かす-行動上の問題の解決のために学校がすべきことは何か2019

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 22 Pages: 39-45

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ADHDの心理社会的治療 - 小児期から青年期まで -2018

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Journal Title

      臨床精神医学

      Volume: 47 Pages: 573-579

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害のペアレント・トレーニング2018

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Journal Title

      精神療法

      Volume: 44 Pages: 175-180

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Embodied Conversational Agents for Multimodal Automated Social Skills Training in People with Autism Spectrum Disorders2017

    • Author(s)
      Hiroki Tanaka, Satoshi Nakamura, Hidemi Iwasaka et.al.
    • Journal Title

      PloS One

      Volume: 12 Pages: 1-15

    • NAID

      120006345361

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ペアレントトレーニングとソーシャルスキルトレーニング2017

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Journal Title

      日本医師会雑誌

      Volume: 145 Pages: 2361-2365

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害年金のガイドラインについて2017

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Journal Title

      脳と発達

      Volume: 3 Pages: 200-202

    • NAID

      130005661848

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーシャルスキルトレーニング前後の注意欠如・多動症の事象関連電位2016

    • Author(s)
      浦谷光裕、岩坂英巳、太田豊作、飯田順三ら
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 57 Pages: 438-449

    • NAID

      130007691821

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Event-Related Potentials Correlate with the Severity of Child and Adolescent Patients with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder2016

    • Author(s)
      KazuhikoYmamuro, ToyosakuOta, JunzoIida, HidemiIwasaka et.al.
    • Journal Title

      Neuropsychobiology

      Volume: 73 Issue: 3 Pages: 131-138

    • DOI

      10.1159/000444490

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ハートランドしぎさん子どもと大人の発達センター成人の発達障害鑑別外来の動向、2019

    • Author(s)
      山下圭一、岩坂英巳ほか
    • Organizer
      第60回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人自閉スペクトラム症の人物画の変化~成人発達障害就労支援プログラム前後での比較~2019

    • Author(s)
      奥村貴子、岩坂英巳ほか
    • Organizer
      第60回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害がある子どもを育てる養親支援の検討~養親インタビューの質的分析からみえること~2019

    • Author(s)
      福地成、古川恵美、岩坂英巳ほか
    • Organizer
      第122回日本小児精神神経学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「話を伝える」および「話を聞く」スキル訓練を目指した児童SSTの試み2018

    • Author(s)
      田中宏季、岩坂英巳他
    • Organizer
      第59回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校児のJ-KIDSCREEN による6か月後のQOL評価2018

    • Author(s)
      松浦広樹、岩坂英巳他
    • Organizer
      第59回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ペアレントトレーニングの効果2018

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Organizer
      第9回日本ADHD総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ペアレント・トレーニング(ワークショップ)2017

    • Author(s)
      岩坂英巳、井上雅彦、式部洋子
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校不適応、攻撃行動を呈するADHD児への心理社会的治療の症例報告2017

    • Author(s)
      久保信代、岩坂英巳た
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校児のJ-Kidscreen-52によるQOL評価2017

    • Author(s)
      松浦広樹、岩坂英巳、飯田順三ら
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の発達行動特性と健康関連QOL2017

    • Author(s)
      根津智子、岩坂英巳ら
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 成人発達障害就労準備プログラムの取り組みについて2017

    • Author(s)
      古山寛治、岩坂英巳ら
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 成人期発達障害就労準備プログラムの試み(シンポジウム)2017

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Organizer
      第22回SST普及協会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ペアレントトレーニングの効果2017

    • Author(s)
      岩坂英巳
    • Organizer
      第9回日本ADHD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 発達障害の心理社会的治療

    • URL

      http://iwasaka-kaken.jp/htdocs/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi