• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ICT for children with intellectual disabilities and reasonable accommodation

Research Project

Project/Area Number 16K04832
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

SAKAI SATOSHI  香川大学, 教育学部, 教授 (90403766)

Research Collaborator MIYAZAKI EIICHI  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords知的障害 / 合理的配慮 / コミュニケーション / ICT / 感情表現 / 産学官連携 / 感情 / 視える化 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

We created software for emotional expression that works with windows so that people with intellectual disabilities can express emotional expressions. It is software for visualizing emotions, and you can use it to express feelings.
In addition, it was found that Talking Aid can be used to teach the communication of children with intellectual disabilities.
The introduction of ICT has shown that can be used as one of reasonable accommodation to people with intellectual disabilities as a means of emotional expression and communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的障害のある人の自己決定や自己選択は、表出性のコミュニケーションができるかどうかで大きく変わってくる。本研究で得られた知見は、ICTの利活用により、コミュニケーション手段を確保することで、知的障害のある人たちの生活の質を上げることができるというものである。
また、同時に周囲がそのように理解して関わるのかということも重要なこととなった。多様なコミュニケーション手段を周囲が受け入れなければ、知的障害のある人にとっての合理的配慮として機能しない可能性があるからである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 知的障害のある子どもへのICTを利用した「語り」の支援2017

    • Author(s)
      坂井聡
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 34 Pages: 73-80

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ICTを利用した日記の指導 知的障害のある児童への指導から2017

    • Author(s)
      坂井聡 宮崎英一 境薫 杉妻謙
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日記作成支援アプリ導入の効果とICT導入の課題2017

    • Author(s)
      坂井聡 宮崎英一
    • Organizer
      日本特殊教育学会55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育におけるICTの利活用-きもち日記アプリの活用から-2016

    • Author(s)
      坂井聡
    • Organizer
      国際ユニバーサルデザイン会議
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2016-12-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi