• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on relationship between Japanese reading ability and comprehensive learning achievement in elementary school for the Deaf

Research Project

Project/Area Number 16K04833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Kato Akinori  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90510199)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川崎 聡大  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (00444654)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords聴覚障害児童 / 日本語読み能力 / 学習到達度 / 包括的領域別読み能力検査(CARD) / 標準学力検査NRT / 読解構造モデル / 包括的領域別読み能力検査 / 特別支援学校(聴覚障害) / 特別支援教育 / 聴覚障害児 / 日本語 / 読み能力
Outline of Final Research Achievements

Japanese language reading ability and learning achievement of school age deaf children were examined using Comprehensive Assessment of Reading Domains (CARD) and Norm Referenced Test (NRT), a standard academic ability test. The subjects were 139 school age deaf children in a special support school (hearing impaired).
The results were as follows;
1) Japanese reading ability of deaf children were not lower than that of primary school children. 2) The Japanese reading comprehension model of deaf children were shown to be a loose linear model. 3) The results of speech recognition task did not affect reading comprehension and academic ability. 4) It was suggested that Japanese reading strategies of school age deaf children use vocabulary-dependent reading strategies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで聴覚障害児童の日本語読み能力についての評価は,語彙や文法,読解といった部分的な評価が行われてきた。今回,小学生を対象として標準化された包括的領域別読み能力検査(CARD)を用いた包括的な評価を試みた結果,聴覚障害児童の日本語読解モデルは,従来のピラミッド型の読解モデルとは異なることが示された。これらにより,聴覚障害児教育の課題である日本語読み能力の向上や学力の向上に対応するための基礎的な情報を得ることができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害児童の日本語読み能力評価と学習到達度に関する検討2019

    • Author(s)
      加藤哲則・川﨑聡大
    • Journal Title

      教育オーディオロジー研究

      Volume: 12 Pages: 29-34

    • NAID

      40021847506

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児の読解構造モデルの検討-聴覚障害児童の日本語読み能力評価と学習到達度に関する検討-2019

    • Author(s)
      川﨑聡大・加藤哲則・中西誠
    • Journal Title

      教育オーディオロジー研究

      Volume: 12 Pages: 35-41

    • NAID

      40021847507

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 包括的領域別読み能力検査による学齢聴覚障害児の日本語読み能力の現状:第二報2019

    • Author(s)
      加藤哲則・川﨑聡大
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第45回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的領域別読み能力検査による学齢聴覚障害児の日本語読み能力の現状:第三報2019

    • Author(s)
      川﨑聡大・加藤哲則
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第45回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的領域別読み能力検査による学齢聴覚障害児の日本語読み能力の現状2018

    • Author(s)
      加藤哲則・川﨑聡大
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の日本語読み能力と学力2018

    • Author(s)
      加藤哲則
    • Organizer
      福山聴覚障害教育研究協議会夏季学習会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援教育における読解力向上の試み -学習障害、視覚障害、聴覚障害といった垣根を越えて-2018

    • Author(s)
      川﨑聡大・加藤哲則・荻布優子・松﨑泰・奥村智人・安藤明伸・岡野由美子・深谷圭助・樋口一宗
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的領域別読み能力検査を用いた学齢聴覚障害児の日本語読み能力評価と学習到達度の検討(第2報)2018

    • Author(s)
      加藤哲則・川﨑聡大
    • Organizer
      第52回全日本聾教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害教育における日本語獲得・習得・運用に関する支援の実際を踏まえて(その10)2017

    • Author(s)
      加藤哲則
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 全ての児童生徒学生にとって自己実現に役立ち 主体的に楽しむ「読み書き」や「学習」とは③ -読み書き困難と評価・学習意欲やストレスの関係-2017

    • Author(s)
      川崎聡大・加藤哲則
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的領域別読み能力検査を用いた学齢聴覚障害児の日本語読み能力評価と 学習到達度の検討(第1報)2017

    • Author(s)
      加藤哲則・川崎聡大
    • Organizer
      第51回全日本聾教育研究大会(秋田大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi