• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study Evaluation in Consideration of the Intellectual Disability Children's "How to Learn"

Research Project

Project/Area Number 16K04835
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Kitao Satoshi  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (70724615)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords知的障害 / 弁別移行学習 / 学習過程 / 学習評価 / 学習の転移 / 授業観察 / 学習特性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is examine relevance with the reacted type of intellectual disability students' discrimination learning, the results of a development inspection, and their school study record. I compared the results of the development inspection with the reacted type of the reversal-shift discrimination learning which reversed the stimulus of positive/negative after discrimination learning achievement. As a result, the students for whom discrimination reversal learning is difficult had underdeveloped acquisition of language and general knowledge. Such students were difficult to apply also in study at school. I considered that the reacted type of discrimination learning would be applicable to students' study evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援学校学習指導要領の改正により,知的障害教育においても個別の指導計画の作成や適切な学習評価の実施が一層強調された。学習評価には「知識・技能」を習得する力のほか,「思考・判断・表現力」など,習得した知識や技能を利用して新しい課題を解決する「応用力」の観点が含まれる。知的障害児はその学習特性に「応用力の弱さ」が挙げられている。知的障害教育にではとくに「応用力」に注目したアセスメントおよび学習評価の観点が必要ではないかと考え,本テーマを設定した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 弁別学習過程を考慮した知的障害生徒における「応用力」の評価2019

    • Author(s)
      喜多尾 哲
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 191-198

    • NAID

      120006643790

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児における弁別学習の反応型を考慮した学習評価の試み-発達年齢5歳未満の児童を対象にした検討-2018

    • Author(s)
      喜多尾 哲
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 179-186

    • NAID

      120006478665

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] システマチック・インストラクションに基づく21世紀型能力の育成を目指した生活単元学習の授業づくり2018

    • Author(s)
      谷亜由美,山崎敏秀,鈴木恵太,是永かな子,喜多尾哲,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症生徒に対する関係づけの思考力を高めるための取組2017

    • Author(s)
      谷亜由美,安岡知美,山﨑敏秀,鈴木恵太,是永かな子,喜多尾哲,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知的・発達障害者の就労率向上と就労継続に向けた取組その2 -文科省事業 キャリア教育・就労支援等の充実事業から高知大附属特別支援学校方式を目指して-2017

    • Author(s)
      山﨑敏秀,谷亜由美,安岡知美,鈴木恵太,是永かな子,喜多尾哲,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の弁別逆転学習過程と発達検査結果との関連-発達年齢4歳未満の児童生徒を対象にした検討-2016

    • Author(s)
      喜多尾 哲
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 現場実習と作業学習が連動する授業づくりを目指して2016

    • Author(s)
      谷亜由美・山崎敏秀・寺田信一・是永かな子・喜多尾 哲・鈴木恵太
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知的・発達障害者の就労率向上と就労継続に向けた取組-文科省事業 キャリア教育・就労支援等の充実事業から高知大学附属特別支援学校方式を目指して-2016

    • Author(s)
      山崎敏秀・谷亜由美・寺田信一・喜多尾 哲・是永かな子・鈴木恵太
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi