• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Early Support System for University Students with Developmental Disorders: Screening and Individual Assessment System

Research Project

Project/Area Number 16K04836
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

MATSUMOTO HIDEHIKO  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (70348093)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺田 信一  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00346701)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords大学生 / 発達障害 / 成績不振 / GPA / 早期発見 / アセスメントバッテリーテスト / 早期支援 / アセスメント / 障害学生支援 / 早期発見・支援 / ファンクショナルGPA / 注意機能評価 / 高等教育 / 修学支援
Outline of Final Research Achievements

The study(1) aims to obtain essential data required for early detection. Furthermore, it conducts statistical analysis to determine whether indicators of academic performance, such as number of credits obtained and functional grade point average (f-GPA), are related to the question as to whether students graduate or need to repeat an academic year. The results of multiple regression analysis suggested that predicting whether university students graduate in 4 years is possible using academic performance in the second semesters of the first and second years as indicators.
In study(2), difficulty of student with ADHD was strongly associated with inattention and prolonged response time to visual stimuli, and low GPA was associated with impulsivity and prolonged response time to auditory stimuli.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

修学支援システムに発達障害の観点を取り入れた修学困難早期支援を目指したものを構築する特色がある。担任が行う個人面談票に発達障害の学びにくさや成績指標を導入できたことで多くの教員が早期支援に携わることができるようになる。これは研究成果の一つである発達障害のケースから留年生に特異なGPAパタンを明らかにしたことによるところがおおきい。さらに多人数のGPAパタンを分類したことによって発達障害に限定されないより多くの学生の修学困難を早期発見できるシステム構築ができた。また、学習上での困り感が注意機能の側面を反映していることを認知心理学的検査法によって実証した点も本研究の意義の一つである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 定型発達大学生の注意機能に関するIVA-CPTによる生理心理学的評価 ー発達障害特性、大学生活不安及び困り感との関連ー2017

    • Author(s)
      松本秀彦・高橋由子・寺田信一
    • Organizer
      日本生理心理学会第35回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知的・発達障害者の就労率向上と就労継続に向けた取組2016

    • Author(s)
      山﨑敏秀・谷亜由美・鈴木恵太・是永かな子・喜多尾哲・寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害特性のある学生支援の取り組みについての実践報告ー相談環境整備、情報発信によって支援室利用学生を増やす試みー2016

    • Author(s)
      松本秀彦
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会
    • Place of Presentation
      東京大学先端科学技術研究センター(東京都目黒区)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi