• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a training model for class improvement by UDL (Universal Design for Learning) Guideline

Research Project

Project/Area Number 16K04837
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

NOTOMI Keiko  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (60228301)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西山 久子  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (80461250)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学びのユニバーサルデザイン / 授業改善 / 教員研修 / CAST / UDLガイドライン / 研修モデル / 教員研修モデル / UDL
Outline of Final Research Achievements

In the United States, teacher training and in-service teacher training are changing because of changes in teaching methods due to inclusive education practices and the use of technology. Therefore, with the aim of utilizing it in Japan, we created a lesson practice model and developed a teacher training model by utilizing the Universal Design (UDL) guidelines for learning of the Center for Applied Special Technology, a non-profit organization in the United States. A model teacher training for lesson improvement utilizing the UDL guidelines in the final year, reflecting the results of the UDL positioning survey the lesson composition and technology utilization of public schools in advanced school districts, and the collection of information on teaching materials in the U.S. in-service teacher training was carried out 3 times.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

UDLガイドラインを活用し授業実践を行い教員研修のモデルを構築した。日本での教育実践の効果検証や米国の現職教員研修の調査と先進的学校区の公立学校の授業構成やテクノロジーの活用および教材の情報収集の成果を反映させた教員研修モデルを開発した。
学びに困難のある児童生徒自身が、わかる、できる、もっと学びたいと思える授業改善を理論と省察をもとに学ぶことができる教員研修が開発できた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 通常の学級における発達に課題のある児童への合理的配慮提供の推進 : 児童の学校適応感の向上を目指して2020

    • Author(s)
      鶴,貴美子・納富,恵子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 69 Pages: 151-161

    • NAID

      120006811304

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 合理的配慮の提供に向けた教職員の専門性向上への取組ー題56回日本特殊教育学会及び日本LD学会際27回大会での発表内容を対象にー2019

    • Author(s)
      有本美佳子, 池上詠子,篠倉麻美, 納富恵子, 西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻(教職大学院)年報

      Volume: 9 Pages: 303-310

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学力向上を目指したUDL(学びのユニバーサルデザイン)による授業改善ー中規模中学校の理科における授業コンサルテーションを通してー2018

    • Author(s)
      小関京子 納富恵子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 67 Pages: 231-239

    • NAID

      120006415912

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国語活動における主体的に学ぶ児童を育成するための学習支援ー学びのユニバーサルデザイン(UDL)を活用した授業づくりを通してー2018

    • Author(s)
      佐藤博子 納富恵子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 67 Pages: 221-229

    • NAID

      120006415911

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 通常の学級における発達に課題のある児童への合理的配慮提供の推進 ―モジュール研修による教員の指導力向上を通じて―2019

    • Author(s)
      鶴貴美子,納富恵子
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementing UDL to improve lessons in primary and secondary school in Japan Collaboration with graduate students and middle school leaders2019

    • Author(s)
      Keiko Notomi, Hosako Nishiyama
    • Organizer
      Pacific Rim International Conference,Inclusion and Disabilitis
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Intruducing UDL Guideliens into the Japanese Educational Setting2018

    • Author(s)
      Keiko Notomi, Hisako Nishiyama
    • Organizer
      International School Psychologist Society
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習面の支援としての「学びのユニバーサルデザイン(UDL)」の学校への導入のあり方ー教職大学院における一次的援助サービス推進の視点からー2017

    • Author(s)
      西山久子 納富恵子 千々和知子 小泉令三 田中真理
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院で現職教員と取り組む通常学級の特別支援教育の推進2016

    • Author(s)
      納富恵子
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会(東京)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院で取り組むUDLガイドラインを用いた授業改善のための校内体制と推進 米国視察からの示唆と中学校での実践2016

    • Author(s)
      納富恵子・西山久子・内田慈子・金子晴恵
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会(東京)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] チーム学校での効果的な援助 -学校心理学の最前線 7章 一次的援助サービスが定着する学校づくり2018

    • Author(s)
      西山久子(水野 治久 ・ 家近 早苗 ・ 石隈 利紀 編)
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「学校教育相談の理論と実践」(藤原忠雄・大野精一編著,分担執筆) 第2章第1項特別支援教育2018

    • Author(s)
      納富恵子
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「学校教育相談の理論と実践」(藤原忠雄・大野精一編著,分担執筆) 第2章第2項 特別支援教育と学校教育相談の異同 p.57-592018

    • Author(s)
      西山久子
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 納富恵子研究室

    • URL

      http://www.notomikeiko.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi