• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research on Teaching English for Junior Highschool Students with Developmental Dyslexsia

Research Project

Project/Area Number 16K04845
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

Ishizaka Ikuyo  北里大学, 医療衛生学部, 教授 (70333515)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秦 若菜  北里大学, 医療衛生学部, 助教 (50448958)
黒澤 麻美  北里大学, 一般教育部, 講師 (60406890)
水戸 陽子  北里大学, 医療衛生学部, 助教 (70721984)
村上 健  北里大学, 医療衛生学部, 講師 (90781906)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords発達性ディスレクシア / 英語 / 発達性dyslexia / 英語学習 / 英語指導
Outline of Final Research Achievements

In the 1st and 2nd years, we analyzed the symptoms of students who complained of poor English. The evaluation is based on a list of English words, oral and writing conversions from Japanese words to English. In addition, the Word Attack task was also performed. As a result, it became clear that many students read Roman letters way. In the third year, based on the research results of Mr. Kiyono Kamioka who practices English teaching based on cognitive assessment, it is effective in teaching to divide into four stages of letters → sound association → vocabulary acquisition → sentence structure. In the fourth year, with the cooperation of NPO SeedsAPP, we analyzed the practical situations. It became clear that what is being sought in the field now is a screening test that can accurately capture the weaknesses of English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年度から小学校において教科化された英語教育において,日本語で読み書きの苦手さを呈する発達性ディスレクシアのある児童生徒にとって,英語の読み書きは大きな課題となる。そのような児童生徒が英語を学ぶ際にはどのような困難が生じるのか,困難の実態はどのようなものなのか,実際に英語を指導されている場面でどのような工夫が効果的なのか,を探ることができた。今後は,この研究の成果を生かしながら,現場で必要とされている「英語に困り感のある児童生徒を早期に発見し早期に介入する」ためのツールとして,英語の苦手さを浮き彫りにすることができるスクリーニング検査を開発する必要があるということが明らかにされた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 吃音を主訴に医療機関を受診する高校生のプロフィール および社交不安傾向の併存疾患有無による比較2020

    • Author(s)
      吉澤健太郎,石坂郁代他8名
    • Journal Title

      吃音・流暢性障害学研究

      Volume: 3 Pages: 1-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指文字、文字を介して音声言語を獲得した難聴重複障害児の一事例2020

    • Author(s)
      水戸陽子,鈴木恵子,石坂郁代他2名
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 37

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Course of improvement of neologistic jargon: An investigation of three cases2020

    • Author(s)
      Higashikawa M, Motoki Y, Shirahase M, Ishizaka I, 他6名
    • Journal Title

      Psychologia

      Volume: 61 Pages: 1-15

    • NAID

      130007834347

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effect of speech therapy for aphasic patients in Japan on linguistic function, functional communication ability in daily life and non-linguistic intelligence2020

    • Author(s)
      Higashikawa M, Ishizaka I, 他4名
    • Journal Title

      The Kitasato Medical Journal

      Volume: 50 Pages: 73-79

    • NAID

      40022202822

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Selection of screening items for stuttering: a preliminary study.2020

    • Author(s)
      Hara Y, Higashikawa M, Hata W, Sasaki Y, Murakami T, Mizuto Y, Kita Y, Ishizaka, I.
    • Journal Title

      The Kitasato Medical Journal

      Volume: 50

    • NAID

      40022359407

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発話の発達2017

    • Author(s)
      石坂郁代
    • Journal Title

      小児内科

      Volume: 49 Pages: 451-453

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 広汎性発達障害に言語面の弱さがみられる選択性緘黙児に対する言語聴覚療法の経過2017

    • Author(s)
      水戸陽子,吉村琢磨,惠良美津子,石坂郁代,広瀬宏之
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 57 Pages: 205-212

    • NAID

      40021344551

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学齢児の認知機能に対する注意力の影響2017

    • Author(s)
      水戸陽子,鈴木牧彦,石坂郁代
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 58 Pages: 127-134

    • NAID

      130006865581

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] vCan tongue pressure be a predictor of swallowing function in seniors?2019

    • Author(s)
      Murakami, T, Ishizaka, et.al.
    • Organizer
      The ASHA2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語と英語の書字に困難を示す中学生の認知的背景に関する一考察2019

    • Author(s)
      上岡清乃,鈴木恵太,石坂郁代
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] マカトンシンボルを用いた算数指導2019

    • Author(s)
      岡本朗子,石坂郁代
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習に困難を示す中高生に対する認知特性に応じた英単語指導法の効果2019

    • Author(s)
      上岡清乃,鈴木恵太,石坂郁代
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児の知的能力と音読検査による流暢性との比較2018

    • Author(s)
      榊 智史他 8名 9番目
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の物品呼称2018

    • Author(s)
      佐藤ひとみ他 5名 2番目
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療機関を受診する吃音高校生群の特徴と言語聴覚療法の経過2018

    • Author(s)
      吉澤健太郎他7名 8番目
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ASDのある児童に対する疑問詞構文への応答の指導2018

    • Author(s)
      細井雪帆他 4名 2番目
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 神奈川県立特別支援学校における自立活動教諭(言語聴覚士)の活動2018

    • Author(s)
      奥玲子他5名 5番目
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の書いたひらがなの判読性に関する調査研究2018

    • Author(s)
      松井聡史,石坂郁代
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A study of speech change at the early stage of an integrated approach2018

    • Author(s)
      W.Hata et al., 9番目
    • Organizer
      吃音クラタリング世界合同会議 in Japan 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between developmental disorders and social anxiety in adults seeking treatment for stutter2018

    • Author(s)
      K. Yoshizawa et al., 2番目
    • Organizer
      吃音クラタリング世界合同会議 in Japan 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 限局性学習症の日常生活に目を向けて2017

    • Author(s)
      藤岡 宏,石坂郁代ほか
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害のリスク検出のための就学前チェックリスト作成2017

    • Author(s)
      原 惠子,大石敬子,加藤醇子,石坂郁代
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 神奈川県立特別支援学校に所属する自立活動教諭(言語聴覚士)と担任等の連携についての調査2017

    • Author(s)
      小沢芳則,他10名 石坂郁代(9番目)
    • Organizer
      第18回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレクシアの診断を有する児童生徒における不登校の背景要因の検討2017

    • Author(s)
      仲嶺実甫子 他9名 石坂郁代(8番目)
    • Organizer
      第17回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児の知的能力と稲垣式音読検査課題による読みの流暢性の比較・検討2017

    • Author(s)
      榊智史 他10名 石坂郁代(8番目)
    • Organizer
      第17回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期より療育を受け,就学後にDDと診断される児童2017

    • Author(s)
      山名寿美子 他10名 石坂郁代(8番目)
    • Organizer
      第17回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Influence of attention on academic achievement and behavior of school-aged children2017

    • Author(s)
      Mizuto, Yoko, Ishizaka Ikuyo(4番目) et al.
    • Organizer
      10th Biennial Asia Pacific Conference on Speech, Language and Hearing
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Treatment protocol for voice therapy addressing psychogenic voice disorders2017

    • Author(s)
      Murakami, Takeshi, Ishizaka Ikuyo(9番目) et al.
    • Organizer
      10th Biennial Asia Pacific Conference on Speech, Language and Hearing
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学における発達性dyslexiaに対する支援の実際2016

    • Author(s)
      石坂郁代,加藤醇子他
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] AD/HDを併存する読み書き障害2016

    • Author(s)
      石坂郁代,加藤醇子他
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 境界域知能事例の音読の様相2016

    • Author(s)
      石坂郁代,藤岡徹他
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Elementary school teachers’ perceptions of specific reading disabilities in Japan2016

    • Author(s)
      ファン・ヨンヒ,石坂郁代,細川徹
    • Organizer
      International Conference of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性dyslexiaの指導に関する教員の意識2016

    • Author(s)
      石坂郁代,ファン・ヨンヒ,細川徹
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Place of Presentation
      千葉県民会館(千葉県千葉市)
    • Year and Date
      2016-05-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] LD/ADHD等関連用語集 第4版2017

    • Author(s)
      日本LD学会(編者),石坂郁代(分担執筆)
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      日本文化科学社
    • ISBN
      9784821073689
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] dyslexia入門2016

    • Author(s)
      石坂郁代(分担執筆)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 発達的視点からことばの障害を考える2016

    • Author(s)
      Hulme & Snowling (分担翻訳「特異的言語障害」担当)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] やさしいコミュニケーション障害学2016

    • Author(s)
      石坂郁代(分担執筆「子どもの言語発達障害」担当)
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      三輪書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 言語聴覚士のための言語発達障害学2016

    • Author(s)
      石坂郁代,石田宏代(編)
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      医歯薬出版株式会社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 発達障害事典2016

    • Author(s)
      石坂郁代(分担執筆)
    • Total Pages
      568
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi