• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promotion of practice of universal design for learning

Research Project

Project/Area Number 16K04847
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Takahashi Atsuko  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40508230)

Research Collaborator KAMEYAMA BARNES SHIZUKO  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学びのユニバーサルデザイン / 多様なオプション / 学習方略 / 自己調整 / 実行機能 / 校内研修 / 校内研究 / 学びのエキススパート / 校内研修プログラム / 授業研究 / ルーブリック / 授業づくり / 多様性 / 特別支援教育 / 自己調整学習 / 協同学習 / 学校環境適応感尺度 / インクルーシブ / 認知特性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop effective professional development and lesson study to promote UDL practice in schools. Professional development and lesson study sessions were conducted at four different schools,followed by the surveys with the teachers and students.The professional development programs including understanding of the UDL Guidelines, learning barriers simulation, and assistance for designing lessons were found most effective.In the lesson study sessions, options were offered more frequently, and goal-setting and rubrics are increasingly more valued.According to the survey results, 78% of the teachers found UDL effective,and 97% engaged in their practice with UDL in mind.They reported that the students’self-direction,achievement and meta-cognitions were enhanced, and that the effects were transferrable to other settings. Improvement in the instructional skills was also reported.“Expert Learner Scale (pilot version)”was created to measure students’growth.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学級には能力差があるだけではなく、子どもの学び方も多様であり、一斉指導には限界がある。「学びのユニバーサルデザイン(UDL)」は、個々の子どもが自分に合った学び方を選び、主体的に課題達成していく枠組みである。本研究では、研修でガイドラインを学び、授業研究を重ねることで、一斉指導になれた40人集団の日本でも実践できることが示された。授業実践を通して教師たちのオプションの提供の仕方も熟達し、ル-ブリック評価も進んだ。UDL実践によって、何より子どもの主体性が高まり、認知、メタ認知が進み、教師の指導力も高まったことが確かめられた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 場の発想からニーズ対応と成長支援を保障する提案へ2019

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 2019年2月号 Pages: 24-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 愛着や発達に課題のある子を包み込む学級経営2018

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: Vol.64-12  No.768 Pages: 15-17

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 感覚統合・発達の偏り・不得意を見つけ得意を伸ばす2018

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Journal Title

      子どもの心と学校臨床

      Volume: 18号 Pages: 11-19

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級で気になる子を支援する2017

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 6 Pages: 27-29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を推進する学校経営2017

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Journal Title

      小学校時報

      Volume: 795 Pages: 4-8

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校改善を促進するフィードバック・ループ2016

    • Author(s)
      山本佐江・高橋あつ子
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 第9号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マルチレベルアプローチ第17回 特別支援教育2016

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 8月号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別講演 Universal Design for Learning : From Theory to Classroom Practice (第24回大会特集 学びの継続と共生社会 : アセスメントと学習支援を基盤として)2016

    • Author(s)
      Mundorf Jon , バーンズ亀山 静子 [訳]
    • Journal Title

      LD研究 = Japanese journal of learning disabilities

      Volume: 25(2) Pages: 138-154

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外スポットライト UDL:学びのユニバーサルデザイン : アメリカの学校現場での導入と教員養成2016

    • Author(s)
      バーンズ亀山 静子 , 竹前セルズ 奈津子
    • Journal Title

      LD研究 = Japanese journal of learning disabilities

      Volume: 25(4) Pages: 511-516

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国ニューヨークでの発達障害者への支援の現状2016

    • Author(s)
      バーンズ亀山 静子
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 55(4) Pages: 305-309

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害児を支援する地域や家庭の力をどのように高めるか2019

    • Author(s)
      日潟淳子 、王松、田仲由佳 、原田新、石本雄真 、山根隆宏 、高橋あつ子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校全体で取り組む「学びのユニバーサルデザイン(UDL)」2018

    • Author(s)
      高橋あつ子、三浦睦美、渡邊和典、平和枝、バーンズ亀山静子
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 私学における特別支援教育 -私立進学校・大学附属校における合理的配慮の実践事例にみる課題と可能性-2018

    • Author(s)
      高橋あつ子、一ノ瀬秀司、原真也、草間浩一、竹山幸男
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 私学における特別支援教育2016

    • Author(s)
      高橋あつ子・一ノ瀬秀司
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)最新情報 学校におけるUDL実践を支える教員養成・研修、研究との連携2016

    • Author(s)
      名越斉子,竹前セルズ奈津子, バーンズ亀山静子, 川俣智路
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Cltural inpact on the assessment of individuals with LD,ADHD, ASD2016

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子
    • Organizer
      第3回国際心理学会議
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 改訂版 包括的スクールカウンセリングの理論と実践2019

    • Author(s)
      本田恵子、植山起佐子、鈴村真理、バーンズ亀山静子、高橋あつ子
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760832477
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 私学流 特別支援教育2018

    • Author(s)
      高橋あつ子、一ノ瀬秀司、草間浩一、水口洋、遠藤裕子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761924836
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学校教育相談の理論と実践2018

    • Author(s)
      石隈利紀、新井肇、三川俊樹、納富恵子、高橋あつ子、西山久子、中原美惠、田辺昭雄、佐藤一也、佐藤三智子、金山健一、今西一仁、茅野眞起子、都丸けい子、小林幹子
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550498
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] マルチレベルアプローチ2017

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      ほんの森出版
    • ISBN
      9784866141053
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 自閉症の友だち2017

    • Author(s)
      原仁・高橋あつ子編
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      合同出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の目標と課題 学校教育相談の理論・実践事例集 いじめの解明2016

    • Author(s)
      高橋あつ子
    • Publisher
      第一法規
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi